پیش بینی افزایش آلودگی در جهان همزمان با افزایش تقاضای برق

پیش بینی افزایش آلودگی در جهان همزمان با افزایش تقاضای برق

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد طی چند سال آینده ممکن است شاهد کم‌رنگ شدن رشد تقاضای برق در بازار جهانی باشیم،‌ اما در صورتی که شاهد افزایش بهره‌وری در حوزه مصرف سوخت نباشیم این مسيله باعث آلودگی بیشتر هوا در جهان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی شب گذشته اعلام کرد که در سال 2021 تقاضای برق در جهان رکورد زد و ممکن است طی سال‌های آینده شاهد کم‌رنگ‌تر شدن افزایش تقاضا برای نیرو باشیم، اما بدون عرضه سوخت پاک و بالا رفتن بهره‌وری سوخت این مساله همچنان باعث آلوده‌تر شدن هوای جهان خواهد شد.

گفته می‌شود در سال 2021 تقاضای برق در جهان 6 درصد معادل 1500 ترا وات ساعت رشد کرد که بیشترین افزایش درصدی سالانه از سال 2010 و بزرگ‌ترین حجم افزایش در تاریخ تولید برق در جهان به شمار می‌رود.

نیمی از این افزایش البته از سوی چین بوده و مصرف برق در این کشور طی 2021، 10 درصد رشد کرده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ممکن است تقاضای نیرو در جهان طی سال‌های آینده کمی کاهش بیابد؛ چراکه از یک طرف اقداماتی در راستای بهینه سازی مصرف انرژی درجهان رخ خواهد داد و از سوی دیگر روند بهبود اوضاع اقتضادی در جهان هم کم‌رنگ‌تر می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده تا سال 2024 سالانه به طور متوسط 2.7 درصد به مصرف برق جهان افزوده خواهد شد اما در این مسیر هنوز تبعات تداوم شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن قیمت برق در جهان نامشخص است.

گفته می‌شود کشورهای آسیای جنوب شرق طی سه سال آینده بیشترین افزایش تقاضا برای برق را تجربه خواهند کرد و کشورهای حوزه آمریکای شمالی و آمریکای لاتین هم به صورت سالانه یک درصد افزایش تقاضای برق را تجربه خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد