افزایش نامتعارف هزینه‌ها، سهامداران پالایشی را شاکی کرد

افزایش نامتعارف هزینه‌ها، سهامداران پالایشی را شاکی کرد

کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی از شرکت‌های پالایشی هزینه مالی بسیار زیادی نسبت به 6 ماهه اول سال گذشته داشتند که این سبب ارايه گزارش بد به بازار شد.

کوروش آسایش در پاسخ به این پرسش که، چرا گزارش های ارايه شده توسط پالایشی ها منفی بوده و انتظار فعالین بازار را برآورده نکرده است؟، اظهار کرد: گزارش پالایشی ها منفی نبوده و نسبت به سال گذشته شرکت های پالایشی سودآوری بسیار بهتری داشتند اما انتظارات بیشتر از این بود. طبق گزارش‌ها عملکرد شرکت‌های پالایشی طی 6 ماه اول امسال و وضعیت سودآوری آن‌ها خوب و رو به رشد بوده است، چرا که خوراک پالایشی‌ها تخفیف ویژه ای داشت. اما نکته اینجاست که بر مبنای آن تخفیف‌ها انتظار می رفت وضعیت سودآوری پالایشی ها بسیار بهتر باشد.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص صورت های مالی پالایشی ها گفت: طبق صورت های مالی، درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده شرکت‌های پالایشی خوب بوده است. سود ناخالص اکثر شرکت ها نیز در وضعیت مناسبی بود. مشکل این است که هزینه های فروش اداری شرکت ها رشد بسیار زیادی داشته و سایر درآمدها به جز درآمدهای عملیاتی نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است.

او بیان کرد: برخی از شرکت ها هزینه مالی بسیار زیادی نسبت به 6 ماهه سال گذشته داشتند، به عنوان مثال هزینه مالی پالایش نفت بندرعباس 925 درصد در 6 ماه اول امسال افزایش یافته است. سایر شرکت ها نیز به همین صورت، یا درآمدهای غیر عملیاتی آنان کم شناسایی شده و یا هزینه های مالی آنان افزایش یافته و سبب شده گزارش‌ها به خوبی انتظارات بازار را برآورد نکند.

آسایش در پاسخ به این پرسش که چرا از شرکت های پالایشی خواسته شده شفاف سازی کنند؟ اظهار کرد: شرکت ها باید شفاف سازی کنند از این جهت که هزینه هایی که داشتند بابت چه بخش هایی بوده، به چه دلیل چنین هزینه هایی شناسایی شده، سایر درآمدهایی که کمتر شناسایی شده دلایلش چه بوده است؟

او بیان کرد: در جدول زیر میزان سود شرکت‌های پالایشی به ازای هر سهم در دو دوره سه و شش ماهه امسال و سال قبل آورده شده است.

او تاکید کرد: نکته ای که باید درنظر بگیریم قیمت خوراک پالایشی هاست که دولت با تخفیف اما نابرابر به شرکت‌ها می‌دهد. شرکت‌ها خوراک پالایشی ها را با ارقام و قیمت های متفاوتی در گزارش های خود آوردند که این موضوع، دلیلی برای ارايه توضیحات بیشتر به سهامداران است .

در گزارش فوق نماد شبریز به دلیل اینکه گزارش شش ماهه ارايه نداده است و همچنین شزنگ به دلیل سال مالی متفاوت و ارايه گزارش نه ماهه در آمار فوق وجود ندارند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد