access_time
چرا روغن گران شد؟

چرا روغن گران شد؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) علت افزایش قیمت روغن خام نباتی و ساخته شده را افزایش قیمت‌های جهانی روغن خام، افزایش هزینه‌های تولید از جمله هزینه مواد بسته‌بندی دستمزد و غیره عنوان کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته افزایش قیمت 35 درصدی روغن مایع و 30 درصدی روغن جامد به طور غیررسمی از سوی مسيولان تایید و در نهایت در سامانه 124 که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد.

در پی پیگیری‌های ایسنا در رابطه با چرایی این افزایش قیمت، در نهایت این وزارتخانه مصوباتی در اختیار ایسنا قرار داد که نشان می‌دهد علت افزایش قیمت روغن خام نباتی و ساخته شده، افزایش قیمت‌های جهانی روغن خام، افزایش هزینه‌های تولید از جمله هزینه مواد بسته‌بندی دستمزد و غیره بوده که با توجه به عدم واردات روغن توسط بخش خصوصی و به تبع عدم امکان ارايه مستندات واردات کالای مورد نظر، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر مبنای قیمت پایه ارزی روغن خام مصوب کمیته تخصیص و اقدام ارزی و لحاظ افزایش سایر هزینه‌های تولید، قیمت روغن خام و ساخته شده را محاسبه کرده است.

بر این اساس با تصمیم سازمان حمایت قیمت مواد اولیه تولید روغن یعنی هر کیلو روغن خام سویا و روغن خام پالم از 5500 به 7500 تومان به روغن خام آفتابگردان از 6000 به 9000 تومان افزایش یافته و در نتیجه افزایش قیمت روغن نباتی ساخته شده حداکثر 35 درصد مورد تایید قرار گرفت.

همچنین در این مصوبه ذکر شده مسيولیت تامین و تخصیص بهنگام ارز با بانک مرکزی جمهوری اسلامی و کارگروه تنظیم بازار است و انجمن صنفی صنایع روغن نباتی نیز مکلف است نسبت به تامین مکفی کالا (در تمام گروه های کالایی تولیدی) در شبکه توزیع اقدام کند و در صورت بروز خللی در عرضه کالا در سطح بازار اقدامات قانونی لازم معمول خواهد شد.

از 27 اردیبهشت ماه روغن رسما گران شد و قیمت مصوب هر بطری روغن مایع سرخ کردنی 810 گرمی از 9650 تومان به حدود 13 هزار تومان، روغن مایع آفتابگردان از 9900 تومان به حدود 13 هزار و 350 تومان، روغن نیمه جامد 4.5 کیلویی از 51 هزار تومان به 66 هزار و 300 تومان و روغن نباتی 16 کیلویی از 179 هزار و 500 تومان به حدود 233 هزار و 500 تومان رسیده است. مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد که قیمت‌های جدید در بازار اعمال شده، اما همچنان روغن جامد کمیاب است.

به طور کلی مشکلات بازار روغن محدود به افزایش قیمت نیست بلکه در ماه‌های اخیر بازار روغن بارها با تلاطم، کمبود و افزایش قیمت مواجه شد؛ تا جایی که حتی با تشکیل صف‌های طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارايه روغن در برخی فروشگاه‌ها مواجه شد و شواهد حاکی از این است که تامین بازار روغن جامد همچنان با مشکلاتی مواجه است.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد