حال خوب دارویی ها از خبر حذف ارز ترجیحی

حال خوب دارویی ها از خبر حذف ارز ترجیحی

طی معاملات امروز، ارزش معاملات خرد بازار حدود 5 هزار میلیارد تومان بوده است که در این میان شاهد ورود 250 میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی به بازار طی روز جاری بوده ایم.

به گزارش پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، بازار امروز بعد از تعطیلات شش روزه مجددا کار خود را آغاز کرد. بسیاری از نمادها جهت برگزاری مجمع عمومی عادی بسته بودند و در روز جاری برخی از بزرگان بازگشایی شدند و برخی نیز در روز معاملاتی آتی مورد بازگشایی قرار خواهند گرفت. در همین مقطع تعطیلات شش روزه، گزارشات سه ماهه برخی از شرکت ها روانه کدال شد که شاهد گزارشات مناسب از شرکت های بزرگ و بنیادی بازار بود؛ البته این روند برای تحلیلگران بازار تا حدودی قابل پیش بینی بود.

خبرهایی مبنی بر حذف ارز ترجیحی در برخی محصولات دارویی موجب رشد تقاضا در نمادهای مربوطه شد. از سوی دیگر شایعات حذف معاملات سیمانی ها از بورس کالا جو منفی ای بر این گروه حاکم کرد. در انتهای بازار شاخص کل با رشد 12 هزار و 108 واحدی به ارتفاع یک میلیون و 323 هزار و 415واحدی رسید که در این بین نمادهای کگل، فولاد، کچاد و وامید بیشترین  تاثیر مثبت و نمادهای شستا، تاپیکو و کاوه نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته اند.

شایان ذکر است، بیشترین ورود پول افراد حقیقی به گروه های شیمیایی، زراعت، استخراج کانه های فلزی و دارویی  و بیشترین خروج پول افراد حقیقی از گروه های سیمانی، بانک ها و سرمایه‌گذاری ها بوده است. گروه پتروشیمی که گزارشات سه ماهه بسیار خوبی را روانه کدال کردند از معاملاتی سبز و پر رونق برخوردار بودند که در صدر نمادهای پرتقاضا می توان به شاراک و جم پیلن اشاره کرد. نماد شاراک در سه ماهه فصل بهار حدود 203 تومان به ازای هر سهم سود ساخته است که رشدی 5 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است از طرفی دیگر نماد جم پیلن نیز با ثبت سود 480 تومانی به ازای هر سهم در سه ماهه نخست سال جاری عملکرد بسیار خوبی را رقم زده است به طوری که رشد سودآوری 257 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است. در مجموع گروه گزارشات خوبی را به بازار ارايه کردند و با اقبال بازار مواجه شدند. اوره ای هم که با رشد قیمت جهانی روزهای خوبی را سپری می کنند در تابلوی معاملات نیز روز سبزی را پشت سر گذاشته اند.  

گفتنی است، معدنی ها از اواسط بازار با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند که لیدری گروه را به نظر کگل به عهده داشت. ومعادن نیز پس از برگزاری مجمع در محدوده های مثبت 6 درصدی به گردونه معاملات بازگشت. کچاد، ومعادن، وامید، کگهر از دیگر نمادهای مورد توجه این گروه بوده اند.
سیمانی ها که از روز گذشته با شایعه لغو معالات سیمان در بورس کالا خبرساز شده بودند، امروز نیز در تابلوی معاملات به این خبر واکنش نشان داده و یکدست قرمزپوش شدند. سیمانی ها نرخ محصولات خود را در بورس کالا و با قیمت واقعی و به دور از دسترس دلالان به فروش می رساندند که در صورت ادامه این روند سودهای بسیار مناسبی را در گزارشات آتی به بازار ارايه می‌کردند، اما ظاهرا فعلا این روند به بن بست رسیده است.
در گروه دارو اما روز متفاوتی با گروه سیمانی را شاهد بوده ایم. مطابق ابلاغیه ای در روز گذشته به بازار مخابره شد و طی آن برخی از محصولات دارویی زین پس از ارز نیمایی به جای ارز 4200 تومانی استفاده خواهند کرد موجب تقاضا در برخی از نمادهای گروه و در راس آن نماد تیپیکو شد به طوری که این نماد با وجود معاملات سنگین بیش از 50 میلیون سهمی اما با صف خرید به کار خود پایان داد. نمادهای وپخش، دتماد، دلقما و دکپسول نیز از دیگر نمادهای پرتقاضای گروه بودند.  
در گروه فلزات اساسی نماد ذوب با گزارش سه ماهه خوب در کنار اخباری مبنی بر انتقال این نماد از بازار فرابورس به بورس مورد توجه فعالان بازار قرار گرفته است و با صف خرید سنگین به کار پایان داد. فخوز و فولاد نیز در زمره نمادهایی هستند که گزارش سه ماهه بسیار خوبی را روانه کدال کرده اند و امروز نیز معالمات مثبتی را تجربه کردند.
پالایشگاهی ها به واسطه برگزاری مجمع متوقف شدند اما در این گروه روانکارها با خبر اخذ مجوز افزایش نرخ 41 درصدی خیلی زود به صف خرید رسیدند و رشد حداکثری را در روز جاری به ثبت رساندند.  
در مجموع بازار امروز با وجود تعطیلات شش روزه گذشته روند خوبی از خود به نمایش گذاشت. در روز معاملاتی بعد احتمالا مابقی نمادهای بزرگ و تاثیرگذار بازار بازگشایی خواهند شد و ارزش معاملات نیز دوباره به حوالی 6-7 هزار میلیارد تومان بازخواهد گشت.

*تحلیلگر: مهرزاد جهانی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد