بازار گواهی سکه زیر سایه سیگنال های ارزی

بازار گواهی سکه زیر سایه سیگنال های ارزی

صعود بهای آزاد ارز به کانال 28 هزار تومانی مهم‌ترین سیگنال اثرگذار بر بازار مالی بورس کالا در روزهای ابتدایی مهر ماه بود و باعث شد احتیاط از رفتار معامله‌گران این...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  هرچند در ادامه تلاش بازار‌ساز برای بازگرداندن نرخ ارز به کانال قبلی، همچون سرعت‌گیری جدی در مسیر خرید گواهی سکه با نرخی بالاتر از ارزش بنیادی آن عمل کرد و باعث شد تا اغلب معاملات گواهی سکه در قیمتی بسیار نزدیک با نرخ بنیادی انجام شوند.

بهای گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا ظرف 10 روز ابتدایی مهر ماه رو به افزایش گذاشت، این رشد قیمتی آن هم در شرایطی که طلا در بازارهای جهانی موقعیت

تثبیت شده‌ای نداشت از صعود نرخ ارز در بازار داخل سیگنال می‌گرفت. صعود نرخ دلار به کانال 28 هزار تومانی در هفته ابتدایی مهر باعث شد تا علاوه بر آنکه بهای گواهی سکه در بازار مالی بورس کالا رشد پیدا کند، ذهنیت معامله‌گران این بازار نیز افزایشی شود؛ به‌گونه‌ای که فعالان بازار مالی بورس کالا ظرف یک هفته اخیر هر گواهی سکه را با نرخی بالاتر از ارزش بنیادی آن (معادل هر گواهی سکه در بازار فیزیکی) معامله کردند.

اگرچه هر گواهی سکه با نرخی بالاتر از ارزش بنیادی آن مورد دادوستد قرار گرفت اما در روزهای سپری شده از هفته جاری فاصله میانگین نرخ معامله گواهی سکه و ارزش بنیادی آن کاهش یافت و به کمتر از 5/ 0 درصد رسید. این موضوع از عدم اطمینان فعالان بازار مالی بورس کالا از تثبیت نرخ ارز در کانال 28 هزار تومانی حکایت دارد.

ظرف روزهای سپری شده از هفته جاری، از میزان حجم معاملات در بازار گواهی سکه کاسته شد؛ این موضوع از سویی به تعطیلات چند روزه این هفته مربوط بود و از طرف دیگر از عدم اطمینان معامله‌گران نسبت به آینده نوسان قیمت نرخ ارز نشات می‌گرفت. اگرچه سیگنال‌های سیاسی از افزایش قیمت‌ها در بازارهای مالی حمایت می‌کند اما تلاش بازارساز برای بازگرداندن نرخ ارز به کانال 27 هزار تومانی باعث شده تا سردرگمی در روند معاملات بازار مالی بورس کالا حاکم شود و احتیاط در خرید و فروش گواهی‌ها افزایش پیدا کند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد