افزایش 100 درصدی زنده فروشی دام در عید قربان/ تمایل مردم به خرید گوشت از میادین میوه و تره بار

افزایش 100 درصدی زنده فروشی دام در عید قربان/ تمایل مردم به خرید گوشت از میادین میوه و تره بار

ایلنا: مدیر ارزیابی و پشتیبانی حوزه بهره‌برداری سازمان میادین میوه و تره‌بار خاطر نشان کرد: تعداد دام ورودی به جایگاه‌های شهرداری بیش از 160 درصد افزایش پیدا کرد...

علی شهرام فقیهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به عرضه 25 هزار راس دام در جایگاه‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار، افزود: در عید قربان سال جاری حدود 16 هزار و 200 راس دام بفروش رسید که از این تعداد حدود 7 هزار و 982 راس دام ذبح شد.

وی میزان زنده فروشی دام را حدود 8 هزار 218 راس دانست و افزود: شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت نکات بهداشتی باعث شد سازمان میادین 2 سال عرضه دام و گوشت را متوقف کند؛ اما بنا به تدابیر اندیشیده شده عرضه دام در سال جاری صورت گرفت.

این مقام مسيول با بیان اینکه عرضه دام در سال جاری را نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد، افزود: تعداد دام ورودی به جایگاه‌های شهرداری بیش از 160 درصد افزایش پیدا کرد همچنین در تعداد دام فروخته شده 86 درصد، دام ذبح شده 68 درصد و 100 درصد در زنده فروشی‌ها رشد فروش داشتیم.

فقیهی تاکید کرد: عرضه دام در عید قربان برای شهرداری تهران منفعتی ندارد و با هدف حفظ سلامت مردم و برگزاری درست و بهداشتی این مراسم شهرداری در این قضیه ورود کرد. سازمان میادین  از 3 ماه پیش هماهنگی‌ها لازم برای اجرای درست این مراسم را انجام داد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت دام و گوشت درعید قربان انگیزه برگزاری این مراسم را از مردم سلب کرد؟ افزود: در سال جاری تلاش کردیم که تولیدکنندگان اصلی دام سبک در جایگاه‌های عرضه دام قرار بگیرند؛ تولیدکنندگانی مانند اتحادیه‌های عشایری و ستاد اجرایی فرمان امام. اما از سوی دیگر فرصت برای بخش خصوصی نیز فراهم شد و آنها نیز در جایگاه‌های شهرداری ورود کردند.

مدیر ارزیابی و پشتیبانی حوزه بهره‌برداری سازمان میادین میوه و تره‌بار با بیان اینکه سقف قیمت دام زنده کیلویی 85 هزار تومان تعیین شد، افزود: هزینه تولید از سوی تولیدکنندگان دسته اول، بدون تردید از واحدهایی که با واسطه تولید می‌کنند کمتر است از  این‌رو این تولیدکنندگان دام را کیلویی 83 هزار تومان عرضه کردند. بخش خصوصی برای اینکه از این بازار عقب نماند سود خود را تقلیل داد به همین دلیل قیمت‌ها متعادل شد و حتی دام کیلویی 75 هزار تومان نیز به‌دست مصرف‌کنندگان رسید.

فقیهی با اشاره به عدم مقایسه نرخ عرضه دام در سال جاری با سال گذشته، گفت: فاکتورهای اقتصادی برای تولید محصول در سال جاری تغییر کرده است؛ بدون تردید قیمت تمام شده دام بعد از افزایش نرخ نهاده‌‌ها رشد کرده است از این‌رو مفهومی ندارد که بخواهیم قیمت‌های امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم.

وی ادامه داد: آمار و ارقام‌ها حاکی از این مهم است که میزان فروش دام و گوشت در جایگاه‌های میادین میوه و تره‌بار افزایش پیدا کرده این افزایش فروش ممکن است به این دلیل باشد که مردم به لحاظ ذهنی و اجتماعی به این نتیجه رسیدند که خرید دام و گوشت از جایگاه‌های شهرداری مقرون به صرفه‌تر است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد