روند منفی شاخص بورس ارتباطی به فروش اوراق دولتی ندارد

روند منفی شاخص بورس ارتباطی به فروش اوراق دولتی ندارد

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه ایرادات ساختاری حاکم در بورس را زمینه‌ساز ضعف در معاملات بازار سرمایه دانست و گفت: روند فعلی بازار ناشی از فروش اوراق در بازار نیست، فروش اوراق نمی‌تواند با چنین شتابی بر روند ریزشی بازار تاثیرگذار...

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، معاملات بورس طی چند وقت اخیر تحت تاثیر هیجان‌های مختلف ایجاد شده وارد دوران رکود و نیز روند منفی شد که برخی ایجاد این روند در بازار را ناشی از فروش اوراق می‌دانند و معتقد به تاثیر منفی چنین اقدامی بر روند معاملات بازار سرمایه هستند.

در ادامه مطرح شدن چنین مسایلی از سوی برخی از فعالان بازار، ارزیابی‌هایی برای بررسی علت ریزش شاخص بورس از سوی برخی مسوولان بازار سرمایه و تاثیر فروش اوراق دولتی بر ایجاد روند منفی معاملات بورس انجام و در نهایت اعلام شد که ارتباط میان افت شاخص با فروش اوراق دولتی مورد تایید نیست و مطرح شدن ریزش بازار تحت تاثیر فروش اوراق توسط دولت را نمی‌توان درست دانست.

همچنین به دنبال اعتراض اخیر سهامداران به ریزش‌های مداوم شاخص بورس و نسبت دادن آن به عملکرد دولت، بارها این موضوع از سوی کارشناسان مورد تایید قرار گرفت که عمده معاملات صورت گرفته اوراق در بازار مربوط به عملیات بازار باز است که بانک مرکزی اوراق را از بانک های دارای کسری منابع خریداری و به آنها پول تزریق می کند و پس از سررسید دوباره اوراق را به آنها می دهد و پول را از آنها پس می گیرد.

گفتنی است، طی چند وقت اخیر عوامل مختلفی برای بررسی روند فعلی معاملات بورس و بازگشت شاخص بورس بر مدار نزولی مطرح شد و برخی چنین اعتقادی را نسبت به وضعیت فعلی بازار دارند که شاخص بورس به دنبال یک بهانه برای بازگشت به دوران رونق است و نمی توان ایجاد چنین روندی را در بازار به دولت و تصمیمات اتخاذ شده در راستای تامین مالی از طریق فروش اوراق دانست.

فروش اوراق برای تامین نیازهای مالی و کسری بودجه

"حسین عبدی" امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به فروش اوراق از سوی دولت برای تامین نیازهای مالی و کسری بودجه اشاره کرد و افزود: در مرحله نخست برای ارزیابی فروش اوراق از سوی دولت باید این موضوع را مدنظر قرار داد که شرایط فعلی حاکم در کشور، عادی نیست و در چنین وضعیتی نمی‌توان ایرادی به عملکرد دولت وارد کرد.

وی اظهار داشت: اکنون در کشور میراث‌دار شرایطی هستیم که از  دولت قبلی به دولت سیزدهم تحمیل شد؛ بنابراین دولت سیزدهم تحت فشار قرار دارد تا کسری بودجه چشمگیری که با آن مواجه است را جبران کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: دولت‌هایی که در کشور، شرایطی خاص از لحاظ وضعیت تورمی و نیز کسری بودجه تجربه می‌کنند، مجبورند تا از محل فروش اوراق به اقتصاد کشور نظم ببخشند و منابع لازم برای اداره کشور را از آن محل تامین کنند.

عبدی با بیان اینکه دولت قبل به شدت بدهکار بود و شرایط سختی را به دولت جدید تحمیل کرد، گفت: ممکن است فروش اوراق برای کوتاه مدت بر روند بازار اثرگذار باشد و نقدینگی را از بازار دور کند اما این اتفاق موقتی است و شاخص بورس به طور حتم به مسیر اصلی معاملاتی خود باز خواهد گشت.

وی با اشاره به توقف فروش اوراق به مدت طولانی، افزود:  ایرادات ساختاری حاکم در بورس، زمینه‌ساز ضعف در عملکرد معاملات بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فروش اوراق نمی‌تواند با چنین شتابی بر روند ریزشی بازار اثرگذار باشد؛ بنابراین روند فعلی بازار ناشی از فروش اوراق در بازار نیست.

عملکرد ضعیف بازارگردان‌ها بر معاملات بورس

وی به علت تاثیر منفی فروش اوراق دولتی بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بازارگردان‌هایی که از سوی سازمان بورس مجوز فعالیت گرفته‌اند، به درستی به وظایف خود عمل نمی‌کنند که این مساله به عنوان اصل‌ترین عامل منفی فروش اوراق بر معاملات بازار تلقی می شود.

عبدی خاطرنشان کرد: بسیاری از بازارگردان ها به دلیل کمبود نقدینگی یا ضعف در ساختار مدیریتی نمی توانند از سهامی که مسوولیت بازارگردانی آن را بر عهده دارند مراقبت و نقدشوندگی خوبی را در مورد آن سهام ایجاد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارگردان ها باید ضمن مشخص کردن ارزش ذاتی سهام خود، اقدام به حمایت از آن سهم کنند تا در شرایط منفی بازار با روند منفی و سنگین سهام شرکت ها مواجه نباشیم.

 وی با بیان اینکه عملکرد نامناسب بازارگردان ها جزو اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر عدم ورود نقدینگی به این بازار است، افزود: دولت می تواند با فروش اوراق، اقدام به تامین مالی کند اما لازمه این اتفاق وجود ساختاری درست در بازار است تا در مواقع بحرانی، نقدینگی لازم به کمک بازار بیاید.

بازار سرمایه در موقعیت بدی قرار ندارد

عبدی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در شرایط فعلی در موقعیت چندان بدی قرار ندارد، گفت: روند معاملات بازار در شرایط فعلی و با توجه به رشد نرخ ارز و قیمت جهانی کامودیتی ها، فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی باید روند ملایم رو به بالایی را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در موقعیت فعلی، وضعیت سرمایه گذاری در معاملات بورس نسبت به سال های گذشته فرق کرده است و می توان گفت بازار نوسانی تر از گذشته در حال عمل است، همچنین بازار نیم نگاهی به سیاست های کلان اقتصادی دولت دارد که این موضوع هم اثرگذار بر روند بازار خواهد بود.

وی گفت: اگر فروش اوراق به صورت محدود و با کمک بازارگردان ها انجام شود، بازار سرمایه آسیب کمتری را به خود خواهد دید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد