جهش نیم ساعته شاخص کل! / افزایش قابل توجه خروج پول حقیقی از بورس

جهش نیم ساعته شاخص کل! / افزایش قابل توجه خروج پول حقیقی از بورس

در حالی شاخص کل در نیمه اول معاملات روز شنبه با افزایش همراه بوده است که این افزایش بیش‌تر به دلیل جهش نیم ساعت...

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ بورس معاملات شنبه 8 آبان را سبز آغاز کرد اما سبزی که شاید به دل خیلی از معامله گران نمی چسبد؛ جهش ابتدایی شاخص کل در نیم ساعت ابتدایی بازار و سپس در جا زدن شاخص کل، قرمز بودن شاخص هم وزن و تشدید خروج پول حقیقی از جمله دلایلی است که نشان می‌دهد شاید این سبزی چندان دوام نداشته باشد.

شاخص کل در میانه‌ معاملات امروز هر چند افزایش حدود 5هزار و 800 واحدی را ثبت کرده است اما باید به دو نکته توجه داشت؛ اول اینکه تقریبا تنها در نیم ساعت ابتدایی بازار شاخص کل صعود قابل توجهی را تجربه کرد و دوم اینکه در این ساعت از معاملات شاهد عقب نشینی شاخص کل هستیم.

«فولاد» با بیش از یک هزار واحد، «شبندر» با 868 واحد و «فملی» با 850 واحد بیش‌ترین نقش را در صعود شاخص کل داشتند. با این وجود نگاهی به معاملات این سه نماد نشان می‌دهد که قیمت آخرین معامله آن‌ها به کم تر از قیمت پایانی رسیده است. موضوعی که حاکی از افزایش فشار فروش و یا حداقل کاهش تقاضا در بازار دارد.

شاخص هم وزن بر خلاف شاخص کل با کاهش حدود 820 واحدی همراه شده است.

ارزش معاملات خرد تا این ساعت از معاملات به بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان رسیده که نسبت به روزهای گذشته افزایش یافته است. با این وجود این افزایش ارزش معاملات خرد با تشدید خروج پول حقیقی همراه بوده‌است؛ به گونه ای که در نیمه ابتدایی معاملات شاهد خروج بیش از 450 میلیارد تومان پول حقیقی بودیم. در صورتی که این روند ادامه پیدا کند، ‌احتمالا شاهد رکوردشکنی خروج پول حقیقی از بازار سهام خواهیم بود.

«بپاس» با 76 میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را در نیمه اول معاملات ثبت کرده است؛ «فولاد» با 26 و میدکو با 16 میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در نقطه مقابل، «خموتور» با 5 میلیارد تومان بیش‌ترین ورود پول حقیقی را تجربه کرده است. «تپسی» و «دهدشت» نیز با حدود یک میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی خروج پول حقیقی قرار دارند.

در میان صنایع نیز «محصولات شیمیایی» با 87، «بیمه و صندوق بازنشستگی» با 81 و «فلزات اساسی» با 76 میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی را تجربه کردند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد