رکورد زنی دوباره نرخ تورم منطقه یورو‌

رکورد زنی دوباره نرخ تورم منطقه یورو‌

آمارهای اولیه نشان می‌دهد‌ نرخ تورم «منطقه یورو» در ماه اکتبر، رکورد جدیدی ثبت کرده و به رقم 10.7 درصد رسیده است.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از راشاتودی، آمارهای اولیه نشان می دهد، نرخ تورم 19 کشوری که از واحد پولی یورو استفاده می‌کنند موسوم به «منطقه یورو» در ماه اکتبر، رکورد جدیدی ثبت کرده و به رقم 10.7 درصد رسیده است.

به نوشته این گزارش، اگر این رقم توسط اداره آمار اروپا موسوم به «یوروستات» تایید شود، نخستین بار در تاریخ تشکیل این منطقه خواهد بود که نرخ تورم ماهانه آن از 10 درصد عبور می کند و ترس از یک رکود قریب الوقوع را تقویت خواهد کرد.

افزایش نرخ تورم منطقه یورو ناشی از بالا رفته قیمت حامل‌های انرژی است که این اداره برآورده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 441.9 درصد افزایش یافته است، قیمت مواد غذایی و تنباکو نسبت به سال گذشته 13.1 درصد افزایش یافته است.

بنا بر اعلام یوروستات، نیروگاه‌های اقتصادی این منطقه یعنی آلمان، فرانسه و ایتالیا، با بیشترین افزایش قیمت مواجه بوده‌اند.

بر اساس آمارهای اولیه، در ایتالیا نرخ تورم سالانه در ماه اکتبر به 12.8 درصد رسیده و با افزایش 4 درصدی، بیشترین افزایش ماهانه را ثبت کرده است. قیمت‌های مصرف کننده در آلمان 11.6 درصد رشد کرده و در فرانسه این رقم به 7.1 درصد رسیده است.

با رسیدن نرخ تورم کشورهای حوزه دریای بالتیک به بالای 20 درصد، به نظر می رسد، این کشورها بیشترین تاثیر را متحمل شده اند.

قیمت‌های مصرف کننده در سراسر اتحادیه اروپا در حال افزایش است به طوری که نرخ تورم بلژیک، دانمارک، هلند، لهستان و کشورهای حاشیه دریای بالتیک و سایر کشورها در چند ماه گذشته دو رقمی شده است.

ایگنازیو ، ريیس بانک مرکزی ایتالیا روز دوشنبه به بلومبرگ گفت: «چشم انداز اقتصادی وخیم که بدتر از انتظار است، گامی بسیار سریع در عادی سازی نرخ های بهره نامتناسب خواهد بود و این خود خطری است که نباید دست کم گرفته شود.»

بانک مرکزی اتحادیه اروپا که هفته گذشته با هدف مقابله با نرخ تورم، نرخ بهره این بانک را دو برابر کرد و به رقم 1.5 درصد رساند‌ تایید کرد که این نرخ بازهم افزایش خواهد یافت.

مقابله با تورم برای کشورهای اروپایی هزینه‌های بسیاری داشته، از جمله بانک ملی سويیس یا همان بانک مرکزی این کشور در 9 ماه نخست امسال به علت افزایش نرخ بهره و تقویت واحد پولی این کشور که ارزش دارایی های خارجی این بانک را کاهش داد، 142.2 میلیارد فرانک سويیس (142.60 میلیارد دلار) خسارت دیده است.

به نوشته این گزارش، این خسارت، بزرگ‌ خسارت بانک ملی سويیس در تاریخ 115 ساله تشکیل آن به شمار می رود. سويیس این اقدامات را برای مقابله با تورم انجام داده است است.

از طرفی، نتایج یک نظرسنجی نشان داده است که بیش از 57 درصد آلمانی ها، افزایش تورم را بزرگ تهدید برای رفاه خود می دانند و دو سوم این افراد در حال حاضر، خود را برای افزایش قیمت ها آماده می‌کنند.

الن سورنسن، اقتصاددان ارشد در کنفدراسیون صنایع دانمارک معتقد است: «تورم بالا در سراسر اروپا بیداد می‌کند، 18 کشور در حال جنگیدن با تورم دو رقمی هستند. بدترین وضعیت در منطقه بالتیک وجود دارد که تورم در هر سه کشور این منطقه به بیش از 20 درصد رسیده است.»

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد