بورس از مسکن عقب افتاد

بورس از مسکن عقب افتاد

مرکز آمار و بانک مرکزی دیروز دوشنبه 9 آبان اطلاعات مربوط به قیمت مسکن شهر تهران در مهر ماه را منتشر کردند؛ میانگین...

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ بورس طی چند ماه گذشته شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند. هر چند از ابتدای این هفته،‌شرایط کمی بهبود یافته است اما به طور مشخص از اردیبهشت امسال شاهد اصلاح فرسایشی بازار سهام بودیم؛ اصلاحی که با تشدید رکود معاملاتی به ویژه در مهر ماه، روزهای سختی را برای اهالی بازار سرمایه رقم زد. در این میان بازارهای موازی و رقیب نسبت به بورس عملکرد بهتری را ثبت کردند. موضوعی که نشان می‌دهد با توجه به شرایط تورمی کشور و همچنین بازدهی بازارهای رقیب، معامله گران بورس تا چه اندازه ضرر کردند.

بورس در دو سال گذشته به مسکن باخت

در حالی بازدهی ماهانه بورس در مهر بر اساس تغییرات شاخص کل،3.4- درصد و بر اساس تغییرات شاخص هم وزن، 4.2- درصد بوده‌است که بازار مسکن شهر تهران در این ماه بر اساس اطلاعات بانک مرکزی میانگین بازدهی 1.2 درصدی و بر اساس اطلاعات مرکز آمار، میانگین بازدهی 0.1- درصد را ثبت کرد.

به طور کلی در هفت ماه ابتدایی سال بازدهی بازار مسکن نیز از بورس پیشی گرفته است؛ از ابتدای سال تا پایان مهر ماه، شاخص کل 4.3 درصد کاهش یافت اما شاخص هم وزن 8.8 درصد افزایش را ثبت کرده است. در این مدت بازار مسکن بر اساس اطلاعات مرکز آمار بازدهی 33.2 درصدی و بر اساس داده های بانک مرکزی بازدهی 24.5 درصدی را تجربه کرده است.

اگر بازه زمانی را از ابتدای سال 1400 تا پایان مهر ماه در نظر بگیریم،‌ باز هم مسکن برنده خواهد بود. در این مدت بازدهی بورس بر اساس تغییرات شاخص کل 0.1 درصد و بر مبنای تغییرات شاخص هم وزن، 13.8- درصد است. این در حالی است که قیمت مسکن شهر تهران در این مدت و بر مبنای اطلاعات بانک مرکزی 44.4 درصد افزایش یافته است و داده های مرکز آمار افزایش حدود 60 درصدی قیمت مسکن را نشان می‌دهد.

در بلندمدت بورس برنده است

البته باید توجه داشت که بورس همواره در بلندمدت عملکرد بهتری را نسبت به سایر بازارهای موازی داشته است. به عنوان مثال بر مبنای اطلاعات بانک مرکزی،‌ از ابتدای سال 1396 تا پایان مهر ماه میانگین قیمت مسکن در شهر تهران افزایش 857 درصدی را تجربه کرده است. این رقم بر اساس اطلاعات مرکز آمار نیز حدود 936 درصد بوده است. اما در این مدت بازدهی بورس بر اساس تغییرات شاخص کل به 1544 درصد می رسد. اگر مبنا را تغییرات شاخص هم وزن قرار دهیم، ‌بازدهی بورس از ابتدای سال 1396 به حدود 2200 درصد می‌رسد.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد