قیمت‌گذاری دستوری و تغییر انتظارات از دولت سیزدهم

قیمت‌گذاری دستوری و تغییر انتظارات از دولت سیزدهم

پس از گذشت دو روز از نامه‌‌ای که نهادهای مالی بازار سرمایه به ريیس‌جمهور نوشتند و در آن خواستار این شدند که رییسی با قیمت‌گذاری دستوری و رانت‌‌جویان در نظام...
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در خصوص نامه‌‌ای که منتشر شده بود نازنین موسوی، پژوهشگر اقتصادی در صفحه خود با انتشار آن نامه نوشت: «ما فکر می‌‌کنیم نمی‌‌توانیم اثرگذار باشیم، نمی‌‌توانیم جلوی رانت‌‌خواهان و رانت‌‌سازان بایستیم. اما تجربه فولاد در سال 99 و ایستادگی فعالان مالی و اقتصادی در مقابل نظرات غیرکارشناسانه وزیر سابق صمت نشان می‌دهد با یک گل هم بهار می‌شود.»
 
اما این خبرها و اتفاق‌‌ها باعث شد که تا حدودی صحبت از قیمت‌گذاری دستوری همچنان در فضای توییتر ادامه داشته باشد. دیروز همایون دارابی، در صفحه شخصی خود با استفاده از هشتگ‌‌ قیمت‌گذاری دستوری نوشت: «ساده‌ترین روش برای تولید مسکن ارزان، کاهش قید و بند دولتی و کاهش عوارض پرداختی سازندگان است.

تنها افزایش شمار طبقات به 10طبقه می‌تواند بخش عمده‌ای از قیمت مسکن در قلب شهرهای بزرگ را کاهش دهد اما برخی دنبال خرج از جیب مردم و ساخت [و ساز] در بیابان هستند.» در ادامه صحبت از اقتصاد دستوری، پیمان مولوی، فعال اقتصادی در توییتر خود نوشت: «از این پس شرکت‌های سودده بورسی باید میزان سود خود را مخفی کنند تا از دست‌اندازی عاشقان اقتصاد دستوری در امان بماند.» کاهش قیمت سیمان در بورس کالا یکی از ادعاهایی بود که دیروز در کانال‌های تلگرامی و صفحه‌‌های اینستاگرام حامیان دولت سیزدهم به وضوح دیده می‌‌شد.

این کانال‌‌ها و صفحه‌‌ها با تولید محتوای تصویری و متنی در رابطه با خواستن و توانستن دولت سیزدهم در سامان دادن به بازار و دغدغه‌‌های مردم اینطور می‌‌نوشتند که دولت سیزدهم از اصحاب «ما می‌توانیم» است. ماجرا هم برمی‌‌گشت به صحبت‌‌های تلویزیونی سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت مبنی بر اینکه «طبق قولی که در زمان رای اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌‌ای 25هزار تومان رسید.»

اما در همین روز که جناح حامی دولت سیزدهم در شبکه‌‌های اجتماعی و پیام‌‌رسان تلگرام در حال مانور رسانه‌‌ای به نفع دولت ابراهیم ريیسی بودند و این اقدام دولت می‌توانست یکی از دستاوردهای ملموس در مدت زمان روی کارآمدنش شمرده شود، شاخص کل بورس با ریزش 40هزار واحدی همراه شد. اتفاقی که پروژه جناح حامی دولت را تا حدودی به حاشیه برد و به مرور که از روز می‌‌گذشت، انتقاد سهامداران و فعالان حوزه بورس نسبت به آنچه که در بورس اتفاق افتاده بود بیشتر می‌‌شد.

با این حال فضای توییتر و اینستاگرام نسبت به اقدامات دولت سیزدهم نه مطلقا منفی است و نه مطلقا مثبت. ورود محموله‌‌های واکسن و تسریع در روند واکسیناسیون، لغو محدودیت ترددهای شبانه و دیدارهای ابراهیم ريیسی با مردم و سرزدن‌‌هایش‌ به مراکز مختلف، از جمله جنبه‌‌های مثبتی است که کاربران را نسبت به آینده خوش‌بین کرده است اما در مقابل ریزش بورس، تورم‌‌ افسارگسیخته و گلایه از گرانی کالاهای روزمره، دل‌‌نگرانی برای طرح صیانت، بلاتکلیفی در مذاکرات بین‌المللی برجام و عدم‌کاهش محسوس قیمت ارز و طلا و برخی از موضوعات روز جزو سوژه‌‌هایی است که انتقادهای زیادی را از سمت کاربران به دولت سیزدهم روانه می‌کند.

یکی دیگر از موضوعات روز که کاربران تا حدودی درباره آن در صفحه‌‌هایشان اظهارنظر می‌‌کردند، ورود برنج به بورس کالا بود. طبق صحبت‌‌های مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج، کشاورزانی که برنج طارم دارند از این پس می‌توانند برنج‌‌های طارم خود را بدون واسطه در بورس کالای کشاورزی عرضه و به صورت نقد به فروش برسانند. این مساله در نگاه کاربران شبکه‌ ‌اجتماعی توییتر اقدامی مثبت است که می‌تواند برای کالاهای دیگر هم ادامه‌ داشته باشد. از طرفی دست دلالان و مافیای خیلی از کالاها را از بازار کوتاه می‌کند و باعث می‌شود که تولید‌‌کننده‌‌ها بدون واسطه کالاهای خود را به فروش برسانند.

تقریبا فضای توییتر فارسی چشم‌‌انتظار اقدامات دولت سیزدهم است و این چشم‌‌انتظاری در دو حوزه برجام و ارتباطات بین‌المللی و قیمت ارز و کالاهای روزمره بیشتر به چشم می‌‌خورد. درست است که در هفته‌‌های گذشته صحبت، صحبت واکسن بود، اما این روزها مهارگرانی کالاها، بالا رفتن قیمت ارز و فضای مبهم آینده که به قول کاربران توییتر در گرو مذاکرات بین‌المللی برجام است، جزو انتظارات فعالان شبکه‌‌های اجتماعی از دولت سیزدهم است که با ذره‌‌بین در حال رصد عملکرد این دولت هستند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد