محل سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان به‌روز کنید

محل سکونت و مالکیت خود را در سامانه املاک و اسکان به‌روز کنید

بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، دریافت‌کنندگان پیامک از سرشماره...

به گزارش ایسنا، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمامی دریافت کنندگان پیامک از سرشماره V.MASKAN با مضمون "دارنده محترم کدملی ---، آدرس اقامت شما در سامانه ملی املاک و اسکان کشور درج شده است. در صورت عدم مراجعه به سامانه این نشانی ملاک ارايه کلیه خدمات دولتی، بیمه‌ها، بانک ها و... قرار خواهد گرفت. "، لازم است صرفا با مراجعه به "سامانه ملی املاک و اسکان کشور" به آدرس amlak.mrud.ir اطلاعات محل سکونت و مالکیت خود را به روز کنند. بدیهی است که این وزارتخانه هیچگونه مسوولیتی در قبال صحت نشانی محل سکونت اشخاص جهت ارايه خدمات مربوطه ندارد.

پیش از این پیامکی از سرشماره V.MASKAN با مضمون “ دارنده محترم کدملی ---، ملک شما خالی شناسایی شده است. حداکثر تا تاریخ 1401/01/31 وضعیت املاک خود را در سامانه املاک و اسکان تعیین نمایید. در غیر این صورت مطابق قانون مالیاتهای مستقیم اقدام خواهد شد. ”، ارسال شده بود که لازم بود گیرندگان پیامک تا تاریخ 1401/01/31 با مراجعه به "سامانه ملی املاک و اسکان کشور" به آدرس amlak.mrud.ir اطلاعات سکونت و مالکیت خود را بروز نمایند. بدیهی است که در صورت عدم مراجعه به سامانه مذکور و تکمیل اطلاعات، این وزارتخانه هیچگونه مسوولیتی در قبال اعلام املاک اظهار نشده به عنوان واحد مسکونی خالی به سازمان امور مالیاتی کشور ندارد.

بنابراین گزارش، وزارت راه و شهرسازی بارها اعلام کرده که ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان به منزله اعمال مالیات نیست بلکه این سامانه برای به دست آوردن اطلاعات از وضعیت بخش مسکن و سکونتی خانوارها طراحی شده است. البته یکی از اهداف این سامانه طبیعتا شناسایی واحدهای خالی از سکنه خواهد بود که می‌بایست مطابق قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه 1390 به سازمان امور مالیاتی معرفی شوند.

پس از معطلی‌های بسیار در سال گذشته برای اخذ مالیات از خانه‌هالی خالی، سازمان امور مالیاتی سرانجام در اواخر دی ماه سال 1400 لیست خانه‌های خالی را اعلام و فرایند اخذ مالیات از این واحدهای مسکونی را آغاز کرد که توانست حدود یک میلیارد وصول مالیات از این محل داشته باشد.

بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای 100 هزار نفر بیش از 120 روز خالی از سکنه باشد، مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل 18 برابر مالیات متعلقه می‌شود.  

بدین منظور،  وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه‌های خالی، سامانه املاک و اسکان که اطلاعات واحدهای مسکونی کشور در آن درج می‌شود را از بهمن ماه 1398 رونمایی و مردادماه 1399 اجرایی کرد و به این سامانه وظیفه‌ دیگری هم علاوه بر شناسایی خانه‌های خالی محول شد که شناسایی محل سکونت خانوار است.  

در این زمینه، از 19 فروردین ماه سال گذشته تمامی سرپرستان خانوار مکلف شدند تا اطلاعات مربوط به املاک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند که وضعیت سکونت آنها از نظر خالی یا دارای سکنه بودن برای اعمال مالیات مشخص شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد