جنگ دلار و ریال در منطقه شاخص کل / بورس امروز یک نکته جذاب داشت

جنگ دلار و ریال در منطقه شاخص کل / بورس امروز یک نکته جذاب داشت

معاملات امروز (شنبه 15 مرداد) بورس به واسطه اخبار مثبت برجامی و افزایش تقاضا در نمادهای ریالی، سبزرنگ بود و شاخص کل...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ شاخص کل در معاملات امروز توانست با رشد بیش از 11هزار و 500 واحدی معادل 0.8 درصد به کار خود پایان دهد و تا مرز یک میلیون و 449 هزار واحدی افرایش پیدا کرد.

فملی با 1٬154، وبملت با 1٬113 و شستا با 1٬030 واحد بیش‌ترین نقش را در سبزپوشی شاخص کل داشتند. در نقطه پالایشی ها از رشد بیش‌تر شاخص کل جلوگیری کردند؛ شبندر با 542، شپنا با460 و شبریز 371 بیش‌ترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل داشت.

شاخص هم وزن هم با رشد بیش از 6هزار واحدی توانست کانال 390 هزار واحدی را پس بگیرد.

شاخص فرابورس هم با افزایش 188 واحدی همراه شد و توانست وارد کانال 19 هزار واحدی شود.

راه سهام دلاری و ریالی از هم جدا شد

بازار امروز همانگونه که مشخص بود با افزایش تقاضا به ویژه برای نمادهای خودرویی و بانکی همراه شد؛ طی دو روز گذشته و با از سرگیری مذاکرات برجامی، فعلا کفه اخبار مثبت بر اخبار منفی غلبه می کند؛ موضوعی که باعث شد نمادهای خودرویی که از روز سه شنبه با تقاضای خوبی روبرو شوند، امروز هم با صف خرید همراه شوند. فعلا که بازار به کام خودرویی های است؛ از واگذاری بلوکی سهام خودروسازان گرفته تا عرضه محصولات در بورس کالا و حالا هم برجام.

بانکی‌ها هم از این اخبار بی نصیب نماندند و در همان ابتدای بازار به صف خرید نشستند، هر چند که در میانه بازار شاهد افزایش عرضه بودیم ولی تا پایان بازار توانستند، صف خرید خود را در اکثر نمادها حفظ کنند.

گروه حمل و نقل هم امروز با تقاضا خوبی روبرو شدند و غالب نمادهای این گروه معاملات مثبتی را تجربه کردند.

به نظر می رسد در صورتی که شرایط تا بعد از تعطیلات تغییری نکند فعلا بازار بر روی پاشنه سهام ریالی می چرخد و باید دید که برنده این بازای کدام گروه است؛ سهام دلاری یا ریالی

ارزش معاملات خرد؛ بازگشت امید

ارزش معاملات خرد امروز به حدود 2هزار و 600 واحد رسید که هر چند نسبت به میانگین سال خود همچنان فاصله دارد اما در مقایسه با روزهای گذشته بهبود نسبی را نشان می دهد؛ متغیری که بازار بیش از همه به آن نیاز دارد؛ افزایش تقاضا و افزایش ارزش معاملات خرد به ویژه در رنج های مثبت.

حقیقی ها برگشتند؟

امروز پس از 35 روز معاملاتی شاهد ورود پول حقیقی بودیم و حقیقی‌ها حدود 180 میلیارد تومان وارد بازار کردند؛ بهبود ارزش معاملات خرد همزمان با ورود پول حقیقی می توان امید برای بازگشت بازار را بیش از گذشته کند.

حق تقدم ایران خودرو دیزل با حدود 34 میلیارد تومان،‌بیش ترین ورود پول حقیقی را در بازار امروز ثبت کرد؛ فزر با 30 و وبملت با 26 میلیارد تومان در رتبه های بعدی بیش‌ترین ورود پول حقیقی قرار داشتند.

در نقطه مقابل شبندی با بیش از 28 میلیارد تومان، بیش‌ترین خروج پول حقیقی را در بازار امروز تجربه کرد؛ شپنا با 25 و شستا با 15 میلیارد تومان در رتبه های بعدی خروج پول حقیقی بازار امروز بودند.

پیش بینی بورس

همانگونه که در گزارش های گذشته بارها اشاره شده بود، سیاست های قیمت گذاری دستوری دولت در صنایع مختلف، آینده مبهم برجام و رکود اقتصاد جهانی و اصلاح کامودیتی ها به عنوان ریسک های اصلی بازار محسوب می شوند و گفته شد مادامی که ریسک های سیستماتیک بازار تا به این اندازه افزایش پیدا کند و البته آینده به شدت مبهمی هم برای آن ها وجود داشته باشد،نمی توان انتظار داشت بازار به روند صعودی قوی بازگردد؛ مصداق آن را هم می توان در کاهش شدید ارزش معاملات خرد بازار دید.

حالا به نظر می رسد که با توجه به شرایط کنونی، متغیر اصلی برای بازار آینده برجام باشد؛‌با توجه به اینکه دو روز آینده تعطیل است،‌ اخبار این مدت و همچنین بازگشایی بازارهای جهانی، سه شنبه و چهارشنبه را به دو روز تعیین کننده برای بازار تبدیل می کند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد