ثبت‌نام مسکن ملی آغاز شد / شرایط نام‌نویسی تغییر کرده است؟

ثبت‌نام مسکن ملی آغاز شد / شرایط نام‌نویسی تغییر کرده است؟

پنجمین مرحله نام‌نویسی مسکن ملی از این لحظه آغاز شده و متقاضیان می‌توانند از طریق سامانه «طرح اقدام ملی مسکن» درخواست خود را ثبت کنند. در این دوره شروط متقاضیان تغییر کرده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ثبت‌نام مسکن ملی از شهریور سال 98 به صورت پایلوت شروع شد و ثبت‌نام عمومی آن از آبان همان سال شروع شد. از همین حالا یعنی ساعت 12 چهارشنبه 19 خرداد نیز پنجمین مرحله آن آغاز شده است.

در روز گذشته نیز سامانه «طرح اقدام ملی مسکن» اطلاعیه به این شرح منتشر کرد: «مرحله پنجم ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در بیش از 240 شهر کشور از ساعت 12 روز چهارشنبه مورخ 1400/03/19 آغاز می ‌گردد و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت. متقاضیان واجد شرایط می‌توانند به سایت https://tem.mrud.ir مراجعه و با دریافت اطلاعات تکمیلی مورد نیاز جهت ثبت نام اقدام نمایند»

براساس اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی، حدود 80 هزار نفر متقاضی در لیست انتظار هستند که در مراحل مختلف سیستم تایید نشده‌اند یا تایید شده اما سایر مراحل را تکمیل نکرده‌اند. این افراد هم می‌توانند در محله جدید ثبت‌نام کنند. همچنین افرادی که انصراف داده‌اند اگر در محدوده 240 شهر اعلام شده باشند، می‌توانند باز هم نسبت به ثبت‌نام در مرحله جدید اقدام کنند.

شرایط ثبت‌نام تغییر کرده است؟

چهار مرحله قبلی ثبت‌نام در طول یک سال و نیم گذشته انجام شده است. از ابتدا برای متقاضیان این طرح چندین شرط در نظر گرفته شده بود.

اولین آن سبز بودن فرم «ج» افراد است، یعنی افراد از سال 84 زمین یا ملک نداشته باشند و همچنین از بعد از انقلاب از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

دیگر شروط نام‌نویسی به این شرح است:

  • متقاضی متاهل و یا سرپرست خانوار
  • زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن
  • دارای حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا
  • در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل 5 سال در شهر جدید مورد تقاضا و یا در شهر مادر ملاک است
  • نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...)
  • توانایی تامین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی)
  • امکان سپرده‌گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه
  • توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی

نرخ سود تسهیلات بانکی این طرح 18 درصد است. اگرچه قرار بود این طرح تا پایان دولت روحانی به اتمام برسد اما تنها حدود 11 هزار واحد در آبان سال قبل افتتاح شد. وزیر راه نیز قول داده در نیمه اول سال 1400 ماهانه 20 هزار واحد افتتاح کند.

عملا اتمام پروژه‌ها و حتی کلنگ‌زنی برخی از آنها به دولت بعدی واگذار می‌شود. همین اتفاق برای مسکن مهر نیز افتاد و مردم برای گرفتن خانه‌های خود منتظر دو دولت بودند.

مطالعه بیشتر: 2 مالیات سنگین در انتظار مالکان / مهلت ثبت املاک کی تمام می‌شود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد