چالش جدی این روزهای بورس | موانع کسب سود مناسب از بازار سرمایه

چالش جدی این روزهای بورس | موانع کسب سود مناسب از بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: علاقه به نوسان‌گیری، معاملات روزانه و سرمایه‌گذاری مستقیم معامله‌گران کم‌تجربه تبدیل به چالشی جدی در معاملات بورس شده است، این امر باعث شده تا عمده فعالان بازار از رشدهای بازار جا بمانند و بازدهی مناسبی را از روندهای صعودی شاخص بورس دریافت نکنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، نیما میرزایی به وجود نوسان در معاملات این روزهای بازار سهام اشاره کرد و افزود: در روزهای اخیر پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی فعالان حاضر در بازار سرمایه مبنی بر افت احتمالی دلار و نیز افزایش نرخ بهره منجر به ایجاد هیجان در معاملات بورس و تصمیمات عجولانه از سوی سهامداران برای فروش های احساسی شد.  

وی به تقویت وضعیت بنیادی گروه های پالایشی به عنوان یکی از ستون های اصلی و تاثیرگذار در معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تغییر روند گروه پالایشی تحت تاثیر شکست سطح 75 دلاری قیمت نفت برنت و خبر بسیار مهم در خصوص مبنای محاسبات نفت صادراتی توسط وزارت نفت ایجاد شد.  

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: پیگیری های ریاست سازمان بورس برای تشکیل میزهای تخصصی به منظور ایجاد شفافیت و نیز پیش بینی پذیر شدن سودآوری شرکت ها در صنعت پالایشگاهی بی تاثیر در بهبود روند سهام شرکت های پالایشی نبوده است.

وی تاکید کرد: رییس سازمان بورس اقدامات زیادی را در چند وقت گذشته برای چالش های قدیمی و بنیادی بازار  در دستور کار قرار داد که اخیرا هم تلاش زیادی را در راستای حل موضوعات فرا سازمانی در زمینه قیمت گذاری دستوری و مخالفت با افزایش مخرب نرخ بهره انجام داده است.

ریسک های تهدیدکننده معاملات بورس

میرزایی با اعتقاد بر اینکه ایجاد جامعه چند ده میلیونی سرمایه گذاران بورسی به عنوان امری مبارک برای اقتصاد تحریمی ایران محسوب می شود، گفت: در کنار این موضوع رفتارهای هیجانی از سوی سهامداران کماکان بیش از حد انتظار بوده است و گاهی با تصمیمات هیجانی خود منجر به ایجاد روند غیرطبیعی در معاملات بازار سهام می شوند.  

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تاکنون اقدامات مثبتی توسط سازمان بورس به منظور هدایت سهامداران برای استفاده از روش های غیر مستقیم صورت گرفته است اما متقاعد کردن بخش زیادی از مردم برای ورود سرمایه های خود به این صندوق و روش های دیگر، اقدامی دشوار است و مسیری طولانی پیش روی نهایی شدن این امر وجود دارد.

وی آغاز فروش سهام عدالت را دیگر ریسک تهدیدکننده معاملات بورس عنوان کرد و افزود:  عجله در فروش سهام عدالت می تواند منجر به ریزش هیجانی قیمت سهام شود، این در حالیست که طی چند وقت گذشته رییس سازمان بورس از برنامه ریزی های این سازمان برای به کار گرفتن روش جدید فروش سهام عدالت خبر داد که این موضوع می تواند زمینه ساز ایجاد امیدواری ها جهت عدم تاثیرپذیری بازار از آغاز فروش سهام عدالت باشد.

میرزایی اظهار کرد: در وضعیت فعلی معاملات بورس مسایلی مانند نوسانات نرخ بهره، موضوع قیمت گذاری دستوری و نیز احتمال افزایش نرخ سوخت و خوراک صنایع، جزو مسایل نگران کننده معاملات بازار هستند که با رفع آنها می توان شاهد  کاهش نگرانی های ایجاد شده و نیز تاثیر مثبت بر روند بازار بود.  

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برخلاف تصور فعالان بازار سرمایه که معتقد به تاثیر منفی اجرایی شدن برجام به دلیل کاهش احتمالی نرخ دلار هستند،  این اقدام در مجموع به ضرر بورس نیست و در نهایت کمکی برای جهش سود آوری شرکت ها خواهد بود.

راه‌های بهبود معاملات بورس

وی به راه‌های بهبود معاملات بورس اشاره کرد و افزود: تقویت و تثبیت روند صعودی معاملات بازار سرمایه نیازمند انجام اقدامات تاثیرگذار مانند پیگیری و به سرانجام رساندن برخی از تصمیم‌گیری‌ها در خصوص کاهش آرام نرخ بهره بین بانکی، کاهش مالیات صنایع بورسی  برای طرح پیشنهادی رییس جمهوری و نیز جایگزینی فروش اموال دولتی بجای اوراق دولتی است که بهتر است هر چه زودتر با تعیین تکلیف وضعیت هر یک از آنها شاهد ایجاد ثبات در معاملات بازار باشیم.

میرزایی اظهار کرد: علاقه به معاملات روزانه و سرمایه‌گذاری مستقیم معامله‌گران کم‌تجربه در بازار سهام تبدیل به چالشی جدی در معاملات بورس شده است، این امر باعث شد تا عمده فعالان بازار از رشدهای بازار جا بمانند و بازدهی مناسبی را از روندهای صعودی شاخص بورس دریافت نکنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: توصیه اکثر کارشناسان بازار به سهامداران، استفاده از صندوق های سهامی موفق بورسی است، چراکه بازدهی این صندوق ها در بلندمدت برای سرمایه گذاران صبور بیشتر از حد انتظارات است و می توانند از نوسان و اصلاح های غیرقابل پیش بینی بازار در امان باشند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد