پیشتازی سهام‌ بانک‌ها به عنوان سهم‌های سودآور در بورس کنیا

پیشتازی سهام‌ بانک‌ها به عنوان سهم‌های سودآور در بورس کنیا

براساس بررسی‌های منتشره از سوی بانک مرکزی کنیا، نتایج حاکی از این امر است که بانک‌ها در 11 ماه منتهی به نوامبر 2022 سود قبل از مالیات 223.7 میلیارد شیلینگی داشته اند که بالاترین عملکرد را در بورس در سال جاری نشان می‌دهند. بخش‌های دیگر مانند بازرگانی، خدمات و سرمایه‌گذاری به دلیل تورم بالا که قدرت فعالیت در اقتصاد را کاهش داده است، همچنان با چالش‌هایی مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، براساس بررسی‌های منتشره از سوی بانک مرکزی کنیا، بخش خدمات و بازرگانی بیشترین آسیب را در بازار سهام دیده است. شرکت‌های تجاری، خدماتی و سرمایه‌گذاری کمترین تعداد شرکت‌های سودآور در بازار سهام در بورس اوراق بهادار نایروبی (NSE ) را به خود اختصاص داده‌اند، که نشان می‌دهد اکثر آنها هنوز به طور کامل از رکود ناشی از کووید-91 در سال 2020 بهبود نیافته اند.

تجزیه و تحلیل پرداخت‌های سود سهام در کل بورس نشان می‌دهد که تنها یک شرکت Group Media Nation از 91 شرکت فهرست شده در بخش تجاری و خدماتی در سال گذشته سود سهام پرداخت کرده است. به طور مشابه، تنها Centum در بین پنج شرکت سرمایه‌گذاری فهرست شده سود سهام پرداخت کرده است.

در بخش تجاری بیشترین سهم را از شرکت‌های فهرست شده NSE دارد، اگرچه شرکت‌های Deaconsکه از ورشکستگی رنج می‌برد و Airways Kenya همچنان از معاملات آنها معلق است، بخش‌های بیمه و ساخت و ساز نیز دارای اقلیت در میان شرکت‌های سودآور هستند.

در مقابل، 92 مورد از 99 مورد فهرست شده در بخش بانکی در سال گذشته، سود سهام پرداخت کرده‌اند و همچنان سودآوری آنها ادامه دارد.

پنج شرکت از شش شرکت کشاورزی نیز سود سهام پرداخت کرده اند، به استثنای شرکت تولید کننده قهوه Eaagads کنیا پاور نیز تنها شرکت در بین چهار شرکت انرژی ذکر شده است که در سال مالی گذشته موفق به پرداخت سود نشد.

توانایی و تمایل به پرداخت سود سهام به عنوان یک فشارسنج مهم برای سلامت مالی یک شرکت در نظر گرفته میشود که نشاندهنده اطمینان از رشد مداوم در سودآوری است.

نتایج بررسی‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی کنیا CBK نشان می‌دهد که بانک‌ها در 11 ماه منتهی به نوامبر 2022 سود قبل از مالیات 223.7 میلیارد شیلینگی داشته اند که بالاترین عملکرد را در بورس در سال جاری نشان می‌دهند. بخش‌های دیگر مانند بازرگانی،خدمات و سرمایه‌گذاری به دلیل تورم بالا که قدرت فعالیت در اقتصاد را کاهش داده است، همچنان با چالش‌هایی مواجه هستند.

اکرم میرزاخانی – کارشناس موقت سفارت ج.ا. ایران در نایروبی

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد