مطالبه اهالی بورس بابت رفع‌ مشکل نرخ‌گذاری دستوری‌/ پیروی سهام‌های کوچک‌‌ از شاخص‌سازها

مطالبه اهالی بورس بابت رفع‌ مشکل نرخ‌گذاری دستوری‌/ پیروی سهام‌های کوچک‌‌ از شاخص‌سازها

در جریان معاملات امروز، 80 درصد سهم‌ها با رشد قیمت و 20 درصد نما‌ها با افت قیمت مواجه بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه از ابتدای هفته تاکنون روندی صعودی به خود گرفته و ابتدا نمادهای بزرگ و امروز هم سهم‌های کوچک بازار با افزایش قیمت مواجه شد.

بسته حمایتی سازمان بورس و بیمه سهامداران خرد یکی از اصلی‌ترین دلایل شکل روند فعلی بورس بوده است. البته از دیگر سو، تحلیلگران بدبین معتقدند رشد روزهای اخیر بازار سهام، فقط یک شوک مثبت و متاثر از تقاضای حقوقی است و روند کلی بازار نشانی از صعود ندارد، البته امروز تعداد سهم های مثبت نسبت به روزهای گذشته رشد بیشتری داشته و همین مساله باعث رشد شاخص کل هموزن شده است.

اگر روند بورس مانند هفته دوم آبان‌ باشد، می‌توان به بهبود وضعیت بازار امیدوار بود تا با رشد شاخص کل، خروج پول حقیقی نیز کمتر شود و نگاه حقیقی‌ ها به آینده بازار تغییر کند.

* ضرورت رفع دغدغه‌های اهالی بازار سرمایه‌

در این‌باره، رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، می‌گوید: درست است که برخی فعالان بازار سهام و معامله‌‌گران نسبت به کارآمدی بسته 10 بندی حمایتی و تصمیمات سیاست گذار در حال حاضر چندان خوشبین نیستند اما بسته فعلی می‌تواند عزم جدی دولت و سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه را نشان دهد.

وی ادامه داد: حال باید دولت دست از قیمت گذاری دستوری بردراد، در صورتی که این مساله نیز حل شود می‌توان گفت بزرگترین دغدغه‌های اهالی بازار سرمایه برطرف شده است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در شرایط کنونی لازم است موضوعاتی همچون نرخ گاز در بودجه، فشاری که نرخ سود یا اوراق اخزا به بازار می‌آورد و یا پایین نگاه داشته شدن نرخ نیمایی به شکل دستوری، حل و فصل شود، تا اقداماتی همچون تزریق پول به بازار یا بسته‌های حمایتی مفید واقع شوند.

* رشد یکپارچه شاخص های عملکردی بورس

بنابراین گزارش در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 15 هزار و 368 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 269 هزار و 833 واحد رسید. بازدهی این شاخص مثبت 1.23 درصد بوده است.

شاخص کل هم وزن نیز با رشد 4 هزار و 574 واحدی در سطح 360 هزار و 816 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز مثبت 1.28 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، 183 واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 333 واحد قرار گرفت.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 151 هزار و 146 میلیارد تومان افزایش یافت، ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 139 هزار و 161 میلیارد تومان بود که 92 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با افزایش یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 491 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 16 درصد بوده است.

* کاهش 89 درصدی خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات دوشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیست و دومین روز متوالی منفی شد و 58 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته افت 89 درصدی داشته است.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد )، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و خصدرا (شرکت صنعتی دریایی ایران) اختصاص داشت و نمادهای فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، خبنیان (بنیان دیزل)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* رشد قیمت 80 درصد نمادهای بازار سهام

در جریان معاملات امروز، 80 درصد سهم ها با رشد قیمت و 20 درصد نمادها با افت قیمت روبرو شدند، در پایان معاملات روز دوشنبه، 138 نماد صف خرید داشتند و 60 نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 500 درصدی به 180 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 63 درصد کاهش یافت و 126 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای حکشتی (شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی)، دانا (شرکت بیمه دانا) و فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غکورش (صنعت غذایی کورش)، وآذر (سرمایه‌ گذاری ‌توسعه ‌آذربایجان‌)، غدشت (دشت‌ مرغاب‌) و غشهد (شهد ایران ) تعلق داشت.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد