رشد زیرپوستی بورس تهران

رشد زیرپوستی بورس تهران

روز گذشته شاخص کل بورس دوباره مثبت بود اما عوامل تاثیرگذار بر معاملات همچنان وضعیت خوبی ندارند.

بورس تهران دیروز در معاملاتی که رنگ سبز به خود گرفته بود رشد کوچکی داشت. اما فعلا وضعیت نمادهای کوچک و متوسط بازار خوب نیست و نمادهای بزرگ و شاخص ساز هستند که بازار را سبز رنگ کرده اند.

یک بار دیگر میزان رشد شاخص کل سه برابر رشد شاخص هم وزن بود که این موضوع نشان می دهد خیلی نباید به رشد شاخص ها اعتماد کرد چراکه تمام بازار به صورت یکپارچه رشد نمی کند و فقط برخی نمادها در حال حمایت شدن هستند.

رشد ضعیف بورس در دو روز گذشته بیشتر حاصل حمایت حقوقی ها از نمادهای بزرگ و شاخص ساز بوده است. اما فعلا حمایت خاصی در نمادهای کوچک مشاهده نمی شود و اگر هم شدت افت نمادهای کوچک کم شده یا کمی رشد در این دو روز داشته اند، بیشتر به دلیل کم شدن فشار فروش بوده نه افزایش قدرت خریداران.

خروج پول همچنان ادامه دارد

روز گذشته ارزش معاملات خرد نسبت به روز دوشنبه کمی افزایش یافت اما این افزایش رقمی نبود که سیگنال خاصی را مخابره کند. ارزش معاملات خرد از 1700 به 1900 میلیارد تومان رسیده که این میزان تغییرات، روال عادی نوسانات بازار محسوب می شود و فعلا باید شیب ارزش معاملات را کاهشی در نظر گرفت.

از طرفی روز گذشته حدود 200 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی ها از بازار به ثبت رسید و زنجیره خروج پرقدرت پول حقیقی ها از بازار هنوز قطع نشده است. تا زمانی که حقیقی ها در حال خارج کردن پول خود از بازار هستند، انتظار تحرک خاصی از سوی آن ها وجود ندارد.

ورود و خروج پول حقیقی به بازار به نوعی نشان دهنده نگاه فعالان حقیقی بورس به آینده بازار سرمایه است و منفی بودن این شاخص نشان می دهد که فعلا امیدی به آینده بازار سرمایه وجود ندارد که البته این نگاه اکثریت فعالان حقیقی بازار سرمایه است و ممکن است نظر آن ها صحیح نباشد.

معاملات کم حجم

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز روز گذشته عدد 0.83 بود که قدرت بیشتر فروشندگان را نشان می دهد. مدتی است که چنین روالی در بورس ایجاد شده و خریداران قدرت کمتری از فروشندگان دارند.

در شرایط فعلی بیش از هر موضوعی کم رمق بودن معاملات به چشم می آید که این کم حجمی و کم رونقی در معاملات بازار سهام را برای بازار امروز نیز می توان پیش بینی کرد. تا زمانی هم که این موضوع ادامه داشته باشد، میزان رشدهای بازار کمتر و کوچک تر از میزان افت های آن خواهد بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد