شفاف‌‌‌سازی 3 نماد بورسی در کدال

شفاف‌‌‌سازی 3 نماد بورسی در کدال

دیروز شرکت‌های بورسی و فرابورسی اطلاعیه‌‌‌هایی در سامانه کدال منتشر کردند که بخشی از این اطلاعیه‌‌‌ها به افشای اطلاعات بااهمیت شرکت‌ها اختصاص داشت.
به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته شرکت‌های بورسی و فرابورسی اطلاعیه‌‌‌هایی با عناوین متعدد در سامانه کدال منتشر کردند که بخشی از این اطلاعیه‌‌‌ها به افشای اطلاعات بااهمیت شرکت‌ها اختصاص داشت. این اطلاعیه‌‌‌ها که از جهت میزان اهمیت به دو گروه الف و ب دسته‌‌‌بندی می‌‌‌شوند از این رو برای سهامداران حايز اهمیت است که به بهای سهام شرکت‌ها سمت‌وسو می‌دهد. از این رو در ادامه به تشریح جزيیات چندی از این اطلاعیه‌‌‌ها پرداخته شده است.

سپید: شرکت سپید ماکیان در اطلاعیه‌‌‌ای که روز گذشته روانه کدال کرد از خرید یک مجتمع بوقلمون مادر به همراه کارخانه جوجه‌کشی خبر داد. بر اساس این اطلاعیه شفاف‌‌‌سازی شرکت سپید ماکیان اقدام به خرید دو واحد پرورش بوقلمون مادر به ظرفیت هریک 5هزار بوقلمون مولد، جمعا 10هزار بوقلمون مولد به همراه کارخانه جوجه‌کشی در قطعه زمینی به مساحت 150هزار مترمربع کرده است.

دو افشا برای «خنصیر»: شرکت مهندسی نصیر ماشین نیز دیروز در اطلاعیه‌‌‌ای از تغییر بیش از 10‌درصدی در نرخ خرید مواد اولیه خبر داد و اعلام کرد نرخ ماده اولیه میل‌لنگ TU5 از 218‌هزار و 200 تومان به 265‌هزار و 200 تومان افزایش یافته است. «خنصیر» مرجع این تغییر قیمت را «ساپکو» اعلام کرد. شرکت مهندسی نصیر ماشین در این اطلاعیه نوشت: با توجه به افزایش نرخ تورم مقرر شد که محصول TU5 از ابتدای سال 1400 تا پایان شهریور 1400 اعمال شود و برای 6ماه دوم سال نیز در تاریخ دیگر توافقات افزایش قیمت 6ماه دوم انجام می‌شود. با توجه به ماهیت این شرکت که ماشین‌کاری است این نرخ‌ها در مواد اولیه اثر نخواهد داشت ولیکن نرخ موثر افزایش قیمت با در نظر گرفتن مواد اولیه حدود 10‌درصد و افزایش ناشی از عملیات ماشین‌کاری این شرکت معادل 21‌درصد است.

«خنصیر» در اطلاعیه دیگری از دریافت مجوز تغییر بیش از 10‌درصد در نرخ فروش محصولات یا ارايه خدمات نیز پرده برداشت و اعلام کرد نرخ میل‌لنگ ET7 از 502‌هزار و 624 تومان به 549‌هزار و 600 تومان افزایش خواهد یافت. در این اطلاعیه آمده با توجه به افزایش نرخ تورم مقرر شد که محصول EF7 از ابتدای سال 1400 تا پایان شهریور 1400 اعمال شود و برای 6ماه دوم سال نیز در تاریخ دیگر توافقات افزایش قیمت 6ماه دوم انجام می‌شود. لازم به ذکر است با توجه به ماهیت این شرکت که ماشین‌کاری است این نرخ‌ها در مواد اولیه اثر نخواهد داشت ولیکن نرخ موثر افزایش قیمت با در نظر گرفتن مواد اولیه حدود 10‌درصد و افزایش ناشی از عملیات ماشین‌کاری این شرکت معادل 28‌درصد است.

مرقام: شرکت ایران‌ارقام در اطلاعیه‌‌‌ای از فسخ قرارداد این شرکت بابت فروش دستگاه تبلت دانش‌آموزی به شرکت صنایع آموزشی (سهامی خاص) خبر داد و نوشت شرکت ایران ارقام مبلغ 380‌میلیارد ریال در تاریخ 08/ 11/ 1399 تحت عنوان پیش‌دریافت از شرکت صنایع آموزشی به صورت ریال دریافت کرده که طبق الحاقیه امضا شده بین طرفین، شرکت ایران ارقام نسبت به پرداخت 140‌میلیارد ریال فرع و مبلغ 380‌میلیارد ریال اصل، جمعا به مبلغ 520‌میلیارد ریال به شرکت صنایع آموزشی در تاریخ 30/ 11/ 1400 متعهد به پرداخت شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالعه بیشتر: شفاف‌‌‌سازی 3 ناشر بورسی در سامانه کدال

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد