پیش‌بینی بورس امروز 18 مرداد /سیگنال‌های دولت سیزدهم به بورس

پیش‌بینی بورس امروز 18 مرداد /سیگنال‌های دولت سیزدهم به بورس

روند بازار سهام دیروز در دومین روز معاملاتی هفته جاری مثبت و متعادل به پایان رسید. دیروز بازار سهام تحت تاثیر اخبار معرفی کابینه اقتصادی دولت بود. با وجود روند فعلی بازار پیش‌بینی کارشناسان از بازار به چه صورت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، دیروز شاخص کل بورس در پایان بازار در کانال یک میلیون و 417 هزار واحد بسته شد و نمادهای گروه‌های خودرویی که به عنوان لیدر بازار از آن‌ها یاد می‌شود روند معاملاتی ناامید کننده‌ای داشتند. دیروز نمادهای گروه پتروشیمی و نفتی هم روند اصلاحی را داشتند و برخی از تک سهم‌های این گروه‌ها با کاهش قیمت مواجه شدند. با وجود روند فعلی بازار پیش‌بینی کارشناسان از بازار به چه صورت است؟

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌‌نیوز گفت: بعد از انتخابات ریاست جمهوری و عدم توافقات برجام، انتظارات تورمی در بازار افزایش پیدا کرده و دلار روند صعودی را پشت سر گذاشته است. این موارد برای اقتصاد خبر خوبی نیست. بازار سرمایه باید بر اثر سرمایه‌گذاری و افزایشGDP رشد کند و روند مثبت بازار به دلیل افزایش نرخ دلار و تورم، واقعی و قابل قبول نیست.

ثابت اضافه کرد: افزایش نرخ محصولات صنایع محتلف برای بازار سهام خبر خوبی در چند وقت اخبر بوده است. همچنین قیمت‌ جهانی کامودیتی‌ها و نفت در محدوده‌های خوبی قرار گرفته‌اند و در حال حاضر بازار از این ناحیه هم مشکلی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تیم اقتصادی دولت در کابینه کاملا مشخص نیست اما تا اینجا اسامی افرادی که منتشر شده است، قابل قبول بوده و در حرکت‌های بعد بازار موثر واقع می‌شود. بنابراین تاثیر مثبتی را در روند بازار اگر تمایل به حذف یا تعدیل قیمت‌گذاری دستوری داشته باشند، می‌گذارند.

مطالعه بیشتر: سیگنال‌های جدید برای بورس امروز

دنیای اقتصاد نوشت:

بورس تهران در روزهای آتی پس از معرفی کابینه دولت جدید وارد فاز جدیدی خواهد شد؟ سوالی که بسیاری از سهامداران و سرمایه‌گذاران از خود می‌پرسند. سیدابراهیم ريیسی نه‌تنها در سخنرانی‌ها و مناظره‌های انتخاباتی از برنامه‌های دولتش برای بهبود بازار سرمایه می‌گفت بلکه تنها کاندیدایی بود که در ایام انتخابات به تالار بورس تهران رفت و در پاسخ به گلایه‌ها و اعتراض سهامداران و معامله‌گران به وضعیت بازار تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین اقدامات دولتش بازگرداندن ثبات به بازار سهام است. حالا چند روزی است که او به پاستور اسباب‌کشی کرده و در حال انتخاب اعضای کابینه‌اش است. کارشناسان و فعالان بازار سرمایه وعده‌های انتخاباتی او را یادآور می‌شوند و از او می‌خواهند افرادی را به عنوان تیم اقتصادی انتخاب کند که بتوانند مشکلات اقتصادی کلان کشور از جمله معضلات بازار سرمایه را حل کنند. آنان معتقدند مشکلات بازار سرمایه مشخص است و راه‌‌حل‌های شجاعانه می‌خواهد. قیمت‌گذاری دستوری، کسری بودجه و رفتار فصلی دولت با بازار سرمایه معضلاتی است که کارشناسان می‌گویند تیم بورسی دولت ريیسی باید برای آنها راه‌حل داشته باشد. آنان همچنین بر لزوم تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سهام به روش غیرمستقیم تاکید دارند و معتقدند حتی عرضه‌ اولیه‌ها هم باید تنها از طریق این صندوق‌ها در اختیار مردم قرار گیرد.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه،‌ چشم‌انداز بورس در دولت سیدابراهیم ريیسی را وابسته به تیم اقتصادی دولت او می‌داند و معتقد است بهبود وضعیت بازار راه‌‌حل‌های شجاعانه می‌‌خواهد. او به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: آقای ريیسی و سایر کاندیداها در دوران تبلیغات انتخاباتی برنامه‌های کلی برای بازار دادند. با این حال مشکلات کشور مشخص است و راه‌حل‌های شجاعانه می‌خواهند که امیدوارم تیم و کابینه جدید جسارت تصمیم‌گیری در حوزه مسايل اصلی اقتصاد مثل تورم، اشتغال و کسری بودجه را داشته باشند.

 

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد