سیگنال‌های مثبت به بازار سهام / بورس به کدام جهت حرکت می‌کند؟

سیگنال‌های مثبت به بازار سهام / بورس به کدام جهت حرکت می‌کند؟

ادامه روند تعادلی شاخص بورس در آخرین روزهای تیرماه با خبر تعطیلی 6 روزه بازار سرمایه، فاز جدیدی از شک و تردید را نسبت به معاملات مرداد به‌راه انداخته؛ این در حالی است که اکثر تحلیلگران نشانه‌های پایان روند ریزشی قیمت سهام را شناسایی و تداوم این روند را منوط به مشخص‌شدن وضعیت برخی مسايل اقتصادی و سیاسی تاثیر‌گذار ذکر می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس روزهای شکننده‌ای را می‌گذراند و با توجه به ابهام در برخی متغیرهای اثرگذار بر بازار معلوم نیست معاملات مرداد بعد از بازگشایی بازار به کدام‌سو می‌کشد. به گفته برخی کارشناسان شاخص از نظر تکنیکال به محدوده نسبتا مهم مقاومتی سه ماه گذشته رسیده است که در صورت عبور از آن به‌سوی هدف بعدی در قله یک و نیم میلیون واحد گام بر خواهد داشت.

هر‌چند به‌نظر می‌رسد برای گذر از ایستگاه فعلی نیاز به کمی استراحت و به‌اصطلاح اصلاح قیمت در همین محدوده‌ها خواهد داشت‌. بر همین اساس اگر چالش‌های بیرونی از جمله کرونا یا اوضاع سیاسی داخلی و خارجی کشور مشکل خاصی برای بازار ایجاد نکند برای معاملات مرداد‌ماه می‌توان بازاری همچنان با حجم معاملات قابل‌قبول و روندی متعادل پیش‌بینی کرد‌.

بورس زیر‌سایه متغیرهای اقتصادی و سیاسی

بورس که از ابتدای سال 1400 اوضاع مناسبی نداشت‌، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد در تیرماه با چرخشی واضح روندی رو به رشد به خود گرفت. از عمده‌ترین دلایل این اتفاق می‌توان به فصل مجامع،‌‌ گزارش عملکرد مطلوب شرکت‌ها و همچنین تعیین‌تکلیف انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرد. در کنار همه این موارد کاهش و اصلاح طولانی‌مدت قیمت‌ها ورود به بازار سرمایه‌ را برای فعالان حرفه‌ای و شرکت های حقوقی جذاب کرده بود به‌طوری که شاخص‌کل در پایان تیرماه مجددا وارد کانال یک‌میلیون و سیصد هزار واحد شد. عددی که با اما و اگرهای بسیار مواجه است و برخی کارشناسان پیش‌بینی‌های متفاوتی برای این بازار در میانه تابستان می‌کنند.

سیگنال‌های مثبت به بازار

حسن برادران هاشمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با دنیای اقتصاد خاطرنشان می‌کند: از طرف دیگر مردادماه پایان کار دولت دوازدهم و شروع دوران چهار ساله دولت جدید خواهد بود که می‌تواند حداقل از لحاظ روانی مثبت تلقی شود، هر‌چند برای مشخص‌شدن نگاه و سیاست دولت جدید به بازار بورس باید چند ماه صبر کرد. از جمله متغیرهای اثرگذار بر بازار طی هفته‌های آتی‌، مذاکرات برجام است که در صورت به‌نتیجه‌رسیدن مذاکرات و مخابره اخبار مثبت در حوزه سیاست خارجی کشور اثرات مثبت مهمی بر اقتصاد کلان خواهد داشت. به گفته این کارشناس اگر از چالش‌های خارج از بازار بگذریم، متغیرهای اثر‌گذار درون بازار می‌تواند روند داد و ستد‌های تیر را به مرداد ماه نیز بکشاند.

در مرداد همچنان برگزاری مجامع را خواهیم داشت، حجم معاملات که در تیرماه افزایش قابل‌توجهی داشته است، یکی از نشانه‌هایی است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به بازار مرداد امیدوار کند.وی تاکید می‌کند: از نظر تکنیکال شاخص به محدوده نسبتا مهم مقاومتی سه ماه گذشته رسیده است که در صورت عبور از آن به سوی هدف بعدی در قله یک و نیم میلیون واحد گام بر خواهد داشت، هرچند به‌نظر می‌رسد برای گذر از ایستگاه فعلی نیاز به کمی استراحت در همین محدوده‌ها خواهد داشت. در مجموع چنانچه چالش‌های بیرونی مانند کرونا یا اوضاع سیاسی داخلی و خارجی مشکل خاصی برای بازار ایجاد نکنند، برای معاملات مرداد ماه می‌توان بازاری همچنان با حجم معاملات قابل‌قبول و روندی متعادل پیش‌بینی کرد اما همچنان با دید میان‌مدت و بلند‌‌مدت چشم‌انداز بازار مثبت ارزیابی می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد