واکنش بازار به قیمت‌‌های جدید خودرو

واکنش بازار به قیمت‌‌های جدید خودرو

هر چند دیروز بازار در شوک افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خودرویی بود با این حال بسیاری از دست‌اندرکاران بازار روند صعودی قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت صمت با وعده افزایش تولید، مجوز رشد قیمتی محصولات خودرویی را صادر کرده است. به دنبال این وعده مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو نیز سه‌شنبه از رشد تیراژ تولید روزانه این شرکت به بیش از 2500 دستگاه خبر داد که نسبت به برنامه مصوب، روزانه 20 درصد افزایش تیراژ به حساب می‌آید.

از سوی دیگر شرکت سایپا نیز رشد تیراژ را کلید زده است. به این‌ترتیب از هفته آینده با افزایش تولید، عرضه خودروسازان به بازار نیز روند صعودی خواهد گرفت. دست‌اندرکاران بازار پیش‌بینی می‌کنند که با افزایش قیمت و به دنبال آن رشد تیراژ، از دلالی در بازار خودرو کاسته خواهد شد.

در حال حاضر بازار خودرو در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد این در شرایطی است که در فقدان خریدار و رکود، قیمت‌ها لحظه‌ای رشد می‌کنند. به‌طوری‌که بررسی بازار خودروی پایتخت حاکی از رشد پنج‌تا‌10 میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی در روزهای اخیر است.

به گفته کارشناسان این افزایش قیمت‌ها نه به دلیل افزایش تقاضا در بازار، بلکه ناشی از محدودیت‌های عرضه از سوی خودروسازان است. دو شرکت خودروساز بزرگ کشور طی دو ماه گذشته تولید و عرضه خودرو را با توجه به بلاتکلیفی قیمت خودرو و همچنین رشد زیان در این شرکت‌ها، محدود کردند، به همین دلیل بازار با کمبود شدید خودرو مواجه بود و همین امر رشد قیمت‌ها را کلید زد.

با این حال وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو گفت که «از هفته آینده روزانه 700 دستگاه خودرو به تولید خودروسازان بزرگ کشور افزوده می‌شود» و این مساله می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها و بازگشت آن به روال هفته‌های گذشته تاثیرگذار باشد.

از سوی دیگر «سعید موتمنی» ريیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت به نقل از «ایرنا» عنوان کرده که اکنون تقاضای سرمایه‌گذاری برای خرید خودرو فروکش کرده، بر این اساس در صورتی که تولید و عرضه از سوی خودروسازان افزایش یابد، کاهش قیمت‌ها در بازار را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اقدام اخیر ایران‌خودرو و سایپا در فک رهن اسناد خودروهای فاکتور شده مربوط به برنامه‌های قرعه‌کشی، بیان‌ کرد: این اقدام می‌تواند با افزایش عرضه خودروها از سوی مردم و کاهش قیمت‌ها بینجامد. به این‌ترتیب آنچه مشخص است در هفته آتی به دلیل رشد قیمت کارخانه‌ای محصولات خودرویی، پیش‌بینی می‌شود که شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار باشیم حال آنکه با رشد عرضه قیمت‌ها به مرور تعدیل خواهد شد.

در این زمینه مدیرعامل ایران‌خودرو نیز در اطلاعیه‌ای ضمن دعوت مشتریان به آرامش و عدم شتابزدگی درخصوص تصمیم برای خرید خودرو از بازار با قیمت‌های کاذب، خاطرنشان کرده بود که‌ در آینده نزدیک شاهد کاهش التهاب بازار خواهیم بود و مشتریان می‌توانند با خیالی آسوده نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالعه بیشتر: اطلاعیه سازمان حمایت درباره افزایش قیمت خودروها

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد