تاثیر مصوبه مجلس بر معاملات

تاثیر مصوبه مجلس بر معاملات

برای بازار امروز نیز به نظر می‌رسد که با توجه به خبر مربوط به افزایش جدی نرخ برق در صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزات اساسی، همچنان شاهد صف‌های فروش باشیم.

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد صف‌های فروش سنگین در اکثر نماد‌های بزرگ بازار سرمایه بودیم و روند خسته‌کننده و کم‌حجم معاملات ناشی از دستورالعمل‌های غیرعلمی و غیرکارشناسانه سازمان بورس بودیم. ارزش معاملات همچنان روند ضعیف خود را ادامه داد و روز گذشته نیز نزدیک به 300 میلیارد تومان منابع توسط حقیقی‌ها از بازار سرمایه خارج شد و کانال‌ها و به‌اصطلاح کارشناسان بازار سرمایه همچنان اصرار دارند که این حقوقی‌ها هستند که اوضاع بازار سرمایه را منفی می‌کنند که باید بر اصرار آن‌ها بر این نظرات بی‌پایه و اساس تبریک و بر این پایداری آن‌ها احسنت گفت.

شاخص کل با بیش از 8 هزار واحد کاهش به یک‌میلیون و 185 هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز با افت بیش از یک هزار واحدی به 432 هزار و 391 واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

بررسی بخش‌های درآمدی بودجه در روز گذشته در مجلس شورای اسلامی پایان یافت و مهم‌ترین خبر روز گذشته در این خصوص این بود که نمایندگان مجلس شورای در مصوبه‌ای با افزایش بهای برق صنایع فولادی، واحد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی موافقت کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزيیات لایحه بودجه در بخش درآمدی بند الحاقی 2 تبصره 15 را به تصویب رساندند که بر اساس آن، وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی، واحد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی (eca) محاسبه و دریافت کند.

منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به‌حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. مشترکین باقدرت کمتر از دو مگاوات و همچنین مصارف کمتر از دو مگاوات مربوط به مشترکین باقدرت بیش از دو مگاوات مشمول حکم این بند نیستند. محمدباقر نوبخت در جریان بررسی این بند گفت که با این مصوبه قیمت برق از 80 به 300 تومان افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود برق برای این مجموعه‌ها هشت هزار میلیارد تومان گران شود.

در خبری دیگر از حوزه بودجه، نمایندگان مجلس به دولت تا سقف 150 هزار میلیارد تومان مجوز دادند از محل دارایی‌های خود برای تقویت صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت به سازمان تامین اجتماعی اقدام کند. در بند (و) تبصره 2 که اصلاح شد، آمده است: به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف یک‌میلیون و 500 هزار ریال از محل ارايه حق الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی و همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد تامین کند. لازم به ذکر است، با توجه به شرایط نامساعد تراز پرداختی در صندوق‌های بازنشستگی و به‌ویژه صندوق بازنشستگی کشوری، دولت هرساله مبالغ سنگینی را در بخش کمک‌های اجتماعی به این صندوق‌ها می‌پردازد.

در خبری از بازار‌های جهانی اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داد تولید نفت خام این کشور در ماه دسامبر 2020 به روزانه 11.063 میلیون بشکه کاهش یافته که نسبت به مدت مشابه سال 2019 بسیار کمتر بوده و حتی تولید نفت این کشور در هفته‌هایی از ماه ژانویه به 10.9 میلیون بشکه در روز رسیده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید نفت خام این کشور در ماه دسامبر 2020 به‌طور متوسط به 11.063 میلیون بشکه در روز کاهش یافته که این موضوع در کنار کاهش مجدد ارزش دلار در برابر سایر ارز‌های مطرح منجر به رشد در حدود 1.5 درصدی قیمت نفت در معاملات امروز صبح شد و بهای هر بشکه نفت خام برنت به 65 دلار و 49 سنت رسید.

قیمت هر تن مس نیز در زمان تنظیم این گزارش با رشد بیش از یک‌درصدی مجددا وارد کانال 9 هزار دلاری شد و به 9 هزار و 117 دلار رسید. قیمت روی نیز با 1.3 درصد رشد به 2 هزار و 820 دلار رسید.


بازار امروز
برای بازار امروز نیز به نظر می‌رسد که با توجه به خبر مربوط به افزایش جدی نرخ برق در صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزات اساسی، همچنان شاهد صف‌های فروش باشیم. جمع شدن صف‌های فروش نیز که توسط حقوقی‌ها احتمالا صورت خواهد پذیرفت با توجه به محدودیت‌های طبیعی منابع مالی آن‌ها و همچنین عدم تمایل به خرید در سمت خریداران حقیقی نمی‌تواند منجر به مثبت شدن روند بازار شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد