خروج سرمایه‌‌گذاران از بازار مسکن

خروج سرمایه‌‌گذاران از بازار مسکن

در هفته‌های اخیر تعداد فایل‌‌های فروش مسکن در بازارهای نیازمندی‌‌های آنلاین افزایش قابل توجهی پیدا کرده و در میان این فایل‌‌ها، آپارتمان‌‌های بدون امکاناتی از قبیل پارکینگ و آسانسور در برخی محله‌های مصرفی به مراتب بیشتر از خانه‌های واجد امکانات هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نخستین واقعیتی که هنگام مشاهده افزایش آپارتمان‌‌های فروشی بدون امکانات در بازار مسکن دریافت می‌شود این است که سرمایه‌‌گذاران ملکی غیرحرفه‌‌ای در حال خروج از این بازار هستند. ملاکان یا آن گروهی که به اصطلاح واسطه‌ها، «ملک‌‌باز» به شمار می‌‌آیند و از طریق انجام معاملات مسکن در دوره‌های کوتاه‌مدت و میان‌‌مدت، عایدی و درآمد کسب می‌کنند، اغلب نسبت به خرید آپارتمان‌‌های بی‌‌نقص اقدام می‌کنند تا در زمان فروش دردسری برای بازاریابی نداشته باشند. اما سرمایه‌‌گذاران غیرحرفه‌‌ای از قبیل افرادی که با تبدیل سایر دارایی‌‌های خود نظیر طلا، سکه و خودرو تصمیم به خرید خانه می‌گیرند، معمولا بودجه محدودی دارند و در نتیجه ناگزیر هستند خانه‌های مشکل‌‌دار و زیرقیمت بخرند.

در هفته‌های اخیر به دنبال ثبات نسبی قیمت مسکن از ابتدای پاییز تاکنون، بر تعداد فروشندگانی که پیش‌‌تر خریدهای سرمایه‌‌ای انجام داده بودند افزوده شده است. این موضوع سبب شده عرضه آپارتمان زیر قیمت میانگین معاملات شهر تهران افزایش پیدا کند. در حالی که میانگین قیمت مسکن در شهر تهران از ابتدای امسال بین 30 تا 32 میلیون تومان در نوسان بوده، در حال حاضر تعداد زیادی فایل فروش در بازار مسکن وجود دارد که قیمت پیشنهادی هر مترمربع از این واحدها حول و حوش 20 میلیون تومان و کمتر است. ریشه ارزانی این فایل‌‌ها کمبود امکانات است و نشان می‌دهد خریدهای سرمایه‌‌ای دو، سه سال گذشته اکنون با توجه به درجا زدن قیمت مسکن، به عنوان عرضه جدید روانه بازار مسکن شده است.

البته در کنار سرمایه‌‌گذاران غیرحرفه‌‌ای، برخی سرمایه‌‌گذاران حرفه‌‌ای نیز در حال فایل کردن تعدادی از واحدهای مسکونی پیش‌‌تر خریداری شده هستند و به نظر می‌‌رسد گروهی از این افراد نیز تمایل دارند بخشی از سرمایه ملکی خود را به دارایی دیگری تبدیل کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالعه بیشتر: مالیات خانه‌های خالی جدی شد؟ / واکنش بازار مسکن

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد