آب پشت سدها، فقط کفاف پاییز را می‌دهد!

آب پشت سدها، فقط کفاف پاییز را می‌دهد!

با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور خبر داده است که حجم آب آب پشت سدها تنها 9.5میلیارد مترمکعب است و فقط کفاف پاییز را می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کم‌بارشی، کاهش میزان آب سفره‌های زیرزمینی, قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه‌خشک و عوامل انسانی از جمله سوءمدیریت‌ها و کشاورزی سنتی سبب خشکسالی و کاهش آب ورودی سدها طی سالیان اخیر در کشور شده است.

قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و هوشنگ جزی، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک کشور در گفت‌وگویی تلویزیونی توضیحاتی را در رابطه با موضوع کاهش ذخایر آبی ارايه کردند.

قاسم‌زاده گفت: با توجه به اینکه کشورمان در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار دارد، همواره با بحران‌های آبی روبه‌رو هستیم.

به‌گفته مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور در سال آبی گذشته (از مهر ماه 99 تا شهریور 1400) پس از 2 سال پربارش، دچار کم‌بارشی شدیم و میزان بارندگی نسبت به سال گذشته 37 درصد کاهش داشته است، بنابراین در زمان حاضر فقط 39 درصد از مخازن سدهای ما در سراسر کشور پر هستند.

آب پشت سدها، کفاف فصل پاییز را می‌دهد

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور با اعلام اینکه «تمام آبی که می‌توانیم در سدهای کشور ذخیره کنیم، 50 میلیارد مترمکعب است»، گفت: با توجه به کمی‌ بارش در دو سال گذشته در زمان حاضر حجم آب ذخیره‌شده در سدهای کشور 19 میلیارد مترمکعب است.

به‌گفته قاسم‌زاده نصف این مقدار به‌دلیل اینکه زیر تراز پایداری است و شرایط کیفی مناسبی ندارد در دسترس نیست و از این میزان آب فقط 9٫5 میلیارد مترمکعب قابل استفاده است که این میزان آب، تنها اندازه مصرف فصل پاییز است.

کم‌بارشی بی‌سابقه

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی کشور اعلام کرد: با توجه به پیش‌بینی کم‌بارشی بی‌سابقه در پاییز جاری این میزان ذخیره آب می‌تواند نگران‌کننده باشد که البته وزارت نیرو تمهیدات لازم برای تامین آب شرب و مقابله با شرایط بحرانی را پیش‌بینی کرده است.

در ادامه این برنامه تلویزیونی هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک کشور در رابطه با عدم مدیریت کارآمد گفت: در سال‌های اخیر مدیریت منابع فقط به بستن رودخانه‌ها و جمع کردن آب محدود شده است در حالی که در همین سدسازی‌ها عدم توجه به حوزه‌های بالادستی سبب خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها و ورود خاک به مخزن سدها و غیر قابل استفاده شدن آن‌ها شده است به‌طوری که 250 میلیون مترمکعب خاک وارد مخازن سدهای ما شده است.

جزی گفت: ما در سال‌های پربارش به‌دلیل سیل و عدم ذخیره آب، ضرر می‌بینیم و در سال‌های کم‌بارش به‌دلیل خشکسالی دچار مشکل می‌شویم که این مشکلات تا حد زیادی به‌دلیل عدم اقدام بموقع و ایرادات مدیریتی و نظارتی است.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای تجارت‌نیوز دنبال کنید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد