سکه چه واکنشی به تحلیف ريیس‌جمهور نشان می‌دهد؟

سکه چه واکنشی به تحلیف ريیس‌جمهور نشان می‌دهد؟

بازار سکه به تحلیف ريیس‌جمهور چه واکنشی نشان می‌دهد؟ این واکنش با نگاهی به دو تحلیف گذشته در سال‌های 92 و 96 بررسی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت سکه امامی در تحلیف حسن روحانی در سال‌های 92 و 96 رفتار متفاوتی را نشان داد. این فلز گران‌بها در سال 92 پس از روز تحلیف در مسیر افزایشی قرار گرفت و به نوسان بالای خط یک میلیون تومانی ادامه داد.

با این حال، در انتهای تابستان، قدرت فروشندگان در بازار سکه بالا رفت و توانستند فلز گران‌بهای داخلی را به زیر مرز یک میلیون تومانی ببرند.

سال 96 بازار سکه روند متفاوتی داشت و فلز گران‌بهای داخلی توانست پس از روز تحلیف طی یک روند مداوم صعودی حرکت کند. در سال جاری، پیش از مراسم تحلیف، سکه عمدتا روند صعودی را تجربه کرده است، این در حالی است که پیش از مراسم تحلیف سال‌های 92 و 96، تغییرات چندان معناداری در بازار سکه به ثبت نرسید.

کمک اونس طلا به سکه در سال 96

یکی از عوامل مهمی که موجب شد سکه پس از تحلیف حسن روحانی در سال 96 افزایش قیمت را تجربه کند، افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود.

اونس طلا در روز تحلیف حسن روحانی در سال 96 در محدوده هزار و 260 دلار قرار داشت ولی تا یک ماه بعد توانست خود را به بالای محدوده هزار و 300 دلاری برساند.

درشرایط کنونی نیز برای معامله‌گران بازار حرکت اونس طلا به سوی مرز دو هزار دلاری اهمیت زیادی دارد. با این حال، در صورتی که طلا تا انتهای شهریور نتواند به بالای محدوده هزار و 850 دلار برود، سکه از این متغیر جهانی چندان تاثیر نمی‌پذیرد و نگاه خود را بیشتر به سوی بازار دلار خواهد دوخت.

در همان چهار سال پیش، جدا از افزایش اونس طلا، دلار نیز توانست پ‍س از تحلیف رشد معناداری را تجربه کند و از این جهت به خریداران بازار سکه کمک کرد.

سکه چهار سال پیش در روز تحلیف در محدوده یک میلیون و 200 هزار تومان بود و اکنون با رشد بیش از ده برابر بالای محدوده 11 میلیون و 200 هزار تومان نوسان می کند.

رفتار افزایشی سکه پیش از آغاز دوران دولت سیزدهم، نگرانی‌های معامله‌گران را تا حدی انعکاس می‌دهد. با این حال، در صورتی که محدوده 11 میلیون و 800 هزارتومانی شکسته نشود،‌ کار سکه برای رشد قیمت قابل توجه، دشوار می‌شود.

منبع: اقتصاد نیوز

آخرین اخبار حوزه طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد