مفهوم بازده در سرمایه‌گذاری

مفهوم بازده در سرمایه‌گذاری

بازده چیست؟ منظور از بازدهی سرمایه‌گذاری چیست؟ هدف اصلی هر نوع سرمایه‌گذاری، کسب سود است. آشنایی با انواع سود، بازده و نحوه دریافت آن، اولین قدم در شروع سرمایه‌گذاری است.

بازده سرمایه‌گذاری یعنی درآمدی که شما از سرمایه‌گذاری خود در مدت زمان مشخصی به دست می‌آورید.

بازده به زبان ساده، یعنی سود یا زیانی که از سرمایه‌گذاری نصیب شما می‌شود. این بازده می‌تواند از انتظار شما بیشتر یا کمتر باشد. افراد برای کسب سود و افزایش ثروت، در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. بعضی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری دارای سود مشخص و تضمین شده هستند و بعضی دیگر هیچ نوع سودی را تضمین یا تعیین نمی‌کنند. هر شخص با توجه به اهداف و انتظارات خود در این گزینه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

شما نیز بسته به نوع شخصیت خود از نظر ریسک‌پذیری باید یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید.

ریسک و بازده همیشه در کنار هم معرفی می‌شوند و دو مفهوم به هم پیوسته‌اند. در حالت کلی هرچه بازده انتظاری از یک دارایی بیشتر باشد، ریسک بیشتری نیز مورد انتظار خواهد بود.. بنابراین شما قبل از در نظر گرفتن هر گزینه سرمایه‌گذاری، باید میزان ریسک‌پذیری و انتظار خود از سرمایه‌گذاری را مشخص کنید.

به طور کلی دو نوع بازده وجود دارد و ماهیت این دو با هم متفاوت است:

  • بازده تحقق‌یافته
  • بازده مورد انتظار

بازده تحقق‌یافته در مقابل بازده مورد انتظار

بازده تحقق یافته یا Realized return  به بازده‌ی گفته می‌شود که هم‌اکنون کسب شده و به وقوع پیوسته است.

بازده مورد انتظار یا Expected Return بازده‌ی است که شما به عنوان سرمایه‌گذار انتظار دارید در آینده از سرمایه‌گذاری روی یک دارایی به دست بیاورید.

این بازده با عدم اطمینان همراه است؛ زیرا امکان دارد که اتفاق نیفتد. بازه زمانی سرمایه‌گذاری نیز بر احتمال دستیابی به بازده مورد انتظار تاثیر دارد؛ در بازه‌های بلندمدت امکان به وقوع پیوستن بازده مورد انتظار افزایش می‌یابد. برای مثال شاید بازده یک دارایی در یک ماه 1 درصد ولی در بازه 1 ساله 30 درصد باشد.

عوامل متعددی بر بازده تاثیر می‌گذارند. برای مثال می‌توان به نسبت‌های مختلف اشاره کرد؛ مواردی مانند نسبت‌های نقدینگی، اهرمی، سودآوری و فعالیت، انواع ریسک و نوسانات قیمتی.

به طور معمول بازده دو بخش دارد. بخش اول وجه نقدی است که به طور مستقیم از درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری به دست می‌آید و بخش دوم، سود یا زیانی است که از تغییر قیمت فروش یا خرید نصیب سرمایه‌گذار می‌شود.

 بازده مورد انتظار در سرمایه‌گذاری تنها برای سرمایه‌گذاری در بورس و سهام مطرح نیست. در هر نوع سرمایه‌گذاری شما می‌توانید میزان ریسک و بازده مورد انتظار خود را در بازه زمانی مشخص، تعیین کنید.

*تهیه و تنظیم: سهیلا نجف پور

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد