افت 3.14 درصدی شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت

افت 3.14 درصدی شاخص کل بورس در هفته ای که گذشت

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل و شاخص کل هم وزن به ترتیب با 3.14 و 1.16 درصد افت همراه بودند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بازار سرمایه هفته کاری خود را با شوکی که در روز پنج شنبه در زمینه لغو دستورات در رابطه با حذف قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو، توسط ريیس جمهور اعلام شد آغاز کرد و دور از انتظار نبود که بازار با افت همراه شود. با توجه به این مورد بازار با افت بیش از 17 هزار واحد هفته کاری را آغاز کرد و به این روند منفی خود همچنان ادامه داد و تنها در این هفته کاری دو روز مثبت را تجربه کرد.


مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تغییرات شاخص کل و شاخص کل هم وزن در هفته کاری بازار که به اتمام رسید، مطرح کرد: از ابتدای این هفته تا انتهای آن یعنی امروز چهارشنبه (26 آبان ماه) شاخص کل از رقم یک میلیون و 440 هزار واحدی با افت حدود 3 هزار واحد به رقم یک میلیون و 410 هزار واحد رسید.

میرزایی گفت: شاخص کل هم وزن نیز از رقم 388 هزار واحد در ابتدای هفته (شنبه 22 آبان ماه) به حدود 386 هزار واحد در امروز رسید و این شاخص نیز روندی نزولی را در این هفته تجربه کرد.

او تصریح کرد: برآیند این دو شاخص نشان می‌دهد که در هفته اخیر عمده افت قیمت در شاخص و صنایع بزرگ بوده است و صنایع کوچک که وزن کمتری را داشته اند، تقریبا یک روند قیمت ثابتی را طی کرده اند، لذا در هفته کاری گذشته افرادی که در نماد‌های بزرگ سهامداری می‌کردند، عمدتا دچار ضرر و زیان شده اند.

سه صنایع پتروشیمی، شیمیایی و خودرو بیشترین افت قیمت در هفته کاری را تجربه کرده اند

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با این پرسش که کدام صنایع با افت بیشتری همراه بودند؟ اظهار کرد: نکته مهمی که این هفته در بازار وجود داشت این بود که عمده صنایع وزن دار و بزرگ مانند صنایع پتروشیمی، شیمیایی و خودرو، افت قیمت را بر عهده داشته و این صنایع بازار را بیشتر قرمز کرده اند.

میرزایی در رابطه با عوامل تاثیر گذار بر روند بازار در هفته کاری که به اتمام رسید، گفت: در رابطه با عوامل تاثیر گذار بر روند بازار در هفته گذشته می‌توان گفت یک سری موضوعات تاثیر گذار بر بازار بوده اند، اما آن‌ها عواملی هستند که منوط به این هفته نمی‌شوند و چند هفته‌ای است که بر بازار تاثیر می‌گذارند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عمدتا نمی‌توان این عوامل را خیلی به وضعیت اقتصادی کشور مرتبط دانست. در هفته اخیر بحث تصمیم گذاری در رابطه با قیمت صنعت خودرو مطرح شد که این تصمیم نیز لغو شد، خود این موضوع تایید و تکذیب یک نا اطمینانی را به بازار پمپاژ کرد که از جمله موارد مهم در تاثیر گذاری بر روند بازار مطرح است.

او افزود: یک بحث دیگر موضوع کالا‌های اساسی و بحث ارز ترجیحی بود که بسیاری از نماد‌ها را تحت تاثیر قرار داد و زمانی که این لایحه در مجلس رد شد، برخی سهام دچار افت قیمت شدند. علاوه بر موضوعات مطرح شده صحبت‌هایی که یکی از مقام‌های مسيول در رابطه با تامین کسری بودجه حتی به قیمت ریزش بورس مطرح کرده بود، نیز بسیار بر بازار و اعتماد سهامداران تاثیر گذار بود.

بیشتر بخوانید

  •  توقف شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 410 هزار واحدی

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با این پرسش که در هفته کاری گذشته وضعیت بازار چگونه بود؟ اظهار کرد: ارزش معاملات در این هفته حدودا 21 هزار و 113 میلیارد تومان بوده، همچنین در رابطه با ورود و خروج پول افراد حقیقی نیز از اوایل هفته خروج پول افراد حقیقی را داشته ایم و تا امروز حدود 13 میلیارد تومان ورود پول حقیقی شاهد بوده ایم و در مجموع یک هزار و 203 میلیارد تومان پول اشخاص حقیقی از بازار خارج شده است. آمار دیگری که می‌توان بیان کرد بحث سرانه خرید و فروش اشخاص حقیقی است که در این هفته سرانه خرید اشخاص حقیقی 16 میلیون و 200 هزار تومان و سرانه فروش اشخاص حقیقی 15 میلیون و 600 هزار تومان بوده است که این موضوع نشان دهنده این است که افراد حقیقی در بحث خرید نسبت به فروش قدرت بیشتری داشته اند.

او در ادامه گفت: در مجموع در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل و شاخص کل هم وزن به ترتیب با 3.14 و 1.16 درصد افت همراه بودند.

صنایع محصولات چوبی، حمل و نقل و کاشی و سرامیک را سه صنعت برتر هفته

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صنایع پیشتاز این هفته بازار گفت: در هفته کاری گذشته مانند هفته قبل لیدر و صنایع پیشتازی را نداشته ایم. اما به طور کل تک سهم‌ها وضعیت مطلوب تری را تجربه کرده اند. می‌توان صنایع محصولات چوبی، حمل و نقل و کاشی و سرامیک را به عنوان سه صنعت برتر نام برد که در بین صنایع بیشترین بازده را داشته اند به طور کلی این صنایع از لحاظ تکنیکالی نیز وضعیت خوبی داشته اند.

آسایش در پایان در رابطه با عوامل تاثیر گذار بر روند بازار در این هفته، بیان کرد: در این هفته نیز از ابتدای هفته بحث قیمت گذاری صنعت خودرو، تایید‌ها و تکذیب آن ازجمله موارد تاثیر گذار بر روند بازار بود. همچنین بحث فروش اوراق که بیشتر از نظر روانی بر بازار تاثیر گذار بود نیز از جمله موارد قابل اهمیت بر بازار بوده اند، البته در کنار این دو موضوع مهم عواملی مانند تغییرات نرخ دلار نیز مطرح است که بر بازار تاثیر گذار بوده و خواهد بود.

بر اساس گفته‌های کارشناسان بازار سرمایه در هفته کاری که به اتمام رسید، هر دو شاخص کل و شاخص کل هم وزن روند نزولی را تجربه کردند، اما روند نزولی شاخص کل و افت قیمتی صنایع بزرگ بیشتر بوده است. همچنین سرانه خرید افراد حقیقی نسبت به فروش قدرت بیشتری داشته است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد