در پس پرده فدرال رزرو چه حقایقی نهفته‌است؟

در پس پرده فدرال رزرو چه حقایقی نهفته‌است؟

جهاناکثر مردم فکر می کنند که فدرال رزرو یک سازمان دولتی است اما در واقع یک سازمان ترکیبی با برخی ویژگی های دولتی و برخی از ویژگی های شرکت های خصوصی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وب سایت خود بانک فدرال رزرو سنت لويیس این را تایید می کند: «بانک های فدرال رزرو بخشی از دولت فدرال نیستند، اما به دلیل قانون کنگره (قانون فدرال رزرو 1913) وجود دارند. بانک‌های فدرال رزرو مانند شرکت‌های خصوصی راه‌اندازی شده‌اند، بانک‌های عضو در بانک‌های فدرال رزرو سهام دارند و سود سهام کسب می‌کنند.

فدرال رزرو یکی از مخفی ترین سازمان ها در ایالات متحده است. گفته شده است که کنگره از آنچه سیا انجام می دهد بیشتر از آنچه فدرال رزرو انجام می دهد آگاه است.

برای درک تاریخچه فدرال رزرو باید به سال های 1910 تا 1913 برگردید. در نوامبر 1910، شش مرد، نلسون آلدریچ، پیات اندرو، هنری دیویدسون، آرتور شلتون، فرانک وندرلیپ و پل واربورگ، مخفیانه در جزیره جکیل (یک تفرجگاه انحصاری در سواحل جورجیا) گرد هم آمدند تا طرحی برای اصلاح بنویسند. آنها سرمایه داران و بانکداران نخبه فوق العاده ثروتمند و نماینده کارتل بانکی بودند.

کنگره در آن زمان تحت فشار زیادی از سوی مردم آمریکا برای تهیه لایحه ای برای کنترل «بانک های بد بزرگ» بود که اقتصاد را خراب می کردند و باعث وحشت مالی و ویرانی شخصی بسیاری می شدند. بانکداران فکر می کردند که اگر قرار است کشور لایحه اصلاح بانکی داشته باشد، به جای این که بنشینند تا ببینند نتیجه چگونه خواهد بود، بهتر است «بانک های بد بزرگ» خودشان لایحه اصلاح بانکی را بنویسند و ایجاد کنند.

پس از یک هفته فشرده در جزیره جکیل، آن شش مرد پیش نویس قرارداد کارتل خود را تهیه کردند، آن را به واشنگتن دی سی بردند، نامی زیبا روی سند گذاشتند که آن را قانون فدرال رزرو نامید و آن را در سال 1913 به تصویب کنگره رساندند.

اما کنگره یک گام فراتر رفت، نه تنها به بانک ها اجازه داد صنعت خود را تنظیم کنند، وودرو ویلسون و کل کنگره به فدرال رزرو قدرت دادند تا عرضه پول کشور را در دست بگیرند، که اتفاقا خلاف قانون اساسی این کشور است.

وودرو ویلسون قدرت ایجاد پول را از کنگره و انتقال آن به گروهی از افراد خصوصی که مانند یک کارتل بانکی عمل می کنند، گرفت. قانون اساسی ایالات متحده به صراحت می گوید: "کنگره باید این قدرت را داشته باشد که پول سکه کند و ارزش آن را تنظیم کند." بنابراین، نه تنها فدرال رزرو به عنوان یک نهاد فدرال نیست، بلکه غیرقانونی است و احتمالا قدرت را از کنگره برای ایجاد عرضه پول کشور غصب می کند.

فدرال رزرو چه می کند؟

فدرال رزرو قدرتمندترین نهاد اقتصادی در ایالات متحده است که مسيولیت مدیریت سیاست پولی و تنظیم سیستم مالی را بر عهده دارد. این کار را با تعیین نرخ بهره و تاثیرگذاری بر عرضه پول در اقتصاد انجام می دهد.

امروز تورم در ایالات متحده به 8.5 درصد رسیده است که بالاترین نرخ از سال 1982 است.

از سال 1913، دلار آمریکا 99 درصد از ارزش خود را از دست داده است. بین سال‌های 1783 و 1913، دلار آمریکا ذخیره واقعی ثروت بود. تورم در ایالات متحده اساسا صفر بود. اگر در سال 1800 یک دلار پس انداز می کردید، صد سال بعد هنوز هم می توانستید تقریبا همان مقدار کالا را با پس انداز خود خریداری کنید.

اما در سال 1913، چیزی تغییر کرد، دلار آمریکا سفر طولانی و ثابتی را در مسیر کاهش ارزش آغاز کرد. با استفاده از ارقام خود دولت ایالات متحده، برای به دست آوردن همان مقدار قدرت خرید 100 دلار در سال 1913، امروز به بیش از 2000 دلار نیاز دارید.

بنابراین، چه چیزی در سال 1913 تغییر کرد؟ بله درست حدس میزنید آن سالی بود که آمریکا سیستم بانکداری فدرال رزرو را پذیرفت و این کشور اولین گام های خود را در جهت لغو استاندارد طلا و جایگزینی آن با یک سیستم بانکی که امکان ایجاد پول کاغذی نامحدود را می داد، برداشت.

223227

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد