سرگردانی شاخص در کانال یک میلیون و 500هزار واحد / سهامداران تن به فروش نمی دهند

سرگردانی شاخص در کانال یک میلیون و 500هزار واحد / سهامداران تن به فروش نمی دهند

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، نرخ دلار و برگزاری مذاکرات برجام را مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده روند آینده بازار دانست.

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ در پایان معاملات چهارمین روز هفته، شاخص کل بورس اوراق بهادار بیش از 15هزار واحد افت کرد و به ارتفاع یک میلیون و 523هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز با کاهش 0.9درصدی همراه شد.

احمد اشتیاقی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه با مرور روند بازار از خرداد ماه تا کنون، عبور شاخص از محدوده یک میلیون و 600هزار واحد را حداقل تا دو هفته آینده بعید دانست. او افزود: در اوایل خرداد ماه شاخص در کانال یک میلیون و 500هزار بود و روند افزایشی خود را در شرایطی حفظ کرد که عمدتا ناشی از عدم ترس بازار از کاهش دلار به زیر 20تومان بود.

در آن مقطع بخاطر گزارش عملکرد خوب شرکت‌ها در اردیبهشت ماه و همچنین اصلاح شدیدی که تا قبل از آن داشتند، p/e سهام‌ شرکت‌های بزرگ و بنیادی بین چهار تا پنج بود. می‌توان گفت سهام شرکت‌ها در آن سطوح ارزنده بودند. بنابراین خرید در بازار شروع شد و بعد از آن به دلیل اعلام توقف مذاکرات برجام بازار به روند صعودی خود ادامه داد و در سطوح بالاتری خرید خود را آغاز کرد.

در ادامه این خریدها شاخص به محدود یک میلیون و 500هزار واحد رسید و p/e شرکت‌ها با افزایش دو تا سه واحدی به عدد هفت رسید. همچنین در مرداد ماه با انتظارات تورمی همراه شدیم و این عامل به رشد هر چه بیشتر شاخص دامن زد.

بازار تن به فروش نمی‌دهد

با توجه به اعلام برگزاری مجدد مذاکرات برجام و گسترش روند خوشبینی در بازار، استقرار تیم اقتصادی دولت جدید و وابسته بودن سیر بازار به نرخ دلار بازار روند نوسانی به خود گرفته و حداقل تا دو هفته بازار استراحت خواهد کرد و در محدوده یک میلیون و 500هزار واحد تا یک میلیون و 550هزار واحد درگیر خواهد بود.

چرا بازار مسیر مشخصی ندارد؟

احمد اشتیاقی، در ادامه اظهاراتش بازار را ارزشمند دانست و گفت: قیمت سهام شرکت‌ها هیچگونه حبابی ندارند و در ارزش ذاتی خود مورد معامله قرار می‌گیرند. بنابراین در این شرایط فعالان بازار می‌توانند با سهامداری بلندمدت و حتی کوتاه مدت کسب سود کنند.

اشتیاقی در پایان این گفت‌وگو، شرایط فعلی بازار را پیچیده دانست و اشاره کرد: با توجه به ارزشمند بودن بازار، سهامداران دست و دلشان به فروش نمی‌رود و پس از فروش مجددا به بازار برمی‌گردند. به همین دلیل شاخص در این محدوده سرگردان است. اما سهامداران می‌توانند بدون ترس در قیمت‌های جاری،‌ سهام خود را خریداری کنند و کسب سود کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد