خطر بازگشت فساد به بازار سیمان و فولاد

خطر بازگشت فساد به بازار سیمان و فولاد

گروهی از فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای خطاب به ريیس‌جمهور کشور، ضمن تاکید بر اینکه آثار ناشی از حذف قیمت‌گذاری دستوری، بیش از رفع تحریم‌هاست، نسبت به عواقب بازگشت قیمت‌گذاری دستوری کالاهایی همچون فولاد و سیمان هشدار دادند.

ایسنا: گروهی از فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای خطاب به ريیس‌جمهور کشور، ضمن تاکید بر اینکه آثار ناشی از حذف قیمت‌گذاری دستوری، بیش از رفع تحریم‌هاست، نسبت به عواقب بازگشت قیمت‌گذاری دستوری کالاهایی همچون فولاد و سیمان هشدار دادند.

فعالان بازار سرمایه ازجمله بسیاری از شرکت‌ها و نهادهای مالی با ارسال نامه‌ای به ريیس‌جمهور با بیان اینکه ناکارآمدی صنعت و بازار، تحت‌تاثیر قیمت‌گذاری دستوری، به حدی است که آثار ناشی از حذف قیمت‌گذاری دستوری، بیش از رفع تحریم‌های ظالمانه است، خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری شدند و اعلام کردند: قیمت‌گذاری دستوری در حوزه‌های مختلف اقتصادی ضربات سنگینی به نظام تولید وارد کرده و منافع مصرف‌کننده‌ها را به خطر انداخته است.

این فعالان معتقدند که واسطه‌گران در پوشش حمایت از مردم، در پی قیمت‌گذاری دستوری کالاها هستند که این آدرس غلط در شرایط سخت تحریم‌، امید تولیدکنندگان را ناامید خواهد کرد. در این نامه ضمن اشاره به تجربه شکست‌خورده دولت دوازدهم، آدرس‌های اشتباهی که در رابطه با قیمت میلگرد و سیمان داده شد و سبب التهاب بازار و به‌ویژه بازار مسکن شد، یادآوری شده است.

در نامه مذکور آمده است: "حضرتعالی در سمت قبلی خود به‌عنوان ریاست قوه قضاییه به دفعات از رانت دلار 4200تومانی سخن گفته و بر عزم خود برای مقابله با فساد رانت‌خواران تاکید داشته‌اید. مادامی که رانت ازطریق سیاست‌های نادرست قیمت‌گذاری دولتی ایجاد می‌شود، شاهد فعالیت رانت‌جویان و گروه‌های غیررسمی محافظ این رانت خواهیم بود.

همچنین از دیگر آثار مخرب قیمت‌گذاری دستوری را می‌توان در صنایع مختلف ازجمله خودروسازی‌ و صنعت برق مشاهده کرد که منجر به عدم جذابیت سرمایه‌گذاری در ایجاد نیروگاه‌های جدید یا توسعه نیروگاه‌های قبلی شده است و کار به جایی رسید که شاهد قطعی مکرر برق بودیم و هستیم.

در نهایت هم برای سرپوش‌گذاشتن بر این ضعف و جلوگیری از نارضایتی مردم، گزینه قطع برق تولیدکننده‌های سیمان و فولاد مورد توجه قرار گرفته اما باید توجه کرد که مشکل اصلی همه این صنایع، ازجمله سیمان و فولاد، قیمت‌گذاری دستوری است. قیمت‌گذاری دستوری به حضور پرتراکم دلالان در بازارها منجر شده و سالانه میلیاردها تومان رانت را بین واسطه‌ها توزیع می‌کند.

بازار سیمان با اصلاح ساختار مدیریت شد نه دستوری و تعزیراتی

همچنین لازم به ذکر است که روز گذشته (یکشنبه) سیدرضا فاطمی امین-وزیر صنعت، معدن و تجارت- در نشستی با جمعی از نمایندگان مجلس که طی آن در رابطه با نحوه بازگشت قیمت سیمان به پیش از نرخ قطع برق و راهکارها برای کنترل قیمت فولاد صحبت شد، اظهار کرد: براساس قول ارايه شده به نمایندگان در زمان رای اعتماد، خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای 25 هزار تومان رسید. این درحالی است که بسیاری معتقد بودند وقتی نرخ کالایی در ایران بالا می‎‌رود، دیگر پایین نخواهد آمد اما این اتفاق خوشایند رخ داد.

وی ضمن تاکید براینکه اقدام صورت گرفته در کاهش قیمت سیمان، اصلاح ساختار بوده است و نه برخورد تعزیراتی و دستوری، اعلام کرد: تمامی خرده‌فروشان و عاملان فروش سیمان تا دو هفته آینده وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد و بر بازار سیمان متمرکز خواهیم بود و به یک روال معقول دست یابیم.

برنامه‌ریزی وزیر صمت برای کنترل بازار فولاد طی سه مرحله

فاطمی امین درباره اقدامات صورت گرفته در بازار فولاد نیز گفت: قیمت فولاد بر سایر محصولات بازار موثر بوده و بر فضای روانی بازار نیز اثرگذار است؛ در این حوزه سه راهکار تعریف شده که طی سه ماه عملیاتی خواهد شد. در مهرماه رصد کامل اطلاعاتی از زنجیره فولاد را دنبال می‌کنیم تا تمام تولیدات مقاطع فولادی، شمش و محصولات در سامانه جامع تجارت عرضه شود و رانت‌ها و چند قیمتی بودن فولاد از این طریق از بین برود.

وی افزود: در مرحله دوم ساختار بازار را اصلاح خواهیم کرد و تاثیر ابلاغ قوانین و مقررات جدید را در آبان‌ماه خواهیم دید و امضاهای طلایی تا این زمان از بین خواهد رفت. در آذرماه نیز در ساختار صنعت فولاد اصلاح ساختاری خواهیم داشت که به سمت کاهش قیمت تمام شده حرکت کنیم و رقابت سازنده‌ای برای کاهش هزینه‌ها در بازار فولاد را شاهد باشیم و بازار فولاد تحت تاثیر نوسانات ارزی نباشد.

این درحالیست که در پی این موضوع، سید ابراهیم ريیسی، ريیس جمهور کشور نیز در جلسه هیات دولت ضمن تاکید بر کاهش قیمت‌ها و به‌ویژه کالاهای اساسی، از وزیر صنعت، معدن و تجارت برای کاهش قیمت سیمان تقدیر کرد.

قیمت سیمان در "بورس" به نرخ پیش از قطعی‌های برق بازگشته است

این در حالیست که قیمت هر پاکت سیمان در بورس کالا به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و هر پاکت سیمان کیسه‌ای، 25 هزار تومان معامله می‌شود اما آنطور که فعالان بازار می‌گویند، سخنان روز گذشته، وزیر صمت در بازار هنوز تاثیر نگذاشته و موضوع کاهش چشمگیر قیمت سیمان در حالی مطرح می‌شود که هنوز در سطح بازار سیمان ارزان نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد فروشندگان مصالح ساختمانی در تهران همچنان هر پاکت سیمان را با قیمت بیش از 45 هزار تومان می‌فروشند و اعلام می‌کنند که هر پاکت سیمان 25 هزار تومانی از محل درب کارخانه و بدون احتساب ارزش افزوده و هزینه حمل‌ونقل فروخته می‌شود؛ بنابراین با احتساب هزینه حمل، قیمت واقعی سیمان همان 45 هزار تومان است.

برخی از این فروشندگان سیمان هم معتقدند که بایستی 48 ساعت صبر کرد و دید که آیا بازار تحت تاثیر اظهار نظرهای وزیر صمت و درخواست ريیس جمهور برای کنترل قیمت‌ مالاهای اساسی، منجر به کاهش قیمت‌ها "در بازار" خواهد شد یا خیر؟

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد