کدام کشورها در پرداخت استقراض ناکام هستند؟

کدام کشورها در پرداخت استقراض ناکام هستند؟

در حال حاضر کشورهای لبنان، سریلانکا، روسیه، سورینام و زامبیا در شرایط نکول و بلاروس در آستانه نکول و حداقل ده‌ها کشور...

به گزارش خبرگزاری برنا، تحلیلگران داده‌های گسترش اوراق قرضه را 1000 نقطه پایه به‌عنوان آستانه نکول محاسبه می‌کنند که 400 میلیارد دلار بدهی در این حوزه وجود دارد. آرژانتین با بیش از 150 میلیارد دلار بیشترین میزان را دارد و اکوادور و مصر با 40 تا 45 میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند. کهنه‌کاران حوزه بحران امیدوارند که بسیاری از کشورها بتوانند از از نکول دور شوند به خصوص اگر بازارهای جهانی آرام باشند و صندوق بین‌المللی پول از آنها حمایت کند.

ناکامی در پرداخت سود یا اصل بدهی (استقراض) در زمان مقرر شده، نکول یا Default گفته می‌شود. این نکول زمانی اتفاق می‌افتد که طرف بدهکار قادر به برآورده کردن تعهد قانونی بازپرداخت بدهی نیست. قرض گیرنده ممکن است وقتی از انجام پرداخت های لازم ناتوان بوده یا مایل به پرداخت بدهی نباشد، نکـول کند.

آرژانتین

به نظر می‌رسد که رکورددار نکول اقتصادی جهان به احتمال زیاد به آمار خود اضافه کند. پزو اکنون با کاهش نزدیک به 50 درصد در بازار سیاه معامله می‌شود، ذخایر به شدت پایین است و اوراق قرضه تنها با 20 سنت به دلار معامله می‌شود.

اوکراین

سرمایه‌گذاران بزرگ مانند مورگان استنلی و آموندی هشدار می‌دهند که تهاجم روسیه به این معنی است که اوکراین تقریبا باید 20 میلیارد دلار بدهی خود را تجدید کند. بحران این کشور در سپتامبر رخ می‌دهد زمانی که سررسید 1.2 میلیارد دلاری از اوراق قرضه موعد پرداخت آن فرا می‌رسد.

تونس

آفریقا دارای مجموعه‌ای از کشورهایی است که به حمایت‌های صندوق بین‌المللی پول نیاز دارند اما تونس یکی از کشورهایی است که در معرض خطر قرار دارد. کسری بودجه تقریبا 10 درصدی، یکی از بالاترین صورت حساب‌های دستمزد بخش دولتی در جهان است.

غنا

استقراض زیاد باعث شده است که نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی غنا تقریبا به 85 درصد افزایش یابد. واحد پول آن تقریبا یک چهارم ارزش خود را در سال جاری از دست داده و بیش از نیمی از درآمدهای مالیاتی را صرف پرداخت سود بدهی کرده است. تورم در غنا حدود 30 درصد رسید.

مصر

مصر تقریبا 95 درصد نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی دارد. شرکت صندوق سرمایه‌گذاری FIM و شرکا تخمین می‌زند که مصر 100 میلیارد دلار بدهی ارزی از جمله اوراق قرضه 3.3 میلیارد دلاری در سال 2024 دارد که باید طی پنج سال آینده پرداخت کند.

کنیا

کنیا تقریبا 30 درصد از درآمد را صرف پرداخت بهره می‌کند. اوراق قرضه آن تقریبا نیمی از ارزش خود را از دست داده است و در حال حاضر به بازارهای سرمایه دسترسی ندارد.

در مورد کنیا، مصر، تونس و غنا، دیوید روگوویچ از موسسه مودیز گفت: این کشورها تنها به دلیل میزان بدهی ناشی از ذخایر و چالش‌های مالی از نظر تثبیت بار بدهی، آسیب‌پذیرترین کشورها هستند.

اتیوپی

آدیس آبابا قصد دارد یکی از اولین کشورهایی باشد که تحت برنامه چارچوب مشترک گروه 20، تخفیف بدهی دریافت می‌کند. جنگ داخلی ادامه‌دار در این کشور، پیشرفت را متوقف کرده است.

السالوادور

تبدیل بیت‌کوین به ارز قانونی به‌طورکلی راه امید به صندوق بین‌المللی پول را بسته است. اعتماد به حدی کاهش یافته است که اوراق قرضه 800 میلیون دلاری با سررسید 6 ماهه با 30 درصد تخفیف و اوراق بلندمدت با 70 درصد تخفیف معامله می‌شود.

پاکستان

پاکستان در این هفته به یک توافق مهم با صندوق بین‌المللی پول دست یافت اما این پیشرفت نمی‌تواند به موقع باشد زیرا قیمت‌های بالای واردات انرژی، کشور را به آستانه بحران تراز پرداخت‌ها سوق می‌دهد. ذخایر ارز خارجی به 9.8 میلیارد دلار کاهش یافته است که برای پنج هفته واردات کافی نیست. روپیه پاکستان به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. دولت جدید اکنون باید به سرعت هزینه‌های خود را کاهش دهد زیرا 40 درصد از درآمد خود را صرف پرداخت بهره می‌کند.

بلاروس

تحریم‌های غرب، روسیه را در ماه گذشته و اکنون بلاروس را در معرض نکول قرار داد.

اکوادور

این کشور آمریکای لاتین دو سال پیش نکول کرد اما با اعتراضات خشونت‌آمیز و تلاش برای برکناری ريیس‌جمهور، گیلرمو لاسو، دوباره در بحران نکول قرار دارد. این کشور بدهی‌های زیادی دارد و با احتساب یارانه دولت برای سوخت و غذا، جی پی مورگان پیش‌بینی کسری مالی بخش عمومی خود را به 2.4 درصد تولید ناخالص داخلی در سال جاری و 2.1 درصد در سال آینده افزایش داده است. گسترش اوراق قرضه به 1500 واحد رسیده است.

نیجریه

افزایش اوراق قرضه کمی بیش از 1000 واحد است اما پرداخت 500 میلیون دلاری اوراق قرضه بعدی نیجریه در مدت یک سال باید به راحتی توسط ذخایری پوشش داده شود که از ژوين به‌طور پیوسته در حال بهبود بوده است. اگرچه تقریبا 30 درصد از درآمدهای دولت صرف پرداخت سود بدهی می‌شود.

برت دیمنت، ريیس بخش بدهی‌های بازارهای نوظهور شرکت سرمایه‌گذاری آبردین گفت: فکر می‌کنم بازار بسیاری از این ریسک‌ها را بیش از حد قیمت‌گذاری کرده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد