بورس بدترین بازار هفته گذشته / بازدهی هفتگی بازارها در هفته چهارم آذر 1400

بورس بدترین بازار هفته گذشته / بازدهی هفتگی بازارها در هفته چهارم آذر 1400

بازارهای مالی هفته گذشته برخی از هیجانات ناشی از مذاکرات را از دست دادند اما همچنان با نوساناتی همراه بودند. اما بورس در هفته گذشته شیب نزولی زیادی را ثبت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بورس در هفته‌ای که گذشت بدترین بازار از لحاظ بازدهی بود. بورس هفته گذشته شیب نزولی زیادی داشت. شاخص کل بورس حدود چهار درصد کاهش داشت.

بورس

شاخص بورس هفته سوم آذر را در کانال یک میلیون و 349 هزار واحد به پایان رساند اما در هفته پایانی آذر به یک میلیون و 293 هزار واحد رسید.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام در این باره گفت: در هفته‌ای که گذشت در سهم‌ها، شاخص کل و ارزش معاملات کاهش داشتیم. بازار تحت تاثیر لایحه بودجه 1401 و هیجانات منفی در معاملات گروه خودرو قرار گرفت. به نظر می‌رسد در هفته آینده شاخص کل در محدوده یک میلیون و 280 هزار واحد حمایت خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر در روند مذاکرات اتفاق خاصی نیفتد انتظار داریم در هفته آینده افزایش ارزش معاملات را شاهد باشیم. اکثر سهم‌های بزرگ بازار که سهم عده‌ای نیز در تغییرات شاخص کل دارند در حمایت‌های خوبی قرار گرفتند.

فاصله بورس از اثرات منفی بودجه

حدادی خاطرنشان کرد: بازار مقداری از اثرات منفی لایحه بودجه، فاصله گرفته است. به نظر می‌رسد که در هفته آتی بر عوامل مثبت بودجه بر بازار سرمایه تمرکز خواهد شد و حواشی مرتبط با بودجه هفته آینده اثر به مراتب کمتری نسبت به این هفته داشته باشد.

مطالعه بیشتر: رشد بورس به شرط ریسک سهامداران/ شاخص کل کانال 1٫3 میلیون واحد را پس می‌گیرد؟
دلار

قیمت دلار نوسان کمی داشت. نرخ ارز در صرافی‌های بانکی حدود یک درصد کاهش داشت و از نوسان‌های هیجانی هفته‌های گذشته فاصله داشت.

روز پنجشنبه که قیمت دلار با ثبات همراه بود، قیمت دلار در روز چهارشنبه دو روند متفاوت داشت. در معاملات ابتدای روز روند افزایشی را ثبت کرد و در ادامه معاملات با منتشر شدن برخی از اخبار روند نرخ ارز افزایشی شد.

یکی از اخباری که روز چهارشنبه در بازار ارز اثرگذار بود، خبر وزیر امور خارجه درباره توافق ایران و آژانس بود. وزیر امور خارجه از توافق میان ایران و آژانس خبر داد و گفت: طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی جدید ایران هم روی میز باشد.

او در روز سه‌‌شنبه اعلام کرد که به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را بر طرف کند و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.

با پیش‌رو داشتن روزهای پایانی آذر باید دید معامله‌گران بازار ارز چه واکنشی به این اخبار نشان می‌دهند.

مطالعه بیشتر: سیگنال توافق هسته‌ای به بازار ارز
طلا و سکه

قیمت طلا در هفته سوم آذر یک میلیون و 309 هزار تومان بود اما در روز گذشته 25 آذر به قیمت یک میلیون و 299 هزار تومان رسید. قیمت سکه در بازار کانال 13 میلیون را حفظ کرد و حتی نسبت به هفته گذشته حدود 0٫25 درصد نشبت به هفته سوم آذر رشد داشت.

پیروی اونس طلا از شاخص دلار

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره کاهش اونس جهانی توضیح داد: اونس طلا از شاخص دلار پیروی می‌کند. اگر شاخص دلار تقویت شود و قدرت بگیرد اونس جهانی طلا روند نزولی می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه طلا در چند دهه گذشته دارایی امن به شمار می‌رفت توضیح داد: برخی از سیاست‌‌های آمریکا به دنبال تقویت دلار است و به همین منظور اونس جهانی در چند روز گذشته روند نوسانی به خود گرفته است.

این کارشناس، افزایش اونس جهانی و رسیدن به نقاط مقاومتی را نیازمند به وجود آمدن بحران‌های مالی در آمریکا و ضعیف شدن شاخص دلار می‌داند.

تاثیر شاخص دلار در بازارها

او در ادامه گفت: به دنبال تقویت شاخص دلار آمریکا برخی از بازارها همچون قیمت نفت و اونس طلا با روند نزولی همراه می‌شوند.

مطالعه بیشتر: تقویت شاخص دلار، اونس را نزولی کرد / ریزش اونس جهانی ادامه دارد؟

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد