ابراز تمایل عربستانی‌های برای سرمای‌گذاری در ایران/ فرصت مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی

ابراز تمایل عربستانی‌های برای سرمای‌گذاری در ایران/ فرصت مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی

یک کارشناس انرژی تاکید کرد ایران باید از فرصت سرمایه‌گذاری عربستان به نحو احسنت استفاده کند و در سفر رییس جمهور به عربستان لیستی از موارد سرمایه گذاری به طرف سعودی داده شود.

مصطفی سعیدی یک کارشناس انرژی در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا پیرامون تفاهم ایران و عربستان اظهار داشت: عربستان کشوری با درآمدهای بالای نفتی است چنانچه این کشور روزی ده میلیون بشکه نفت خام می‌فروشد که اگر هر بشکه را هم 80 دلار فرض کنیم، سالانه 292 میلیارد دلار فقط از محل فروش نفت خام کسب درآمد می‌کند.

این کارشناس انرژی افزود: به این عدد باید درآمدهای جذب توریست از طریق سفر حج و همچنین صادرات محصولات پتروشیمی و سود سرمایه گذاری های گذشته را هم اضافه کنیم، در حال حاضر نسبت جی دی پی بر نفر در عربستان حدود 23200 دلار است که با احتساب جمعیت 36 میلیونی این کشور، جی دی پی سالانه حدود 830 میلیارد دلار خواهد شد!! که عدد بسیار بالایی است. این درآمد بسیار زیاد در سالهای اخیر در بخش های مختلف سرمایه گذاری شده است. برای مثال عربستان حداقل سالانه حدود 70 میلیارد دلار را خرج خرید تجهیزات نظامی کرده است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری این کشور در چین گفت: پس از جنگ اوکراین و روسیه و بلوکه شدن سرمایه روسیه در بعضی بانکها و شرکت های غربی، تغییرات زیادی در جهان به وقوع پیوسته است. عربستان هم فهمیده است که نباید تمام تخم مرغ ها را در سبد کشورهای غربی بگذارد و سعی می‌کند که سرمایه‌های خود را در نقاط مختلف جهان پخش کند. مثلا اخیرا عربستان در چین در پروژه پتروپالایشگاه سرمایه‌گذاری سنگینی کرده است و به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید و دست نخورده است. خوب ایران از این منظر پتانسیل بالایی در جذب سرمایه گذاری دارد.

سعیدی به سابقه سرمایه‌گذاری عربستان در ایران اشاره کرد و گفت: عربستان در گذشته تجربه ورود و سرمایه گذاری در صنایع غذایی ایران را داشته است و این سرمایه گذاری می تواند به دیگر صنایع کشور نیز تسری یابد.

این کارشناس انرژی افزود: عربستان به بازارهایی ورود پیدا می‌کند که اشباع نشده باشد بنابراین ورود به حوزه پتروشیمی برای این کشور می‌تواند مفید باشد. چرا که در حال حاضر طرح های زیادی در زمینه پتروشیمی موجود است که خوراک آن‌ها نیز پیش‌بینی شده است البته در مذاکرات باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر در صادرات مواد خام و نیمه خام تولیدی در صنایع پتروشیمی عربستان رقیب ماست، بنابراین باید به آن‌ها متذکر شویم که برنامه ایران حرکت به سمت صنایع پایین دست و تکمیل زنجیره ارزش بوده و هدف ایران صادرات کالاهای نهایی است لذا از این منظر ایران رقیب آنها محسوب نمی شود.

وی در پایان گفت: گفته می‌شود آقای ريیس جمهور در حال تدارک سفر به عربستان هستند، پیشنهاد می‌شود در این سفر لیستی از طرح های پتروشیمی خوراک مایع با رویکرد احداث پارک‌های شیمیایی جهت مصرف صنایع پایین دستی آماده شده و به دست سعودی‌ها به عنوان پکیج سرمایه‌گذاری برسد و از این فرصت استفاده شود چرا که وزیر دارایی عربستان ابراز تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران را صریحا اعلام کرده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد