بخش خصوصی مشکل برق را حل می‌کند؟ / برق گران می‌شود؟

بخش خصوصی مشکل برق را حل می‌کند؟ / برق گران می‌شود؟

قطعی و کمبود برق، شش ماه تمام باعث آزار بخش خانگی و صنایع شد. صنایع سرمایه‌شان را از دست دادند و مردم وقت‌شان را. یکی از مشترکان هم برای تجارت‌نیوز نوشته بود که برادرش که در خانه بستری شده بود را از دست داده است. اما مساله برق در ایران چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قطعی و کمبود برق، شش ماه تمام باعث آزار بخش خانگی و صنایع شد. صنایع سرمایه‌شان را از دست دادند و مردم وقت‌شان را. یکی از مشترکان هم برای تجارت‌نیوز نوشته بود که برادرش که در خانه بستری شده بود را از دست داده است.

اما مساله برق در ایران چیست؟ چرا وزیران از یک طرف وعده صادرات برق به کشورهای همسایه می‌دهند و از سمت دیگر شش ماه تمام مجبور شدند به مردم و صنایع خاموشی تحمیل کنند؟

کارشناسان برق و فعالان بخش خصوصی بارها اعلام کرده‌اند که اگر دولت اجازه ورود بخش خصوصی به صنعت برق را صادر کند، احتمالا مشکل تامین برق بسیار سریع حل شود. حالا که زمزمه‌های کمبود و گاز و خاموشی در پاییز و زمستان هم بالا گرفته، مساله برق جدی‌تر از همیشه است.

علی تبیانیان، دبیر کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران با تاکید بر این که بخش خصوصی، 60 درصد برق کشور را تامین می‌کند، به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: بخش عمده‌ای از تولید برق کشور، در نیروگاه‌های بزرگ مقیاس حرارتی با سوخت گاز طبیعی، گازويیل و اندکی مازوت صورت می‌گیرد و مابقی از طریق نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده تولید می‌شود.

چرا دولت برای بخش خصوصی سنگ‌اندازی کرد؟

تبیانیان، معتقد است با توقف واگذاری نیروگاه‌های دولتی، بخش خصوصی انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری را از دست داد. او می‌گوید: سهم بخش خصوصی از تامین برق، کمتر از اهداف تعیین‌شده در برنامه‌ ششم توسعه است. بنا بود بخش خصوصی امروز، 80 درصد برق مورد نیاز کشور را تامین کند.

به گفته تولیدکنندگان برق شاید یکی از دلایلی که وزارت نیرو موفق نشده از ظرفیت 80 درصدی بخش خصوصی استفاده کند، تلاشش برای حفظ انحصار و همچنین اصرار برای پایین نگه‌داشتن قیمت خرید برق از نیروگاه‌های غیر دولتی بوده است.

تبیانیان، با تاکید بر همین موضوع تصریح می‌کند: وزارت نیرو خود را رقیب بخش خصوصی می‌بیند.

او مثال می‌زند: در فصول سرد سال، سازوکار رقابت نابرابر بین نیروگاه‌‌های دولتی و غیر دولتی در بازار برق، موجب می‌شود نیروگاه‌های غیردولتی موفق به فروش برق خود نشوند و تنها از طریق نرخ نازل آمادگی ارتزاق کنند. با ورود نیروگاه‌های دولتی به بورس انرژی، این رقابت نابرابر در آن حوزه نیز پدید می‌آید. این در شرایطی است که سازوکار نامناسب بورس انرژی و نیاز شدید مالی نیروگاه‌های غیر دولتی پیش از این نیز موجب شده است که قیمت‌دهی‌های بسیار پایین و نامتناسب باشد.

این در حالی است که نبود یک نهاد مستقل، برای تنظیم‌گری بخش برق موجب شده وزارت نیرو واقعا هم رقیب بخش خصوصی باشد. دولت از یک سو رقیب بخش خصوصی و از سوی دیگر نقش قانون‌گذاری و مجری‌گری دارد.

اگر بخش خصوصی تولیدکننده تام برق کشور بود، آیا قیمت برق همچنان ارزان می‌ماند؟

دبیر کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران بیر کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق ایران یادآوری می‌کند: دولت موظف است برق مشترکان را تامین کند. ارزان‌فروشی برق در این حوزه نباید ارتباطی به نحوه تعامل با تولیدکنندگان برق داشته باشد.

او همچنین اضافه می‌کند: منطق حکم می‌کند در صورت وجود بحران کمبود نقدینگی در دولت و وابسته بودن تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید از نیروگاه‌های خصوصی به مشترکان در بخش توزیع، نرخ تعرفه‌های فروش برق واقعی شود.

او در حالی چنین اظهاراتی دارد که بخش زیادی از مردم توانایی پرداخت قبض برق خود را ندارند و شرکت توزیع برق همین چند ماه پیش اعلام کرد که تعرفه احتساب برق مشترکان تغییر کرده است.

مطالعه بیشتر: هشدار توانیر درباره قطعی برق در زمستان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد