افزایش 182 درصدی «صکوک» منتشر شده

افزایش 182 درصدی «صکوک» منتشر شده

حجم انتشار صکوک در بازار سرمایه در شش ماهه اول سال 1400 نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با 182 درصد رشد از 24 هزار میلیارد ریال به 67 هزار و 700 میلیارد ریال رسید.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، «صکوک»، اوراق مالی اسلامی است که توسط شرکت‌های واسط مالی (SPV) در بازار سرمایه ایران منتشر می‌شود و به موجب ماده 2 دستورالعمل فعالیت نهادهای واسط مصوب یازدهم امرداد 1389 شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار تنها نهاد مجاز به تاسیس، اداره و راهبری چنین شرکت‌هایی در بازار سرمایه ایران شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه است.

در شش ماهه نخست سال 1400 بیشترین حجم و تعداد درخواست تامین‌مالی از طریق انتشار صکوک در بازار سرمایه نسبت به دوره مشابه در ادوار گذشته مشاهده شد؛ به‌گونه‌ای که طی این مدت تعداد 24 موافقت اصولی انتشار انواع صکوک در مجموع بیش از 181 هزار میلیارد ریال توسط سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد. 6 مورد از موافقت‌های اصولی صادرشده، مربوط به شرکت‌های بهمن دیزل، بهمن موتور، کرمان موتور، سرمایه‌گذاری ملی ایران، بازرگانی سایپا یدک و گروه توسعه اقتصادی تدبیر است که در مجموع به مبلغ 32 هزار میلیارد ریال، اوراق منتشر کرده‌اند و 18 مورد دیگر همچنان در دست انتشار هستند.

 6 مورد از 18 موافقت اصولی صادر شده و در دست انتشار، مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملی ایران، گروه پتروشیمی تابان فردا، ایران خودرو، داروسازی دکتر عبیدی، پدیده شیمی قرن و گروه توسعه مالی مهر آیندگان بوده که سابقه تامین مالی از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه را دارند. 12 مورد دیگر، مربوط به شرکت‌هایی است که برای نخستین بار نسبت به انتشار صکوک در بازار سرمایه اقدام کرده‌اند. مشخصات موافقت اصولی‌های صادره طی شش ماهه اول سال 1400 به شرح جدول زیر می‌باشد.

مشخصات صکوک در دست انتشار

دارایی‌های متنوعی مبنای انتشار اوراق مذکور قرار گرفته است؛ از مواد و قطعات مورد نیاز تولید خودرو و لوازم خانگی تا سهام و تاسیسات و ماشین‌آلات که همگی بیانگر تنوع ابزارهای مالی اسلامی نسبت به شرایط مختلف بانیان اوراق هستند.

با توجه به موافقت اصولی‌های صادر شده، در حال حاضر در مجموع 18 مورد انواع صکوک با حجم بالغ بر 149 هزار میلیارد ریال در دست انتشار در بازار سرمایه هستند.

در شش ماهه نخست سال جاری، 11 مورد تامین مالی در مجموع به مبلغ 67 هزار و 700 میلیارد ریال از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه به شرح زیر صورت پذیرفت. در این میان، شرکت‌هایی نظیر ایران خودرو، سرمایه‌گذاری و توسعه کیش و کرمان موتور چندین بار از این طریق اقدام به تامین مالی کرده‌اند.

مشخصات صکوک منتشر شده در شش ماهه نخست 1400

حجم انتشار صکوک در بازار سرمایه در شش ماهه اول سال 1400 نسبت به دوره مشابه در سال گذشته با 182 درصد رشد از 24 هزار میلیارد ریال به 67 هزار و 700 میلیارد ریال رسید. از جمله دلایل این رشد می‌توان به تسهیل فرایند ضمانت صکوک با عملیاتی شدن رتبه‌بندی اعتباری اوراق و همچنین استفاده از روش توثیق اوراق بهادار به جای استفاده از ضامن بانکی یا اشخاص حقوقی موضوع ماده پنج دستورالعمل انتشار اوراق اشاره کرد.

در شش ماهه اول سال جاری صکوک اجاره شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا، صکوک رهنی شرکت ایران خودرو، صکوک اجاره سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، صکوک اجاره شرکت بازرگانی سایپا یدک و دو مورد صکوک منفعت دولت در مجموع بیش از 69 هزار میلیارد ریال سررسید شدند و مبلغ آخرین قسط و اصل همگی این اوراق در مواعد مقرر پرداخت شد.

در نیم سال نخست 1400، در مجموع بیش از 61 هزار میلیارد ریال اقساط انواع صکوک توسط شرکت‌های واسط مالی از بانیان اوراق دریافت و از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز شده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد