تاثیرات مذاکرات بر اقتصاد بلندمدت نیست / بورس منفی شد

تاثیرات مذاکرات بر اقتصاد بلندمدت نیست / بورس منفی شد

در حالی که بازار سهام در آغاز تا 1971 واحد رشد شاخص کل داشت در ادامه افت کرد. در میانه بازار افت شاخص به بیش از 600 واحد رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که بازار سهام در آغاز تا 1971 واحد رشد شاخص کل داشت در ادامه افت کرد. در میانه بازار افت شاخص به بیش از 600 واحد رسیده است. کچاد، فولاد و بورس بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل دارند. نوری و وغدیر بیشترین اثر مثبت در شاخص کل را تا این لحظه ثبت کردند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام گفت: بازار سرمایه هر سناریو بد ممکن در اقتصاد و سیاست خارجی را پیشخور کرده است. اتفاقات بد ممکن در آینده نیز برای بازار سهام افتاده. این بازار طی 16 ماه گذشته در یک واگرایی محض با تورم و سایر بازار ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بسیاری معتقدند به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام بر قیمت دلار تاثیر گذار است. من این موضوع را نفی نمی‌کنم ولی معتقدم این تاثیرات بیشتر روانی است. اگرچه انتظارات تورمی کاهش پیدا می‌کند ولی تاثیرات آن موقتی است. ما در خصوص دلار بحث رشد نقدینگی و مسايل تورمی را داریم که ریشه آن در جای دیگری است.

این کارشناس اظهار کرد: اگر برجامی شکل بگیرد ممکن است گروه‌های دلاری در بازار سهام به صورت کوتاه و حتی میان‌مدت تحت تاثیر قرار بگیرند. اما در نهایت آنچه واقعیت دارد این است که مبنای فروش گروه‌های بزرگ مثل پتروپالایشی و فولادی‌ها نرخ نیما است و بعید است در این حوزه افت داشته باشیم. این گروه‌ها در میان‌مدت به بازار نشان می‌دهند که سودسازی‌شان تحت تاثیر قرار نگرفته است. حتی به دلیل یک سری گشایش‌ها ممکن است افزایش درآمد دلاری نیز داشته باشند.

FATF مهم‌تر از برجام است

وی افزود: بر اساس تجربه وقتی توافقی حاصل می‌شود سایر گروه‌های ریالی مثل بانکی‌ها و خودرویی‌ها رشد می‌کنند. با توجه به اینکه این گروه‌ها پیش از این افت داشتند این موضوع در کنار محرک افزایش نرخ که ظاهرا قرار است تصویب شود، در میان‌مدت می‌توانند مفید باشند.

حق‌شناس تصریح کرد: جدای از اینکه به نظر من امکان حصول توافقات در این دولت نیست، اقتصاد ما قبلا هم برجام را تجربه کرده است. در گذشته نیز حصول توافقات چیز زیادی عاید اقتصاد نکرده است. تنها کاهش انتظارات تورمی و بهبود یک سری المان‌ها را شاهد بودیم. این موارد در بلندمدت تاثیر خاصی ندارند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های مهمی که اقتصاد و به خصوص گروه بانکی را با مشکل مواجه کرده بحث FATF است. اگر در آن حوزه اتفاقات مثبتی رخ دهد، تاثیرات معناداری را در اقتصاد شاهد خواهیم بود.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد