قیمت لحظه‌ای دلار امروز شنبه 18 اردیبهشت 1400/ نوسان دلار بازار آزاد در کانال 21 هزار تومان

قیمت لحظه‌ای دلار امروز شنبه 18 اردیبهشت 1400/ نوسان دلار بازار آزاد در کانال 21 هزار تومان

بهای دلار در اولین روز هفته، با ثبات نسبی در صرافی های بانکی و مجاز همراه شده است. هرچند همچنان کاهش تقاضا در بازار مشهود بوده و فعالان چشم انداز کاهشی نرخ ارز را مدنظر دارند.

بهای دلار در اولین روز هفته، با ثبات نسبی در صرافی های بانکی و مجاز همراه شده است. هرچند همچنان کاهش تقاضا در بازار مشهود بوده و فعالان چشم انداز کاهشی نرخ ارز را مدنظر دارند.

به گزارش نبض بورس؛ بر این اساس در معاملات امروز (شنبه هجدهم اردیبهشت ماه 1400) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 20234 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل بدون تغییر نسبت به روز پنج شنبه، به قیمت 20643 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد.

همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به نرخ 24600 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به نرخ 25097 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به پایان هفته قبل، 152 تومان ارزان تر شده است.

ثبات نرخ دلار در صرافی های بانکی و مجاز در حالی است که در بازار آزاد، شاهد قیمت گذاری دلار آمریکا در سطح 21450 تومانی هستیم.

چرا دلار عقب نشینی کرد؟

میثم رادپور کارشناس بازار ارز گفت: در بررسی دلایل کاهش نرخ ارز باید به این نکته اشاره کرد که به روشنی واضح است تغییر دولت در ایالات متحده و کاهش تشنجات سیاسی دلیل عمده این اتفاق است. علاوه بر آن همواره در شرایط بد اقتصادی موضوع خروج سرمایه به انحای مختلف اتفاق می‌افتد.مثلا برخی به‌دلیل نگرانی دلار می‌خرند و در خانه نگه می‌دارند یا برخی دیگر به شیوه‌های مختلف سرمایه را از کشور خارج می‌کنند تا ارزش ریالی دارایی‌شان را حفظ کنند.حال با آرام‌تر شدن فضای سیاسی خروج سرمایه نیز کم می‌شود. موضوعی که الان در اقتصاد ما دیده می‌شود. با از سر گرفتن مذاکرات برجامی و کاهش تنش‌ها فشار از بازار کاسته شده و تقاضاهای غیر تجاری دلار برای پوشش ریسک و نگرانی نیز کاهش یافته است. از سوی دیگر ما با یک جهش ارزی مواجه بودیم و همواره پس از چنین جهشی کاهش قیمت‌ها دور از انتظار نیست. مشابه همین اتفاق در سال 92 تکرار شد. با روی کار آمدن آقای روحانی و کم شدن فشارهای سیاسی قیمت دلار هم کاهش پیدا کرد تا اینکه در سال 94 با امضای برجام نتایج آن به وضوح دیده شد و با ثبات نسبی در نرخ ارز مواجه شدیم. الان نیز با آغاز دور جدید مذاکرات درباره احیای برجام فشار اضافه ناشی از خروج سرمایه برداشته شده و حتی برخی در حال فروش ارزهایشان هستند. در نهایت هم با افزایش قیمت نفت و قیمت‌های کالایی درآمدهای ارزی کشور هم افزایش یافته است.

نرخ های لحظه ای انواع ارز امروز 18/ 02/ 1400
آخرین نرخ ارز در بازار متشکل ارز ایران

بر اساس این گزارش، یادآور می‌شود که نرخ ارز در بازار متشکل ارزی با یک فاصله یک روزه، تاثیر خود را بر بازار خرده فروشی می‌گذارد. همچنین بازار متشکل ارز ایران یک بازار عمده فروشی نقدی (اسکناس) ارز مابین کارگزاران این بازار (شامل بانک‌ها، صرافی‌های بانکی و غیربانکی) است کارگزاران این بازار می‌توانند به استناد ماده 7 دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بازار متشکل ارز ایران، ارز خریداری شده از این بازار را "حداکثر" یک درصد بالاتر از نرخ بازار متشکل ارز ایران، در صرافی‌های خود بصورت خرده فروشی عرضه نمایند.

 

 

 

 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد