شرکت‌های کوچک بورسی مورد توجه خریداران

شرکت‌های کوچک بورسی مورد توجه خریداران

بورس پس از پشت سر گذاشتن یک سال با رشد 155 درصدی شاخص کل، خلاف سنت 6سال اخیر، اولین هفته کاری سال جدید را با افت به پایان رساند و بیش از یک درصد از آخرین رقم ثبت...

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص کل هم‌وزن اما هفته‌ای مثبت را ثبت کرد و شاهد رشد 65/ 0 ‌درصدی این نماگر بودیم. شاخصی که اثری یکسان از نمادهای بورسی بدون توجه به ارزش بازار آنها می‌پذیرد و تغییرات آن به عنوان نماگر از وضعیت سهام کوچک‌تر بازار است.

از این رو در اولین هفته کاری سال جدید، با وجود عقب‌نشینی تقاضا در گروه‌های بزرگ کامودیتی‌محور، کوچک‌ترها شرایط به نسبت مناسب‌تری را تجربه کردند. از این رو در میان صنایع 38گانه بورسی، 24 گروه شاهد رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند و در مقابل شاخص صنعت 14 گروه منفی بود از گروه تک سهم خرده‌فروشی که بگذریم، گروه‌های بزرگ کالایی در هفته گذشته بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر اصلی بازار گذاشتند و منجر به افت بیش از یک درصدی آن شدند.

تردید بزرگان در نوسان بازار جهانی

در دو هفته اخیر که هم‌زمان با تعطیلات رسمی نوروز بود، بازار جهانی پرتلاطم ظاهر شد. از افزایش آمار مربوط به شیوع کرونا در اروپا گرفته تا اتفاقات رخ داده در کانال سويز همگی سبب شد تا نرخ‌ نفت و فلزات در بازار جهانی دستخوش فراز و فرودهای چندباره شود. روز سه‌شنبه 3 فروردین ماه بود که خبر رسید کشتی بزرگ باربری «اور گرین» کانال سويز را مسدود کرده است. این کشتی 400 متری هنگام دور زدن در کانال به گل نشست و سبب مسدود شدن این مسیر مهم آبی شد تا ترافیکی در کانال سويز ایجاد شود. کانالی به طول 193 کیلومتر که کشتی‌ها به طور دايم در حال حمل کالاها در آن هستند و شاهراه انتقال سوخت و کالا از خاورمیانه به اروپا است. به طوری که روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت و 8 درصد گاز جهان از طریق آن صادر می‌شود. به طور کل می‌توان گفت 12 درصد تجارت جهانی از این کانال عبور می‌کند. حال با مسدود شدن این کانال 64 کشتی که از شمال به جنوب در حرکت بودند و 42 کشتی که در مسیر جنوب به شمال بودند عملکردشان مختل شده و در انتظارند. از این رو بسته شدن کانال سويز در ابتدا‌ منجر به پرواز قیمتی کامودیتی‌ها به ویژه نفت شد، اما در ادامه با افزایش آمار مبتلایان به کووید-19 در اروپا و آمریکا سبب تردید معامله‌گران کالایی شد تا در مجموع هفته‌ای پرنوسان را در بازار جهانی شاهد باشیم. شاید همین عامل بود که موجب تردید سهامداران نمادهای‌ کالایی شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته‌ای که گذشت گروه فلزات اساسی بیشترین افت هفتگی به میزان 2/ 3 درصد را میان صنایع کامودیتی‌محور بورس تهران ثبت کرد. پس از آن پتروپالایشی‌ها بودند که در قعر جدول بازدهی بورس تهران در هفته منتهی به 11 فروردین ماه نشستند. از این رو گروه فرآورده‌های نفتی در مجموع اولین هفته کار سال جدید با کاهش 8/ 2 درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شد. پتروشیمی‌ها نیز در هفته مورد بررسی افت 7/ 2 درصدی را تجربه کردند. معدنی‌ها نیز از ریزش قیمتی در امان نماندند و در هفته‌ای که گذشت با کاهش 8/ 1 درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند.

اقبال به کوچک‌ترهای بورس

همان‌طور که وضعیت نماگر هم‌وزن بورس در هفته منتهی به 11 فروردین‌ماه نشان می‌دهد، سهام گروه‌های با ارزش بازار پایین‌تر در هفته‌ای که گذشت شرایط مطلوب‌تری را تجربه کردند. در این میان بیشترین رشد قیمتی از آن گروه منسوجات با تک نماد «نمرینو» شد. این سهم در اولین هفته کاری سال جدید رشد 11 درصدی را ثبت کرد. پس از آن نیز گروه فنی و مهندسی با دو نماد «رتکو» و «رمپنا» شاهد صعود 8/ 7 درصدی قیمت‌ها بود. صنعت دستگاه‌های برقی، استخراج نفت و گاز، محصولات فلزی و سایر معادن از دیگر صنایع مثبت بورس در هفته مورد بررسی هستند که رشد بین 7/ 3 ‌تا 3/ 7 درصدی را ثبت کردند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد