کم تجربه‌ ها با صندوق های سرمایه گذاری، حرفه ای سرمایه گذاری کنند

کم تجربه‌ ها با صندوق های سرمایه گذاری، حرفه ای سرمایه گذاری کنند

کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری زیر نظر سازمان بورس و تحت مدیریت شرکت‌های سبدگردان تشکیل شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه ، در خصوص انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس اظهار کرد: سرمایه گذاری در بورس به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌شود. در سرمایه گذاری به روش مستقیم، سرمایه گذار به کمک ابزارهایی از جمله، ابزار مشتقه که در بازار سرمایه وجود دارند،  برای ورود و یا خروج از بازار سرمایه در زمان مناسب تصمیم می‌گیرد.

او ادامه داد: سرمایه گذاری مستقیم در بورس، روش مناسبی برای سرمایه گذاران حرفه‌ای است که اقدام به پیگیری اخبار، تحلیل بازار سرمایه و بررسی تحولات بورسی می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص روش غیر مستقیم سرمایه گذاری در بورس گفت: سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس به کمک نهاده‌های واسط که توسط مدیران حرفه‌ای دارای مجوز مدیریت می‌شود، صورت می‌گیرد. در سرمایه گذاری غیر مستقیم، سرمایه گذاران غیر حرفه‌ای وجوه و منابع خود را در اختیار سرمایه گذاران حرفه‌ای در جهت انجام سرمایه گذاری قرار می‌دهند.

او بیان کرد: سرمایه گذاری به روش غیر مستقیم نیز به دو زیر بخش تقسیم می‌شود، به این صورت که، افرادی که سرمایه قابل توجه بالای 500 میلیون دارند، می‌توانند قرار دادی با شرکت‌های سبدگردان منعقد کنند و سبد‌های اختصاصی داشته باشند. معمولا منابع سبد اختصاصی باید قابل توجه باشد و منابع افراد نباید کمتر از 500 میلیون تومان باشد و سرمایه گذارانی که سرمایه آنان کمتر از میزان 500 میلیون تومان است، جهت سرمایه گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری می‌توانند، اقدام کنند.

صفاری در رابطه با صندوق‌های سرمایه گذاری اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری زیر نظر سازمان بورس و تحت مدیریت شرکت‌های سبدگردان تشکیل شده‌اند و مدیران سرمایه گذاری بر عملکرد آن‌ها نظارت دارند. این صندوق‌ها در مجامع حضور پیدا می‌کنند و سود سهام را دریافت و در افزایش سرمایه سهام شرکت می‌کنند.

او بیان کرد: ارزش خالص صندوق‌های سرمایه گذاری با نرم افزاری که مورد تایید سازمان بورس است هر روز محاسبه و منتشر می‌شود. صندوق‌های سرمایه گذاری گزینه‌های بسیاری مطلوبی برای سرمایه گذاران غیرحرفه‌ای که منابع مالی اندکی دارند، هستند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با انواع صندوق‌های سرمایه گذاری گفت: صندوق‌های سرمایه گذاری دارای انواع مختلفی از نظر ترکیب دارایی و نوع سرمایه گذاری هستند.

او بیان کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری از نظر ترکیب دارایی به 3 دسته تقسیم بندی می‌شوند؛ صندوق سرمایه گذاری درآمد ثابت که مانند سپرده‌های بانکی اغلب سود ثابت با ریسک کمی دارند، صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام که بالای 85 درصد از دارایی افراد در سهام سرمایه گذاری شده و صندوق‌های سرمایه گذاری مختلط با ریسک متوسط که تلفیقی از صندوق با درآمد ثابت و صندوق سهامی است.

صفاری در پاسخ به این پرسش که، صندوق‌های سرمایه گذاری از نظر نوع سرمایه گذاری به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند؟، اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه گذاری از نظر نوع سرمایه گذاری به دو دسته، صندوق‌هایی که صدور و ابطال دارند و صندوق‌هایی که قابل معامله، تقسیم می‌شوند.

او بیان کرد: عمل خرید واحد‌های سرمایه گذاری در یک صندوق سرمایه گذاری نام‌گذاری می‌کنیم و زمانی که شما برای به دست آوردن پول، واحد‌های سرمایه گذاری خود را به فروش می‌رسانید، در واقع اقدام به ابطال واحد‌های سرمایه گذاری خود می‌کنید.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بسیاری از صندوق‌های سرمایه گذاری فرایند صدور و ابطال خود را آنلاین انجام می‌دهند؛ یعنی یک بار که سرمایه گذار برای احراز هویت به سایت ثبت اشخاص مراجعه می‌کنند. بعد از آن به صورت آنلاین در صدور واحد‌های جدید و ابطال واحد‌های سرمایه گذاری را که قبلا صادر کردند، به مدیر صندوق ابلاغ می‌کنند. صدور و ابطال براساس ارزش خالص روز دارایی هر واحد سرمایه گذاری انجام می‌شود.

او بیان کرد: نوع دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری از نظر نوع ورود صندوق‌های قابل معامله هستند که در بورس یا فرابورس پذیرفته شدند که به آن‌ها ETF گفته می‌شود.

صفاری در رابطه با مزایا صندوق ETF در مقایسه با سایر صندوق‌های سرمایه گذاری گفت: خرید و فروش آسان و نقد شوندگی خوب، محاسبه NAV آنی، معافیت مالیاتی، بدون نیاز به صف خرید و فروش، شفافیت و هزینه‌های پایین‌تر است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد