پیش‌بینی بورس امروز 9 خرداد 1400

پیش‌بینی بورس امروز 9 خرداد 1400

با توجه به شروع مثبت و صعودی بازار سرمایه به نظر می‌رسد روند بازار با توجه به تعادل رسیدن نمادهای شاخص‌ساز ادامه پیدا کند. البته روند بازار بستگی به بالا رفتن ارزش معاملات دارد و با افزایش آن احتمال می‌رود روند مثبت در بازار تثبیت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار امروز با روند تعادلی و مثبت در گروه نمادهای شاخص‌ساز رو به رو شد. همچنین امروز بازار شاهد رشد در گروه‌هایی بود که در جریان معاملات هفته گذشته بازار سرمایه روند مناسبی را نداشتند.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره بازار امروز 8 خرداد 1400 گفت: تردیدها و ابهامات مربوط به انتخابات در بازار مشخص شده و خبر تایید صلاحیت‌ها تا حد زیادی ابهام در بازار را کم کرده است و به نظر می‌رسد با این وضعیت متغیرهای دیگر که در بازار اثرگذاری دارند شفاف‌تر شوند. وی در این باره تشریح کرد: البته تردیدهایی که درباره توافقات برجام در روزهای گذشته ایجاد شد به تقویت قیمت دلار ختم شد و همین موضوع باعث روند مثبت بازار امروز شد.

رضایتی در بخش دیگری درباره وضعیت بازار در هفته جاری گفت: بازار پتانسیل مثبت شدن را دارد و پیش‌بینی می‌کنم روند بازار و نمادهای شاخص‌ساز در این هفته مثبت باشند و به دلیل آن که قیمت سهام آنها در محدوده‌های خوبی قرار گرفته امکان صعود بیشتر را دارند و بنابراین به دلیل آنکه در کوتاه مدت ریسکی را پیش رو خودشان ندارند روند تعادلی آنها زودتر اتفاق خواهد افتاد.

دنیای اقتصاد نوشت:

چهار محرک جهش بورس

معاملات نخستین روز هفته با رشد قابل‌توجه متغیرهای تحلیلی بازار سهام به اتمام رسید. در این روز خالص خرید حقیقی با رسیدن به سطح 486میلیارد تومان افزایشی قابل‌توجه نسبت به میانگین سال1400 را ثبت کرد و بیشترین خروج پول از ETFها رقم خورد. این‌طور که به نظر می‌آید نزدیک شدن به فصل مجامع، رشد دوباره قیمت دلار در کنار صعودی بودن روند قیمت‌های جهانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محرک‌های بنیادی و البته اخبار مساعد سبب شده است تا بر خوش‌بینی‌ها نسبت آینده بازار افزوده شود.
معاملات نخستین روز هفته جاری با رشد 7/ 2 درصدی شاخص کل بورس آغاز شد.

در این روز ورود 486 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس این نوید را به سرمایه‌گذاران بازار سهام داد که در صورت تداوم این وضعیت ممکن است در آستانه فرارسیدن فصل مجامع شاهد بازگشت رونق به این بازار باشیم.

این در حالی است که در طول همین مدت چشم‌انداز صعود قیمت‌های جهانی در کنار حذف افق ریزشی دلار از سایر عواملی هستند که می‌توانند به صعود بورس کمک کنند. بررسی آمار به ثبت رسیده نشان می‌دهد که رشد خالص خرید حقیقی و تعداد صفوف خرید در این روز از 25 بهمن ماه بی‌سابقه بوده ETFها نیز تاکنون چنین خروج پولی را تجربه نکرده بودند و همین امر تحلیلگران را امیدوار کرده تا در شرایط کنونی به رشد مداوم احتمالی در این سنجه‌ها اهمیت زیادی بدهند.

آیا وارد فاز جدید رونق بازار سهام شده‌ایم؟ این سوالی است که در روزهای گذشته دوباره توانسته توجه افکار عمومی را به خود جلب کند. شاخص بورس در حال رشد کردن است؛ ارزش معاملات اگرچه اندک اما به شکلی آهسته و پیوسته در چند روز اخیر افزایش داشته؛ و حالا پس از روزهای متوالی که آمار و ارقام نماگر خروج پول حقیقی از بازار یاد شده بودند، نسبت خالص خرید حقیقی نیز با شیبی تقریبا تند رو به افزایش گذاشته است.

این طور که به نظر می‌رسد حال بازار سرمایه اگرچه هنوز کاملا خوب نشده اما به گواه رکوردهای ثبت شده وضعیت معاملات در آن رو به بهبودی گذارده است. بر این اساس انتظار می‌رود که رشد ادامه‌دار دست‌کم به نحوی که توان افزایش میانگین‌های ثبت شده در طول دو ماه اخیر را داشته باشد می‌تواند به بهبود تقاضا در ماه‌های پیش‌رو کمک کند. دقیقا به همین دلیل است که پس از یک ریزش فرسایشی که از تحمل بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد خارج بوده، شاهد افزایش خوش‌بینی به معاملات پیش روی بازار سرمایه هستیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد