اقتصاد جهانی سال 2022 را چگونه آغاز کرد؟ | رشد اقتصادی در سال 2022 چقدر پیش بینی شده است؟

اقتصاد جهانی سال 2022 را چگونه آغاز کرد؟ | رشد اقتصادی در سال 2022 چقدر پیش بینی شده است؟

در این مطلب به بررسی ابعاد بازنگری در چشم انداز اقتصادی جهان در سال 2022 توسط صندوق بین المللی پول پرداخته ایم. رشد اقتصادی جهان در سال 2022 چقدر پیش بینی می‌شود؟

به گزارش نبض بورس، زینب کیشانی | بررسی ابعاد بازنگری در چشم‌انداز اقتصادی جهان در سال 2022 توسط صندوق بین‌المللی پول:

اقتصاد سال 2022 را چگونه آغاز کرد؟

در وهله‌ی اول صندوق بین المللی پول (IMF) در تاریخ 25 ژانویه 2022 گزارش خود از چشم‌انداز اقتصادی جهان را به روزرسانی کرده است که این باعث شد اقتصاد جهانی سال 2022 را ضعیف‌تر از سطح مورد انتظار آغاز کند. شیوع سویه جدید ویروس کرونا - امیکرون - باعث وضع محدودیت‌های جدید در برخی کشور‌ها شد. افزایش قیمت انرژی و محدودیت‌های زنجیره تامین باعث افزایش بیشتر تورم در ایالات متحده و کشور‌های در حال توسعه شد. تضعیف ادامه‌دار بخش مسکن چین و بازیابی کندتر از انتظار مصرف بخش خصوصی چشم‌انداز‌های رشد جهانی را با چالش روبرو کرده است.

رشد اقتصادی در سال 2023 چقدر پیش بینی می شود؟

در ادامه انتظار می‌رود رشد اقتصاد جهانی از 5.9% در 2021 به 4.4% در 2022 برسد که کمتر از نرخ اعلام شده در ماه اکتبر است؛ دلیل این کاهش افت بازار‌ها در اقتصاد‌های برتر و روند ادامه‌دار محدودیت در زنجیره تامین است. همچنین، نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال 2023 حدود 3.8% پیش‌بینی شده است. گرچه این پیش‌بینی‌ها به نرخ اثرگذاری واکسیناسیون و بهبود وضعیت سلامت کشور‌ها از همه‌گیری کرونا بستگی دارد؛ و با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ادامه معضلات زنجیره تامین انتظار می‌رود افزایش نرخ تورم بیش از زمان مورد انتظار ادامه پیدا کند. پیش‌بینی می‌شود با کمرنگ شدن عدم توازن بین عرضه و تقاضا و تنظیم سیاست‌های پولی در کشور‌های بزرگ این مورد تا سال 2023 تعدیل شود.

ریسک های و تهدیدها بر سر راه رشد اقتصادی جهان چیست؟

از جمله ریسک‌ها و تهدید‌های رشد اقتصادی جهان در سال جاری که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده می‌توان به این موارد اشاره کرد: شناسایی سویه‌های جدید ویروس کرونا، اختلال بیشتر در زنجیره تامین، نوسانات بیشتر قیمت حامل‌های انرژی، افزایش دستمزد‌ها و عدم قطعیت درباره تورم، تنش‌های ژيوپلیتیکی و تغییر اقلیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد