تصمیم جدید دولت برای کالابرگ الکترونیک | پرداخت کالابرگ الکترونیکی برای خرید مرغ از طرف دولت

تصمیم جدید دولت برای کالابرگ الکترونیک | پرداخت کالابرگ الکترونیکی برای خرید مرغ از طرف دولت

بنظر میرسد توان اقتصادی مردم برای خرید مرغ کاهش پیدا کرده است و بازار مرغ و تخم مرغ راکد است. این قضیه نگرانی هایی را...
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کالابرگ الکترونیکی آخرین تصمیم دولت برای بالابردن توان اقتصادی مردم است. کم بود مقدار یارانه ها باتوجه به وضعیت اقتصادی مردم، موجب این شده است که فعالان اقتصادی از عرضه کالابرگ الکترونیکی حمایت کنند. دولت تصمیم دارد کالابرگ الکترونیکی را از اوایل تیرماه توزیع کند. کالابرگ الکترونیکی به صورت کاغذ جدا نیست و در همان حساب بانکی مردم عرضه میشود. باتوجه به شرایط اقتصادی بنظر میرسد دریافت کالابرگ الکترونیکی توان خرید مردم را بیشتر میکند. 

احمدی، ريیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان گرگان گفت: افزایش قیمت مرغ در یکسال گذشته توان خرید مردم را کم کرده و این دو برابری شدن نرخ مرغ و تخم مرغ هم میزان خرید را به حداقل خواهد رسانید.         

رمضان احمدی از ناهماهنگی بین نهادهای مختلف در اعلام قیمت انتقاد کرد و گفت: به عنوان فعال اقتصادی از قیمت گذاری جهاد استان و تهران سردر نیاوریدم.

ريیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان گرگان ادامه داد: افزایش قیمت در یکسال گذشته توان خرید مردم را کم کرده و این دو برابری شدن نرخ مرغ و تخم مرغ در پی حذف یارانه، میزان خرید را به حداقل خواهد رسانید.

وی با بیان این نکته که ظرف یک هفته گذشته فروش مرغ و تخم مرغ به یک سوم کاهش یافته، افزود: وضعیت بازار مرغ به خاطر گرانی مرغ و تخم مرغ در یک هفته گذشته بسیار راکد است الان مردم به دنبال جگر مرغ و سنگدان دل و حتی پوست مرغ برای آبگوشت استفاده می‌کنند.

وی با بیان این نکته که وضعیت اقتصادی مردم این روزها اصلا مناسب نیست، افزود: سرانه‌ای که اکنون برای مصرف مردم در نظر گرفتند دو عدد مرغ است که جوابگوی نیاز خانواده نیست.

احمدی ادامه داد: بعید می‌دانم با وجود تخصیص یارانه به خانواده‌ها باز هم مردم تمایلی به خرید مرغ داشته باشند چراکه پیش از این، دهک‌های کم درآمد توان خرید مرغ 30 هزار تومانی را نداشتند چه رسد به خرید مرغ 60 هزار تومانی.

وی نرخ یک مرغ را بین 100 تا 150 هزار تومان برآورد کرد و گفت: این قیمت شامل شرایط فعلی است که به واسطه کاهش تقاضا به کیلویی 51 هزار تومان رسیده است.

احمدی، ريیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان گرگان ادامه داد: حدود یک هفته از حذف یارانه مرغ گذشته اما در همین مدت کوتاه فروش این محصول در فروشگاه‌ها به یک سوم رسیده است.

او خاطر نشان کرد: اگر اوضاع به همین صورت ادامه یابد بسیاری از واحدهای پروتيینی خرد ناگزیر به تعطیلی خواهند شد حتی برخی واحدهای تولیدی کوچک هم به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها تعطیل می‌شوند.

به گفته احمدی، این طرح برای مصرف کننده و فروشنده به خصوص آن کسب و کارهایی که ملک اجاره‌ای دارند صرف اقتصادی ندارد چراکه با توجه به کاهش تقاضا و افزایش اجاره و دستمزد قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌دهم دولت به جای تخصیص مبلغی به عنوان یارانه نقدی، نسبت به عرضه کالابرگ اقدام کند به این ترتیب نه تنها نقدینگی در جامعه افزایش نمی‌یابد بلکه با گرانی چندباره قیمت مرغ اقشار آسیب پذیر نگران هزینه‌ها نخواهند بود.

ريیس اتحادیه مرغ و ماهی‌فروشان گرگان اضافه کرد: با این قیمت مرغ، تنها 10 درصد از جامعه تمایل به خرید خواهند داشت و 90 درصد دیگر به دنبال جایگزین غذایی می‌روند.

او از افزایش قیمت حبوبات انتقاد کرد و افزود: بسیاری از افراد کم درآمد به جهت عدم توان خرید گوشت مرغ به استفاده از حبوبات روی آورده بودند که گرانی این محصولات هم باعث حذف آن از سفره خانوار شد.

آیا کالابرگ الکترونیکی به نفع مردم است؟

درباره کوپن الکترونیکی نظرات متفاوتی در بین کارشناسان وجوددارد. از ویژگی‌های این طرح میتوان بـه عدم پرداخت ‌مستقیم پول بـه مردم اشاره کرد کـه بـه گفته وزارت تعاون، اتفاق مثبتی تلقی می شود. بـه گفته میدری، «اگر پول مستقیم بـه مردم ‌پرداخت شود، آثار مخربی دارد؛ چراکه همه ی متقاضی دریافت آن میشوند.» ‌ تعداد زیادی از کارشناسان و نیز نمایندگان مجلس بر تامین نیاز‌های اساسی و اولیه مردم تاکید دارند.

شاید از این نظر، کوپن ‌الکترونیکی مناسب باشد. اما برخی کارشناسان نیز معتقدند این اتفاق باعث افزایش تقاضا بین مردم خواهد شد. انچه مسلم اسـت ‌این کـه مسيولان کشور تاکید کرده اند این طرح، یک برنامه موقتی اسـت برای عبور از شرایط فعلی. نکته دیگر این کـه صرفا حدود ‌‌12درصد مردم یعنی 10 میلیون نفر مشمول این کوپن‌های الکترونیکی خواهند شد. ‌ضمن آنکه هنوز بطور دقیق مشخص نشده کوپن های الکترونیکی بـه چـه کالاهایی تعلق می گیرند.

قربان اسکندری درباره جزییات اجرا و ساز و کار کالا برگ گفت: در فرایند اجرا و اختصاص کالا برگ قرار نیست کارت جدید برای افراد و مشمولان صادر شود و هر کارت و حساب بانکی این قابلیت را دارند که کالا برگ به آن واریز شود. تمام کارت‌های بانکی و هویت افراد در سیستم تعریف شده‌ و تعدد حساب‌ها و کارت‌های بانکی مهم نیست بلکه معیار کد ملی افراد است.

مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارايه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسيولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی 300 تا 400 تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد. موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است.

اما اینکه با ارايه کالابرگ الکترونیک روال به چه صورتی خواهد بود، توضیح اخیر میرکاظمی -ريیس سازمان برنامه و بودجه- از این حکایت دارد که قرار نیست چیزی در قالب کوپن و یا کارت جدیدی در اختیار مردم قرار بگیرد، بلکه کارت بانکی آنها که احتمالا همان کارت یارانه افراد است، بر اساس مبلغی که به آنها تعلق می‌گیرد، شارژ خواهد شد.

این در حالی است که دولت در حال راه‌اندازی سامانه‌ای برای همین موضوع است که طی آن شخص دارنده کارت می‌تواند با ورود به فروشگاه و با توجه به دستگاه‌های پوزی که در آن تعبیه شده، کالای اساسی خود را خرید کند. برای هر کالای اساسی یارانه مشخصی در نظر گرفته می‌شود که امکان خرید را با آن کارت بانکی خواهد داشت.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد