جزيیات آزادسازی 3 میلیارد دلار ارزهای بلوکه ایران

جزيیات آزادسازی 3 میلیارد دلار ارزهای بلوکه ایران

حمید حسینی با تاکید بر گفته‌اش، که از سوی الجزیره تکذیب شد،خبر می‌دهد که آمریکا به هر سه کشور کره‌جنوبی، عمان و عراق اجازه داده هر کدام یک میلیارد دلار از پول ایران را برای خرید کالاهای اساسی استفاده کنند. ظاهرا با بدهی عراق قرار است هشت قلم کالای اساسی برای ایران خریداری شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و دبیرکل سابق این اتاق روز گذشته در صفحه تويیتر خود نوشت: «منابع موثقی در عراق از موافقت آمریکا با آزاد سازی منابع ایران در بانک تجارت عراق خبر می‌دهند و اعلام کرده‌اند که چند تراکنش نیز انجام شده است».

چند ساعت بعد اما حساب توییتری شبکه الجزیره با تکذیب این خبر اعلام کرد: «منابعی در دولت عراق آزادی پول‌های ایران که در بانک مرکزی عراق بلوکه شده را انکار کردند».

علاوه بر این، یک منبع آگاه نیز به اقتصادنیوز گفت: « پول‌های ایران در عراق آزاد نشده‌اند، بلکه با مذاکرات صورت گرفته بین مقامات بانکی دوکشور گشایش‌هایی در زمینه بهره‌گیری ایران از این پول‌ها فراهم شده است».

شبکه الجزیره کمی بعد باز هم در حساب توییتری خود از قول مشاور نخست وزیر عراق نوشت: « واشنگتن اجازه داد بخشی از وجوه سپرده شده تهران در بغداد برای اهداف بشردوستانه استفاده شود».

با این حساب دست آخر آزادسازی این‌پول‌ها به کجا رسیده است؟ این سوالی است که تجارت‌نیوز از سید حمید حسینی، عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق پرسیده است.

واردات 8 نوع کالای اساسی با منابع آزاد شده

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و دبیرکل سابق این اتاق در پاسخ به ماجرای تایید و تکذیب این خبر می‌گوید: شبکه الجزیره از قول مشاور نخست وزیر عراق تایید کرد که این پول برای اهداف بشر دوستانه استفاده شود. پس در واقع الجزیره خبر اولیه‌اش را اصلاح کرد.

او توضیح می‌دهد: مذاکرات اخیر ایران با عراق و البته فشارهایی که به عراق آوردیم، باعث شد که نتیجه بگیریم. ازجمله این فشارها این بود که صادرات گازمان به این کشور را به‌ شدت کاهش دادیم تا آنجا که از 52 میلیون مترمکعب به پنج میلیون متر مکعب رساندیم چون عراق به تعهداتش عمل نکرد.

همچنین به اعتقاد او سفر ريیس قوه قضايیه ایران، به عراق و تغییر دیپلماسی امریکا درباره این مساله موثر بوده است.

حسینی خبر می‌دهد که طبق اطلاعاتی که از منابع غربی به آنها رسیده است، آمریکا هم به کره‌جنوبی، هم به عمان و هم عراق اجازه داده هر کدام یک میلیارد دلار از پول ایران را برای خرید کالاهای اساسی مورد استفاده قرار دهند.

دبیر سابق اتاق مشترک ایران و عراق همچنین عنوان می‌کند که بعد از سفر وزیر خارجه و ريیس بانک تجارت عراق به ایران نیز آن‌ها تلویحا اعلام کرده بودند که راه‌هایی برای خرید کالای مورد نیاز ایران از محل منابع ایران در عراق ایجاد شده است اما چون خبر واضح و شفاف نبود، موضوع برای همه روشن نشد.

حسینی در پاسخ به این سوال که چگونه قرار است از یک میلیارد دلار آزاد شده در عراق استفاده شود؟ توضیح می‌دهد: اجازه داده شده که با این پول کالا خریداری شود. پس طبق همان روال مورد توافق شرکت‌های عراقی هفت، هشت قلم کالای مورد نیاز ایران از جمله گندم، روغن، برنج، سویا و دارو را از محل منابعمان از بازار بین‌الملل برای ما می‌خرد. در واقع عراق به عنوان واسطه عمل می‌کند.

این درحالی است که چند روز پیش مهدی کرمی‌پور، نماینده سابق ستاد توسعه اقتصاد ایران در عراق و دبیر کل سابق اتاق بازرگانی ایران و عراق به تجارت‌نیوز گفته بود که عراق مدت هاست مصوبات و مجوزهایی از آمریکا دارد تا براساس آن معافیت‌های محدود و کنترل‌شده‌ای در بخش‌های خاصی از تحریم‌ها را اعمال کند.

او پیش‌بینی کرده بود که منابع ایران در عراق به صورت ارزی وارد کشور نمی‌شود و به احتمال زیاد فقط بخش کوچکی از آن، آن هم در قالب کالای اساسی در طولانی مدت به کشور برسد. او همچنین تاکید کرده بود: این مساله اتفاق مهمی در صحنه اقتصاد ما نیست و بیشتر یک مانور سیاسی است. پس نباید از این طریق منتظر اتفاق خاصی در اقتصاد و بازارها بود.

مطالعه بیشتر: جدیدترین خبر از آزادسازی منابع ایران در عراق / 6 میلیارد دلار ایران آزاد می‌شود؟

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد