افزایش قیمت کارخانه ای خودرو شایعه است

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو شایعه است

فاطمی امین پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است قیمت خودرو در کارخانه افزایش یابد، گفت: خیر، این موضوع شایعه است.

در هفته‌های اخیر برخی اخبار غیررسمی از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو خبر می‌دهند. موضوعی که باعث شده در کنار اخبار مربوط به واردات خودرو، مورد توجه مردم قرار بگیرد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ این روز‌ها هم زمان با مطرح شدن استیضاح وزیر صمت، اخبار ضد و نقیض از تصمیم برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو نیز به گوش می‌رسد. تا جاییکه امروز فاطمی امین نسبت به آن واکنش نشان داد. وزیر صمت در این باره پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است قیمت خودرو در کارخانه افزایش یابد، گفت: «خیر، این موضوع شایعه است.»

تاکید وزیر صمت بر عدم افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها در شرایطی است که این روزها، اخبار خودرویی حول و حوش واردات است و متقاضیان خودرو در انتظار واردات خودرو‌های خارجی به بازار داخلی هستند. موضوعی که با برطرف شدن ایرادات مجلس به مصوبه واردات خودرو و همچنین تایید تعدادی از شرکت‌های واردکننده خودرویی، وارد مراحل اجرایی شده است.

جزيیات اصلاح مصوبه واردات خودرو

محمد مخبر معاون اول ريیس جمهور با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویب‌نامه هیيت وزیران در خصوص واردات خودرو که شامل اصلاح تصویب نامه قبلی واردات خودرو است را ابلاغ کرد.

متن این نامه که هفتم آبان ماه صادر شده، به شرح زیر است:

هیيت وزیران در جلسه 1401/8/1 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: مشروح تصویب‌نامه مورخ 1401/6/3 به شرح زیر اصلاح می‌شود:

1- در تبصره 2 بند یک عبارت سیف حذف می‌شود

2- بند دو به شرح زیر اصلاح می‌شود:

2- خودرو‌های وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود. نرخ سود بازرگانی خودرو‌های وارداتی بر حسب ارزش (کد) با تصویب هیيت وزرای عضو کارگروه متشکل از وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و ريیس سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده 19 آيین‌نامه داخلی هیيت دولت به گونه‌ای تصویب می‌شود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت‌های پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد. کارگروه مذکور مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.

3- بند 8 به شرح زیر اصلاح می‌شود:

8 - به استناد ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو / مصوب 1401/ واردات خودرو با رعایت موارد زیر و مفاد این تصویب‌نامه مجاز است:

الف - مشخصات فنی واردات خودرو باید با استاندارد‌های مربوط و از نظر آلایندگی محیط زیست با ضوابط تعیین شده در آيین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها (موضوع ماده 2 قانون هوای پاک) موضوع تصویب‌نامه شماره مورخ 1397/7/30 ه 55072 ت/100602 و اصلاحات بعدی آن منطبق باشد.

ب- به منظور رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و تامین‌کنندگان، خدمات پس از فروش کلیه واردکنندگان خودرو مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارايه خدمات پس از فروش از مرجع احراز انتقال فناوری در ازای واردات خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

ت - صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای واردکنندگان بر اساس سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری موضوع ماده 4 آيین‌نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره 51559 ت/46443 مورخ 1395/4/23 و اصلاحات بعدی آن انجام می‌شود.

تعداد واردکنندگان خودرو به 12 شرکت رسید

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت در گفتگویی اظهار داشت: بعد از اینکه آيین‌نامه واردات خودرو ابلاغ و متعاقب آن نام 7 شرکت برای واردات خودرو اعلام شد این شايبه به‌وجود آمد که شاید وزارت صمت واردات خودرو را در انحصار همین 7 شرکت قرار داده است، این در حالی است که هیچ محدودیتی برای شرکت‌های متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط موجود در آيین‌نامه را احراز کند به فهرست شرکت‌های وارد‌کننده خودرو اضافه می‌شود.
وی افزود: براین اساس فعلا اسامی 5 شرکت دیگر به نام‌های بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو که شرایط لازم برای واردات خودرو را بر اساس آيین‌نامه احصا کرده‌اند به فهرست 7 شرکت واردکننده خودرو که قبلا اسامی آن‌ها اعلام شده بود، اضافه شد؛ بنابراین فهرست شرکت‌های واردکننده خودرو اکنون به 12 شرکت رسیده است ضمن اینکه این فهرست، همچنان باز است و به محض اینکه شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط لازم در آيین‌نامه واردات خودرو را احراز کند به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه می‌شود. خودرو‌های وارداتی از برنده‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی خواهد بود و خودرو‌هایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا‌ای 10، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس 35، ام جی 3 و ام جی 6، سیتروين 3 و محصولی از شرکت فولکس واگن (سيات) در زمره مدل خودرو‌هایی است که قرار است به کشور وارد شود که این خودرو‌ها در محدوده خودرو‌های اقتصادی و محدوده قیمت حدود 10 هزار یورو قرار دارند.

به گفته قالیباف در آیین‌نامه قید شده است که خودرو وارداتی توسط هر کدام از شرکت‌هایی واردکننده خودرو که مجوز واردات دارند باید با قیمت پایه در بورس کالا عرضه و وارد تابلو بورس شود؛ بنابراین خودروی وارداتی در بورس کالا رقابت می‌خورد و کشف قیمت می‌شود لذا حقوق ورودی و سود بازرگانی و کسورات طبق قانون از اختلاف قیمت پایه تا قیمت کشف شده در بورس کالا کسر می‌شود، اما مصرف‌کننده‌ای که روی تابلو رقابت را برنده شده و خودرو را با قیمت کشف شده بر روی تابلو بورس خریداری می‌کند باید خودرو را از نمایندگی شرکت واردکننده خودرو تحویل بگیرد.

تامین ارز واردات خودرو به روایت ريیس کل بانک مرکزی
علی صالح‌آبادی اخیرا در پاسخ به این سوال که با توجه به آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، آیا بانک مرکزی ارز مورد نیاز واردات خودرو را تامین کرده است، گفت: به محض آغاز ثبت سفارش واردات خودرو، بانک مرکزی آمادگی تامین ارز مورد نیاز را دارد و تامین ارز مورد نیاز بر اساس استانداردی که وزارت صنعت تعریف کرده، انجام می‌شود. ريیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ثبت سفارش واردات خودرو از سوم آبان در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز شده و به گفته وزیر صمت، تاکنون 300 متقاضی برای واردات اعلام آمادگی کرده‌اند؛ براساس مقررات مربوط به واردات خودرو، سقف سالیانه برای ثبت سفارش و واردات یک میلیارد دلار خواهد بود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد