روند نزولی شاخص کل متوقف شد/ سبزی‌های ناپایدار در بورس

روند نزولی شاخص کل متوقف شد/ سبزی‌های ناپایدار در بورس

شاخص کل بورس در میانه آخرین روز معاملاتی هفته نسبت به روزهای قبل وضعیت بهتری دارد و با حدود 3500 واحد رشد در کانال یک میلیون و 296 هزار واحد قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس در میانه آخرین روز معاملاتی هفته نسبت به روزهای قبل وضعیت بهتری دارد و با حدود 3500 واحد رشد در میانه بازار در کانال یک میلیون و 296 هزار واحد قرار گرفته است. ارزش معاملات در حالی هنوز به 1300 میلیارد نرسیده که میانگین آن در هفته‌ای که گذشت نیز 3000 میلیارد تومان بود.

در میانه بازار امروز اگرچه شیمیایی‌ها و فلزات اساسی با رشد مواجهند اما خودرویی‌ها همچنان فشار فروش دارند. میدکو، فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت و خودرو بیشترین تاثیر منفی را تا به این لحظه در شاخص کل ثبت کردند.

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام در این مورد گفت: وضعیت بازار طی چند هفته گذشته بر همین منوال بوده است. معمولا در طی هفته با افت مواجهیم و چهارشنبه‌ها کمی از این فشار فروش کاسته می‌شود. اما وضعیت بازار حتی برای قدیمی‌ترها هم خسته‌کننده شده است.

مهمترین دلیل افت بازار؟

وی ادامه داد: مهمترین دلیل منفی بودن بازار این روزها بیش از هر چیز دیگری ارزش معاملات بسیار پایین است. بازار این روزها میانگین 3000 میلیارد را برای ارزش معاملات دارد و خب این رقم با 20 همتی که در سال گذشته تجربه کرد قابل مقایسه نیست.

الیاس‌کردی گفت: در شرایطی که بازار تا این حد کم‌عمق است عرضه اولیه داریم. برای مثال سغدیر که با قیمت بالا و با صف خرید عرضه شد فردای آن روز صف فروش شد.

این کارشناس در خصوص مصوبه جدید سازمان بورس مبنی بر الزام شرکت‌های تولیدی به افشای جزيیات هزینه انرژی، نیز گفت: هر فرآیند و دستورالعملی که منجر به این شود که خریدار و تحلیل‌گر دید بازتر و شفاف‌تری به سهم داشته باشد قطعا کار خوبی است. امیدوارم سازمان بورس روند شفاف‌سازی که در پیش گرفته را ادامه دهد.

وی افزود: اما برخی از مسايل که بورس را تحت تاثیر قرار می‌دهد فراتر از این سازمان است. برای مثال قانون آزادسازی قیمت‌ها شبانه لغو و بازار را با افت مواجه می‌کند. همه این‌ها به این دلیل است که سهامدار در کشور جدی گرفته نمی‌شود.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد