بازگشت معاملات بورس به مسیر صعودی در صورت رفع ابهامات بازار ارز

بازگشت معاملات بورس به مسیر صعودی در صورت رفع ابهامات بازار ارز

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در صورت رفع ابهامات نرخ ارز، شاخص بورس دوباره مسیر صعودی خود را از سر می‌گیرد، گفت: بورس در بلندمدت بازدهی بیش‌تری را نسبت به دیگر بازارها در اختیار سهامداران قرار می‌دهد اما روند...

«یاور میرعباسی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا به روند فعلی معاملات بورس و ریسک‌های تهدیدکننده این بازار تاکید کرد و افزود: در صورت تداوم روند افزایشی نرخ سود بین بانکی و نیز نرخ سود سپرده، طبیعی است که بسیاری از سهامداران و سرمایه گذاران، نقدینگی‌های سرگردان خود را به سمت سرمایه‌گذاری در بازاری پیش ببرند که بتوانند بازده معقولی را همراه با ریسک کمتر یا بدون ریسک کسب کنند.

وی به رابطه معکوس نرخ بهره با ارزش دارایی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت:‌ با توجه به نوسان حاکم در بازار، تداوم افزایش نرخ بهره در بازار می‌تواند به عنوان منشا جدی ریسک معاملات بورس تلقی شود.

میرعباسی به دیگر ریسک معاملات بورس تاکید کرد و گفت: از طرف دیگر افزایش نرخ اوراق در شرایطی انجام شد که انتشار آن در بازار روند افزایشی را در پیش گرفته است، در صورت تداوم این روند بخشی از نقدینگی که قرار بود به سمت سهام حرکت کند به طور حتم وارد سرمایه گذاری در اوراق می شود که طبیعتا این اتفاق در کنار افزایش نرخ بهره، عاملی برای ریسک بازار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون نمی‌توان اعلام کرد که مذاکرات سبب ایجاد چه تغییراتی بر نرخ ارز خواهد شد، گفت: مشخص نیست که محدودیت‌های صادرات و واردات به چه شکل، تحت تاثیر مذاکرات قرار بگیرند که همین موضوع سبب نااطینانی در روند نرخ ارز و آینده قیمت دلار در بازار سرمایه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کنترل قیمت ارز در بازار به عنوان هدف اساسی تیم جدید بانک مرکزی تلقی می‌شود؛ گفت: این امر باعث ایجاد خوش‌بینی‌هایی در خصوص قیمت ارز شده است، اگر اتفاقی در خصوص برجام رخ دهد مسوولان حاضر در بانک مرکزی می توانند گام مهمی را در کنترل نوسان نرخ بردارند که این امر، ریسک معاملات بازار سرمایه را در 6 ماه آینده کنترل خواهد کرد.

پیش‌بینی کوتاه‌مدت برای آینده معاملات بورس دشوار است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاملات بورس تا پایان سال می تواند چه میزان بازدهی را در اختیار سهامداران قرار دهد یا خیر، افزود: با توجه به گذشت حدود 8 ماه از آغاز سال 1400؛ بنابراین با توجه به نوسان ایجاد شده در بازار سهام و متغیرهای تاثیرگذار بر معاملات بورس، پیش بینی کوتاه‌مدت برای آینده این بازار بسیار سخت و دشوار است.

میرعباسی با بیان اینکه ایجاد روند تعادلی برای معاملات بورس تا پایان سال محتمل تر از پیش گرفتن آن از دیگر بازارها برای سودآوری است، افزود: پوشش تورم برای سرمایه گذاران از جمله کارکردهای مهم بازار سرمایه تلقی می شود که به نظر می رسد بازار سرمایه به خوبی از عهده این کار بر آید.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بورس در بلندمدت، بازدهی بیش تری را نسبت به دیگر بازارها در اختیار سهامداران قرار خواهد داد اما روند بازار را در میان مدت و کوتاه مدت نمی توان مورد پیش‌بینی دقیق قرار داد.

بازگشت معاملات بورس به مسیر صعودی به شرط رفع محدودیت‌ها

وی با تاکید بر اینکه در صورت رفع محدودیت‌های پیش‌بینی شده برای نرخ ارز، معاملات بورس به روند تعادلی باز می‌گردد و مسیر صعودی خود را دوباره از سر می گیرد، گفت: در این زمان به دلیل حفظ ارزش پول سهامداران از طریق هماهنگی سرمایه آنها با متغیرهای اقتصادی، بازدهی بیشتر از دارایی‌های مالی در اختیار سهامداران قرار می گیرد، شاید این اتفاق در کوتاه مدت رخ ندهد اما بازار سرمایه در بلندمدت از موقعیت بهتری نسبت به سایر بازارها برخوردار خواهند شد.

میرعباسی اظهار داشت: اقبال بازار در نیمه دوم سال به سمت سهامی پیش می‌رود که دارای بنیادی مثبت هستند و ضمن تحلیل و سودآوری معقول از جذابیت زیادی برای سهامداران برخوردارند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایطی که نوسان قیمتی در بازار زیاد است، سهامداران به سمت خرید سهامی پیش می‌روند که دارای p/e مناسب و قدرت کافی برای تقسیم بالا سود هستند و این امر می‌تواند تعیین کننده صنایع جذاب در بازار سرمایه باشد.

وی افزود: سهام پالایشی، پتروشیمی، فلزات اساسی در کانون توجه قرار می گیرند و نقدینگی بیشتری را از سوی سهامداران به خود اختصاص خواهند داد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد