رونمایی از نقشه مصرف گاز خانگی در استان‌ها/ معرفی مناطق پرمصرف و کم‌مصرف گاز

رونمایی از نقشه مصرف گاز خانگی در استان‌ها/ معرفی مناطق پرمصرف و کم‌مصرف گاز

طبق نقشه «انحراف نسبی مصرف خانوار نسبت به سرانه مجاز اقلیمی» سه استان مازندران، گیلان و گلستان جزء پرمصرف‌ترین استان‌های کشور در مصرف گاز خانگی هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق آمار در چهار ماه سرد سال 1400، بین 60-70 درصد از تولید گاز کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود. تشدید مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری موجب شده است که صنایع عمده مانند سیمان و فولاد، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها با کمبود سوخت مواجه شوند و طبق محاسبات این موضوع عدم‌النفع بیش از 20 میلیارد دلاری برای کشور در پی داشته است.

با توجه به اهمیت مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری، شرکت ملی گاز در دولت سیزدهم اقدامات زیادی را از جمله بازرسی روزانه 4000 هزار اداره دولتی برای کنترل مصرف، جریمه 50 درصدی در قبض گاز ادارات دولتی پرمصرف، اصلاح تعرفه قیمت گاز بخش خانگی با تمرکز بر جریمه پرمصرف‌ها، اجرا و تکمیل طرح افزایش کارآیی موتورخانه‌ها و ... را در دستور کار قرار داده است.

* سه استان مازندران، گیلان و گلستان، پرمصرف‌ترین استان‌های کشور

اما در آخرین اقدام، این شرکت از نقشه «انحراف نسبی مصرف خانوار نسبت به سرانه مجاز اقلیمی» رونمایی کرده است. در تصویر 1 این نقشه برای روز گذشته 30 دی‌ماه آورده شده است که طبق آن به ترتیب سه استان مازندران، گیلان و گلستان جزء پرمصرف‌ترین استان‌های کشور در مصرف گاز خانگی هستند.

تصویر 1

حسینعلی محمدحسینی، مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره نقشه «انحراف نسبی مصرف خانوار نسبت به سرانه مجاز اقلیمی» اظهار داشت: براساس نقشه رنگ‌بندی شده کشور که روزانه تهیه می‌شود، در استان‌های نوار شمالی کشور و نیز استان‌های آذربایجان غربی و کردستان، میزان انحراف نسبی مصرف گاز در بخش خانگی نسبت به سرانه مصرف مجاز هر خانوار، بسیار بیشتر از حد مجاز و به عبارتی، پرمصرف بوده است.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان، اظهار داشت: هرچند که به همت تلاش شبانه‌روزی‌ همکاران‌مان، قطعی گاز در هیچ استانی نداریم ولی متاسفانه، به همان نسبت، کارآیی انرژی هم در هیچ استانی وجود نداشته و در واقع، گازی که می‌تواند در صنایع استفاده شود، در بخش خانگی به این صورت مصرف می‌شود.

*رنگ‌بندی نقشه مصرف گاز خانگی در استان‌ها به چه معناست؟

طبق رنگ‌بندی این نقشه، در استان‌های سبز رنگ، مصارف گاز در بخش خانگی به‌میزان حداقل 25 درصد کمتر از الگوی مصرف بوده است. بدین ترتیب چهار استان هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به ترتیب بهترین استان‌ها در رعایت الگوی مصرف گاز در بخش خانگی بودند.

رنگ زرد نشانگر مصارف گاز بین الگوی مصرف و 75 درصد الگوی مصرف بوده که تنها استان کرمان در این دسته جای گرفته است.

رنگ نارنجی نشانگر مصارف بالاتر از الگوی مصرف تعیین شده طبق سرانه مجاز اقلیمی است. 8 استان نارنجی رنگ در نقشه تصویر 1 مصرف سرانه‌‌ای تا 25 درصد بیش از الگوی مصرف داشته‌اند.

سپس در ادامه هر چه رنگ قرمز پررنگ‌تر شود نشان‌دهنده مصرف غیرمجاز در بخش خانگی استان‌های مختلف است. پررنگ‌ترین رنگ قرمز که در سه استان مازندران، گیلان و گلستان دیده می‌شود نشاندهنده مصارف بیش از 2 برابر الگوی مصرف است.

*نقشه مصرف گاز خانگی در استان‌ها روزانه منتشر می‌شود

ضروری است شرکت ملی گاز ایران در ادامه سیاست‌های تنبیهی و تشویقی را در هر یک از استان‌های پرمصرف و کم‌مصرف اجرایی کند. به عنوان مثال اولویت مصرف گازويیل در نیروگاه‌ها، قطعی گاز صنایع و بخش خانگی می‌تواند صرفا در استان‌های پرمصرف متمرکز شود و سایر استان‌ها از تبعات منفی بحران گاز در کشور مصون بمانند.

به گفته مسيولان شرکت ملی گاز نقشه «انحراف نسبی مصرف خانوار نسبت به سرانه مجاز اقلیمی» همانند نقشه شیوع کرونا در کشور، روزانه توسط روابط عمومی این شرکت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد