کانادا و آلمان عقب کشیدند/ توربین به روسیه تحویل می‌شود

کانادا و آلمان عقب کشیدند/ توربین به روسیه تحویل می‌شود

طبق اعلام رویترز توربین مورد نیاز برای خط لوله «نورد استریم 1» ابتدا از کانادا به آلمان ارسال خواهد شد و سپس برلین آن را به گازپروم روسیه تحویل می‌دهد.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، آلمان تایید کرد که دولت این کشور سیگنال‌های مثبتی از سوی کانادا در رابطه با ارسال یک توربین مورد نیاز برای تعمیر خط لوله «نورد استریم یک» به آلمان دریافت کرده، اما نمی‌تواند بگوید که این توربین تحویل شده است.

گازپروم، با اشاره به تاخیر بازگشت تجهیزات تعمیر شده توسط شرکت زیمنس انرژی آلمان در کانادا، ماه گذشته ظرفیت ارسال از طریق این خط لوله را 40 درصد کاهش داد.

یک منبع آگاه روز پنجشنبه به رویترز گفته بود، تصمیم برای بازگرداندن این توربین قبلا گرفته شده است.

این توربین در ابتدا به آلمان فرستاده خواهد شد .

یک منبع دولتی به رویترز گفت، این توربین در ابتدا به آلمان ارسال خواهد شد و سپس برلین آن را به گازپروم تحویل می‌دهد تا کانادا هیچ تحریمی را نقض نکند.

روز جمعه اعلام کرده بود، درصورتی که توربین برگشت داده شود، عرضه گاز به اروپا را افزایش می‌دهد.

اوایل تیرماه، جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا گفت، اوتاوا در حال بررسی راه‌هایی است تا بخش‌های حیاتی خط لوله نورد استریم روسیه را که به علت تحریم‌ها در کانادا گیر افتاده است، بازگرداند.

وی گفته بود: «ما با آلمان صحبت می‌کنیم و در تلاشیم تا راهی بیابیم که از طریق آن جریان گاز را راه بیندازیم. ممکن است گزینه‌های مختلفی وجود داشته باشد که ما بتوانیم آنها را بررسی کنیم.»

گازپروم روسیه هفته آخر خردادماه، جریان گاز به آلمان از طریق خط لوله نورد استریم را 60 درصد کاهش داد و دلیل آن عدم بازگشت توربین های این شرکت توسط شرکت زیمنس اعلام کرد. بنا بر اعلام گازپروم، این توربین‌ها به علت تحریم‌ها علیه روسیه در مونترال کانادا مانده است.

کاهش ارسال گاز به آلمان سبب توقف جریان گاز به فرانسه، اتریش و جمهوری چک نیز شد.

این وضعیت سبب شد تا کشورهای عضو اتحادیه اروپا، این هفته با هدف کاهش مصرف گاز طبیعی، اقدامات اضطراری اعلام کنند.

برخی از کشورها، کاهش ارسال گاز را اقدامی با مقاصد سیاسی خواندند، اما گازپروم دلیل آن را فنی اعلام کرد.

پیام/ ت 64

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد