آماده باش برای گرانی با حذف ارز دولتی از دی

آماده باش برای گرانی با حذف ارز دولتی از دی

برخی منابع مطلع در دولت در شرایطی از آغاز اجرای طرح ویژه حذف ارز 4200 تومانی از اوایل دی‌ماه خبر می‌دهند که دستگاه‌های مرتبط با تنظیم بازار به حالت آماده‌باش درآمده و زمینه تامین و توزیع گسترده کالا‌ها را فراهم کرده‌اند.

اقتصادآنلاین: اگرچه بسیاری از نمایندگان مجلس حذف ارز 4200 تومانی را به سال 1401 موکول کرده و دم از مخالفت با حذف ارزهای رانتی در سه ماهه پایانی سال می‌زنند که منابع مطلع در دولت خبر از آغاز اجرای طرح ویژه حذف دلارهای 4200 تومانی از اقتصاد ایران به صورت کامل داده و زمان اجرای این طرح را روزهای ابتدایی دی ماه عنوان می‌کنند.

بر این اساس دستگاههای مرتبط با تنظیم بازار در دولت و به خصوص وزارت جهاد کشاورزی که این روزها سکاندار اصلی موضوع تنظیم بازار محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است، در حالت آماده‌باش قرار گرفته و با برگزاری جلسات مداوم در حال رایزنی و برنامه‌ریزی برای تامین گسترده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم هستند.

در این میان دستگاههای دخیل در امر تنظیم بازار طی روزهای گذشته به صورت مستمر جلساتی را تشکیل داده و در عین حال، تیم‌های بازرسی و نظارت بر بازار نیز تجهیز شده‌اند تا برخی از تولیدکنندگان یا توزیع‌کنندگان کالاهای اساسی در بازار، اقدام به احتکار یا خودداری از عرضه کالاها و اقلام مورد نیاز مردم نکنند.

اطلاعات کسب شده از سوی خبرنگار اقتصاد آنلاین حکایت از آن دارد که رییس جمهور هم قرار است در روزهای ابتدایی دی‌ماه و همزمان با اعلام حذف ارز 4200 تومانی، خود شخصا در جلسه ستاد تنظیم بازار حضور یافته و فرماندهی کار را به عهده گیرد.

البته دولت در جلسه روز گذشته خود نیز تاکید فراوانی بر اهمیت موضوع تنظیم بازار و تامین به موقع اقلام مورد نیاز مردم داشته؛ به نحوی که سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور نیز بر نظارت دقیق و به هنگام بر قیمت‌ها و کنترل بازار تاکید کرده و گفته که لازم است روند نظارت بر قیمت کالاها بویژه اقلام ضروری و معیشتی مردم تشدید شود تا شاهد افزایش قیمت نباشیم.

وی با اشاره به اهمیت آرامش خاطر مردم در خصوص تثبیت قیمت‌ها، به این نکته اشاره کرده که مسيولان مربوطه به ویژه وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار، با تشدید نظارت‌ها کاری کنند که مردم برای تهیه اقلام مورد نیاز خود با کمبود و گرانی قیمت‌ها مواجه نباشند.

نکته حايز اهمیت چگونگی برخورد دولت با این آزمون بزرگی است که پیش روی آنها قرار گرفته و اگر دولت بتواند در توزیع به موقع و موثر کالاها و اقلام مورد نیاز مردم به صورت موفق عمل کرده و به شکل درستی، توزیع ارزهای 4200 تومان که رانت گسترده‌ای را میان برخی افراد از سال 97 تا کنون توزیع کرده را مدیریت کند؛ به طور قطع خواهد توانست اقدام به سایر جراحی‌هایی کند که معاون اقتصادی رییس جمهور هم از آنها به عنوان پروژه‌های کلیدی دولت نام برده است.

آنگونه که محسن رضایی اعلام کرده، دولت اصلاح تجارت خارجی، اصلاح نظام یارانه‌ای و نیز اصلاح نظام بانکی را در دستور کار جدی قرار دارد و به تدریج وارد این جراحی‌های عمیق در اقتصاد ایران خواهد شد.

برنامه زمان بندی دولت برای حذف ارزهای 4200 تومانی در شرایطی است که به نظر می‌رسد همراهی مجلس، قوه قضاییه، ايمه جمعه و آحاد مردم در این حوزه بسیار موثر بوده و باید یک اجماع گسترده در بخش‌های مختلف اقتصادی و نخبگان در سطح کشور برای این موضوع صورت گیرد تا بتوان به شکل موثری، علاوه بر حذف ارزهای رانتی، زمینه را برای جلوگیری از صدمه رساندن به آحاد مردم فراهم کرد.

این در شرایطی است که محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز اعلام کرده که مجلس به دنبال حذف ارز 4200 تومانی نیست. او اعلام کرده که دولت در سال 1401 به دنبال تغییر تصمیمی است که در سال‌های گذشته در خصوص روش تخصیص ارز ترجیحی گرفته شده است.

وی با بیان اینکه ارز باید به واردات اختصاص یابد گفت: افزایش فاصله قیمتی میان نرخ ارز ترجیحی و نیمایی این مسيله موجب ایجاد رانت و فساد شده است، بخشی از این ارز به جای آنکه به دست مردم برسد، به دست دلالان رسید و ایجاد مشکلاتی کرد که ما با این رویکرد مخالفیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: معتقدم ​ که به جای تخصیص ارز ترجیحی، منابع آن را از طریق کارت اعتباری و سرانه مصرف به خود مردم بدهیم و در کنار آن تولید را تقویت کنیم، البته آثار ناشی از این اقدام هم وجود دارد، چون اقلام زیادی مشمول ارز ترجیحی بودند که اکنون ارز آن‌ها حذف شده است، اقلام باقی مانده که همچنان ارز به آن‌ها اختصاص می‌یابد قیمتشان نزدیک به قیمت آزاد شده است.

پورابراهیمی گفته اثر تورمی حذف ارز 4200 تومانی براساس گزارش دولت عدد حدود هفت درصد است که در حوزه بازتوزیع منابع ما باید سیاست‌های جبرانی را در نظر بگیریم که یکی از آن روش‌ها کارت اعتباری و پرداخت یارانه و روش‌های دیگری است که در بودجه باید لحاظ شود.

به هر حال به نظر می‌رسد شیوه مدیریت صحیح در پروژه حذف ارزهای رانتی موضوعی بسیار مهم بوده و باید دولت به دقت و با اشراف کامل بر همه جوانب، در مورد آن اقدام کند، چراکه اگر تیغ در این جراحی مهم، به خطا رود، می‌تواند زمینه پرقدرت تری را برای بازگشت ارزهای رانتی و امثال دلارهای 4200 تومانی فراهم نماید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد